DR1 og Nordisk prøver i det mindste

DR der som bekendt opgav “X factor”, til fordel for “Live”, ser ud til at være endt i lidt af et PR mareridt.
Deres ellers åh så sikre show, er blevet afløst af et andet, der bløder seere, som det kun sjældent er set før.

Heldigvis er der et stykke tid før formatet er kørt færdigt, så med lidt held begynder det at hente seerne tilbage, med mindre at det TV2 sender på samme tidspunkt, hitter ( VMD).

Årsagerne til det gigantiske seerdrop, der er tæt på 40 procent, er flere.
Herunder at teknikken ( online delene ) “ikke fungerede” i første episode, hvorfor seerne afgav deres dom, tommelfingeren ned. ( det var faktisk det der ikke var tid til online, red.)
Ugen efter var de væk.
Resultatet, et seerdrop fra 537.000 til 329.000, hvilket svarer til at mere end 39 procent, er dermed en realitet.
Dermed kunne man – som de gør det i Politiken og i andre medier de ejer – vurdere at der er tale om en fuser og en fiasko.

Eller man kunne mene som vi gør det her på redaktionen, et herligt eksperiment.

Nu har en god del af befolkningen jo set det/de samme gennemtyggede udenlandske format(er) de sidste mange år.
Og har endda muligheden for at følge med i en ny omgang “X faktor” fra noget der ligner fredag den 4. januar, igen næste år.
DR1 eksperimenterer på fredage - det virker ikke helt
Detaljen er bare at der jo ikke bliver udviklet lokal underholdning, sålænge broadcasterne “bare” betaler de – estimerede – 150 millioner kroner for hver sæson, hvis de vil “have garanti” for at seerne kigger forbi.
Så på den måde er det jo herligt at DR eksperimenterer med seerne på fredage for tiden.

Desværre har hverken DR eller Nordisk forberedt sig, godt nok.
De har sikkert forventet at seerne gjorde som producent og broadcaster havde planlagt.
Og i deres selvfede (?) tilfredshed, glemte de at spørge nok fokusgrupper, glemte at tjekke op hvilket “type” seere, der – når alt kommer til alt – kigger med, hver gang “X faktor” bliver sendt, etc.

Ved premieren drillede teknikken ydermere.
Eller var det virkeligt tilfældet?

Var det ikke – når alt kommer til alt – konceptet der drillede.
Det ufærdige “regnestykke”, der “fungerer perfekt”, bare der er kendte – og ukendte – nok med.
Når kombinationen af talent og det modsatte blandes efter kloge formler, udtænkt af endnu klogere mennesker, burde det jo virke.

Som mange kunne læse efter premieren, i flere medier, var der ikke tid nok til at stemme, eller – til at – forholde sig til formatet.

Og selv om at mange idag tænker “det siger sig selv”, så har seerne nu haft tid til at tænke lidt over formatet.
Desværre med det resultat at 4 ud af ti droppede det sidste fredag.
DR1 eksperimenterer på fredage - det virker ikke helt
Avisen har oplagt nok talt med DRs underholdningschef, og Nordisk film, der har udviklet formatet.
Herfra siger udviklingschef Martin Bengtsson:
-Når man skal opfinde et nyt format, skal man gøre det super enkelt, så ingen er i tvivl om, hvad der foregår. Det lyder fjollet, men det er der, den altid ligger. Det bliver for kompliceret på en eller anden måde. Hvis der er noget, seerne synes er irriterende, er det, hvis de ser noget, de ikke forstår. Så kan der være nok så mange følelser, talent, skum og slim, eller hvad det nu er, afhængigt af kanal, starter han og forklarer hvor skoen også trykker.
-Jeg havde da håbet, det var gået bedre. Men vi vidste jo godt, at “Vild med dans” ( 991.000 samtidige seere, mere end 3 gange så mange, red. ) har en magnetisk effekt. Hvis man skal udvikle stor underholdning herhjemme, så bliver det sendt fredag aften, hvor der er et konkurrerende koncept på den anden kanal. Sådan er gamet – og “Vild med dans” er en flot og velsmurt maskine med mange år på bagen, slutter han

Formatet optimeres yderemere løbende til markedet og er i det hele taget netop så toptunet i alt fra branding til markedsføring, at endnu en årsag til at “Live” havde 40 procent flere ugen før, såmænd også sagtens kunne tænkes at hænge sammen med at netop VMD ikke tog seerne fra formatet ugen før. ( “Live” startede en uge før “VMD”)

DRs underholdningschef Jan Lagermand Lundme, er i den forbindelse heller ikke helt glad.
Hans vurdering er at “at konceptet muligvis har været svært at afkode for publikum”.

Martin Bengtsson, der ud over “Live” har været med til at udvikle “Alle mod 1”, supplerer:
-Da jeg begyndte på Nordisk Film TV for 5 år siden, var tanken, at vi ville forsøge at tage kampen op mod de store udenlandske formater. Det koster enormt mange penge og kræver mange ressourcer, men det er jo lykkedes os – både med “Vidunderbørn” og “Alle mod 1”, der begge er blevet succeser og solgt til udlandet. Nu prøver vi tredje gang med “Live”, som så har fået en hård medfart, men det er jo den chance, man tager, slutter han.

Politiken har også talt med Palle Strøm, der ærgrer sig over så få chancer der bliver taget hos broadcasterne:
-…lige præcis underholdning er den genre, hvor tv-stationer generelt tager færrest chancer. Men “Alle mod 1” var i mine øjne et af de stærkeste nye underholdningskoncepter, der er lavet herhjemme. Og på den baggrund kan jeg godt forstå, at DR nu tager chancen med et nyudviklet format, starter han og fortsætter.
-Omvendt må man også erkende, at et koncept, der er prøvet af mange gange i udlandet, i sagens natur har en større chance for at lykkes. Alle formater har børnesygdomme, som rettes til hen ad vejen. Det er sværere at lykkes med noget nyt, og derfor bør man midt i hele diskussionen om “Live” også rose DR for ikke bare at vælge det sikre. Det er i virkeligheden meget i public servicens ånd, slutter han.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.