Sport en online spiller

Der er sikkert en del der undrer sig over de store mængder sport der bliver sendt online, på et utal af ukendte tjenester ( suppleret af en masse kendte ).

Årsagen er – om muligt – mere overraskende end de fleste gik og troede.
En ny analyse fra Mediavision, ser nemlig ud til at vise at “Sport bidrager til et højere TV forbrug online”.
Det er med andre ord delvist sport der trækker en masse TV seere hen til telefonen eller computeren, for at “se TV”, hvorefter de bliver hængende og ser en masse andet flowTV bagefter.

Streaming er i forvejen ved at blive overtaget af de “ældre seere”, der er ud til at tage deres vaner med over på nettet, hvor streaming i andet kvartal 2018 ( i Sverige ) er vokset med 25 procent, målt i forhold til året før.

Forståeligt nok, nu hvor halvdelen af alle husholdninger i Sverige, har mindst en streamtjeneste.
I den forbindelse er antallet af forbrugere der streamer dagligt, også nærmest overvældende.
Målt på de 15 til 74 årige er det nu 45 procent i denne gruppe der streamer dagligt.

Mediavision, er ikke så venlige at fortælle hvor heftig den udvikling er i forhold til året før. ( de kan dog fortælle at vækst på 25 procent er forventeligt hvert år nu, red. )
Igen.
Skulle Sverige minde den mindste smule om vores hjemlige marked, må man formode at det netop er de ældre i denne gruppe der for alvor har fået øjnene op for streaming.
Og nu hvor der er en hulens masse ældre, vokser forbruget altså voldsomt, for tiden.

Læs også  TV2 fokuserer toppen

Som pointeret har forbrugerne specielt fundet frem til at sports TV, i “online versioner” – i andet kvartal – har fået rigtigt mange til at se sport.
Med andre ord ser flowTV måden at se sport ud til at blive gentaget som streaming, hvilket igen vokser nu hvor stadig flere ældre begynder at streame.
stadig mere online sports TV
I Sverige kan de konstatere at specielt hockey- og fodbold-VM hittede blandt seerne.
Og nu hvor Sverige ydermere kan konstatere at seeningen på flowTV – endnu engang – er gået 6 procent ned, er det oplagt at de samme seere – vel sagtens – ser flowTV online i stedet.

Netflix og Youtube er fortsat de globale vindere ( igen i Sverige ).
Men det er klart at alle andre der tilbyder sport online ( live ), sagtens kunne tænkes at få en masse til at kigge forbi deres tjeneste.
Forbrugerne – herunder de ældre af slagsen – har nemlig ikke længere “svært” ved at forstå hvordan de kommer i nærheden af det meget indhold online.

Sverige er igen et lidt specielt marked, da de har et par succesrige tjenester, som vi forresten også har adgang til her i landet.
Disse voksede ( siden sidste år ) med mere end 40 procent, hvilket lyder voldsomt.
Igen.
Cmore og Viaplay, var altså ikke større for tolv måneder siden, end at de stadig ikke er oppe og vælte Netflix og Youtube af pinden.
Omvendt er hele streammarkedet vokset med voldsomme 25 procent siden året før.
En vækst der forventes at fortsætte.
Specielt nu hvor de lidt ældre seere har fundet frem til sporten på streamtjenesterne.
stadig mere online sports TV
I USA, til sammenligning har Netflix og nu snart også Facebook – i et stykke tid – fokuseret på alt fra Reality, til netop sport. ( Facebook er først kommet med nu, red. )
Motivationen ser ud til netop at være volumen.

Læs også  Vi forbruger medier som aldrig før

Tilbage i Sverige siger Marie Nilsson, VD:
-Mediavisions analys av andra kvartalet visar en allt starkare streamingmarknad, också för lokala nordiska tjänster. Att sportintresset online ökar är ett av flera tecken på konsumenternas ökade digitala mognad. För bolagen på marknaden är innebörden att omställningen till online sannolikt måste gå ännu snabbare. För lokala aktörer blir det allt viktigare att hitta långsiktigt hållbara positioner i konkurrensen med globala jättar slutter hun.

Det er – som vi er orienteret – muligt at købe mere uddybende tal hos Mediavision, der flere gange om året lader 3000 respondenter mellem 15 og 74 år fortælle om deres vaner og specielt udviklingen i denne.

Og nu hvor det svenske marked er endog særdeles lig vores lokale, er tallene fra Sverige altid interessante.