Hvad vi snakker om efter IBC

Så er der efterhånden gået ti dage siden IBC var færdig.
Og med hele 55.884 besøgende ser messen tilbage på en weekend der i den grad hittede hos brugere og udstillere.

Udstillingen voksede således med 667m2, suppleret med at der var 14 procent flere der brugte/besøgte de mange “konferencer”.

Af uransagelige årsager er det nu blevet vigtigt for IBC at tale om “diversitet”, hvilket har resulteret i at de denne gang er endog særdeles stolte over at antallet af kvindelige konference talere er gået fra 14 procent til 37 procent.

Folk der kiggede forbi, og som brugte den heldige IBC App, var på samme måde ikke helt alene.
Der var nemlig hele 91.000 der forsøgte at “finde hinanden” på den ene eller den anden måde via denne.

Michael Crimp, IBC’s CEO, er ikke overraskende glad.
Han siger:
-The show is about engagement, engagement, engagement. The stats are up in almost all areas and re-bookings are ahead of last year. IBC is much more than a trade show, we have developed a basket of data-driven statistics including sales leads generated on stands, conference attendance and IBC365 views and this sharing of information is pivotal to the longevity of IBC’s success and sits at the core of the organisation, starter han og fortsætter.
-All of the initiatives this year have been aimed at bringing together the best minds, the original thinkers, to network and share their knowledge. As all communication becomes video and audio, IBC continues to be the place to debate the future of media, technology and entertainment, slutter han.

Det vigtigste på IBC
Her ti dage senere er der så ellers blevet “forsket” lidt i hvad det er vi og det meste af industrien går op i.
Og selv om at det ikke kan overraske var formuleringen “Online Video” den absolut mest brugte på IBC igen i år.

“Media Convergence” tog dog revance, og voksede fra en 4. plads til en 2. plads.
he Platform Media Index viser vejen for breanchen
Igen
I en tid hvor alt er på vej op i skyen kombineret med at faktorer som Netflix og en masse andet SVoD allerede er der, har fået det meste af industrien til at mene at skyen/online er stedet hvor der sker mest.

Dermed er andre fokus områder som “High Resolution Video” gået ( lidt ) ned i “vigtighed” suppleret af “IP” der endelig begynder at “rykke på sig” på dette års IBC.

Der er dog “konvergensen” eller “Media Convergence” og “Cloud/Virtualization”, der ser ud til at være rykket med.
Mens “Cloud/Virtualization” klart er gået ned, er “Media Convergence” vokset i branchens bevidsthed

Gay Bell, Chief Executive, Platform Communications, der er størrelsen der har “forsket” i vores præferencer.
Han siger:
-The Platform Media Index offers a great indicator of the topics creating a buzz at IBC 2018. The spread of coverage of IBC makes clear that, in a year when Netflix reported topping 125 million subscribers, “Online Video” continues to drive discussions both on the show floor and in the media, starter han og fortsætter.
-The Index provides a great way to track how industry trends are evolving – seeing which are capturing the imagination and which are falling out of the conversation, forklarer han videre.
-This year’s results highlight the fact that consumer demands for more advanced TV experiences are really pushing industry innovation, slutter han.

Skulle man tale om tabere og vindere i dette index over hvad branchen finder interessant og relevant, var den absolutte “taber” “Virtual/Augmented Reality”, ganske som “Data Analytics” også forlod “top ti” over de mest hypede emner.

Skulle man opsummere, er dette index klart en relevant “liste over hvad der er muligt”, suppleret med “hvad de fleste erkender er smart og fremtiden”.

Og de emner der forlader listen er – typisk – sværere at realisere ( for broadcastere/producenter/kunderne ) end dem der “forbliver populære”, eller som ligefrem vokser i popularitet.

Som eksempel ville det jo være smart for de fleste broadcastere at overgå til 100 procent IP og Cloud -baseret produktion.
De fleste er blot klar over at det reelt ikke er muligt, endnu.
I hvert fald ikke i forhold til branchens ( sådan lidt generelt vurderet ) økonomiske rammer.

På samme måde har The Weather Channel netop understreget at AR og VR fortsat har et enormt potentiale.