Sigma fortsætter rejsen

Folk der fortsat ikke har stiftet bekendtskab med de mange Cine ( konverterede ) primes fra denne producent burde nok tjekke dem ud.

Sigma er nemlig på ganske få år, blevet til en – endog særdeles vigtig – spiller på Cine Lens markedet.
Enkelte kan sikkert huske at der – ganske pludseligt – kom en 35mm f1,4, der – kort fortalt – sparkede alle andre DSLR lens producenter – næsten – helt ud af markedet.
Nyheden kostede – dengang – tæt på 1/3 del af hvad de andre tilbød, var skarpere.
Ogsom faktisk også “var mere interessant”.
Det var med andre ord, den første ART optik der kom fra Sigma.,

Resten er som bekendt historie.
Og da Sigma, lynhurtigt fandt ud af at deres glas ikke kun var heldige til DSLR og nu også spejlløse, kom der – ligeledes for år tilbage – et par Cine Mods.
Der startede ( som vi husker det ) med den ekstremt heldige 18-35mm, der – mere eller mindre – dækker alt håndholdt og Gimbal arbejde.
Og nu hvor den også er sygt skarp, ser godt ud og i det hele taget er en ART, ganske som alle de andre, nu bare i Cine Mod, har branchen taget endog særdeles godt imod denne zoom.
Tre nye primes fra Sigma
Idag, er Sigma for længst blevet en accepteret størrelse hos de fleste udlejere og producenter.
I denne uge, lidt mere, da de netop har kastet tre nye Cine versioner på markedet.
Denne gang gik det så ellers ud over deres 28mm T1.5 FF, 40mm T1.5 FF og 105mm T1.5 FF, der fortsat er så nye at de reelt først bliver vist frem på IBC2018.

I bedste stil er Sigma nu oppe på en længere serie end selv Zeiss, ( mener vi at vide ) ganske som at alt fra 14mm til 135mm er T1.5.
Med et par undtagelser.
Det kan hverken Zeiss, Canon eller Schneider blære sig med.
Desuden er de fleste Cine Sigma’er skarpere og uendeligt meget nyere i alt fra design til “look”, hvorfor selv Zeiss har været nødt til at opdatere en del af deres CP2ere til CP3, der blandt andet inkluderer den 25mm FF der (cirka) kom i foråret til Milvus serien.

Midt i det hele er der som bekendt en størrelse der hedder Sony.
Dem producerer de fleste nu også glas/mods til.
Og da Sony både er FF, S35mm og tit spejlløs, er det oplagt at Sigma har den fordel at alle deres primes jo dur til både FF og andre FoVs/Sensor crops.

Sigma glæder sig uanset dette til at vise nyhederne frem på IBC21018, og lover i den forbindelse at deres glas – problemfrit – opløser 6K-8K.
Også i T1.5.

Det er i den forbindelse på sin plads at holde endog meget øje med både IBC2018 og sidst i september tjekke ud hvad der sker på Photokina.

Detaljen er jo at der er så meget gang i Cine Mod markedet, at det er – overordentligt sikkert – at der kommer nyt fra en række producenter, formodentligt både på IBC og i ugerne efter, da Photokina nu er nede på kun at blive afholdt hvert andet år.
For eksempel fra Tokina?

Noget der kunne være forklaringen på at mange producenter, slipper deres nyheder får både IBC2018 og Photokina.
Forventningen ser ud til at være at der kommer netop så meget nyt der, at de kunne tænkes at drukne i nyhedsstrømmen.

Så er du ikke allerede i Holland, lover vi at følge med i nyhederne fra IBC, og skrive om alt vi får under neglene.

Sigma lover forresten at deres optikker snart vil kunne findes i en LPL mount version.
Om det så betyder at de producerer nye glas med en endnu højere opløsning, eller blot “modder” deres Cine Mods, finder vi ud af senere.
Sigmas Prime Cine serie består nu af: 14mm, 20mm, 24mm, 28mm, 35mm, 40mm, 50mm, 85mm, 105mm og endelig en 135mm, der som deres 14mm er “langsom” og oppe på T2.

Vil du læse mere om deres Cine linie kan du læse videre her.