Forældre elsker reklamer til børn

Overskriften, der kune se ud til at hentyde til at forældre elsker reklamer til deres børn, skal naturligvis tages med et vist forbehold.
Nickelodeon der har undersøgt emnet, er nemlig godt klar over at det ikke er alle typer reklame der er lige heldige.
Hverken hos børnene eller hos deres forældre.

Som de skriver det, viser deres analyse at “reklamer til børn velkommen – hvis de er lavet ordentligt”.
Så der er lidt at leve op til.

De fleste var måske af den modsatte opfattelse, men nu har Nickelodeon så altså lavet en analyse og kan konstatere at “et flertal af danske forældre har ikke noget imod reklamer til børn – så længe de er relevante og passende”.

De tal som Nickelodeon er kommet frem til, er at “59 procent af forældrene, intet har imod reklamer målrettet til børn, så længe de er relevante og passende”.
Og nu hvor hele 55 procent mener at “reklamer ligefrem kan være gode, hvis de er udviklet med børnene for øje”, er der jo ikke et øje tørt.

Daniel Andersson, VP Product & Content hos Viacom i Norden, forklarer det således:
-Børn er langt klogere, end man tror. Selv små børn er enormt gode til at afkode reklamebudskaber og navigere i indholdet på forskellige platforme. Samtidig tager producenter og annoncører et stort ansvar for, at reklamerne, der laves til børn er relevante, underholdende og passer til dem, starter han og fortsætter.
-Børn er nysgerrige og bruger reklamer til at finde ud af nye ting. Og hvis de er gode, kan de også godt lide at tale med deres venner om dem. Men børn er også kritiske forbrugere, der nøje overvejer relevansen i det, de ser. Annoncører og producenter ved, at både børn og forældre i dag har forventninger til, hvordan reklamerne er udformet, og at de skal føles autentiske og i øjenhøjde, slutter han.

Nickelodeon har derfor også spurgt børnene om hvordan de har det med reklamerne.
Og nu hvor det blot er 39 procent af børnene der indrømmer at de efterfølgen de har tikket lidt om at få det de så i reklamerne, er vurderingen fra Nickelodeon at det jo ikke er mange.
Kigges der på børns såkaldte ønskelister, sker der dog lidt.
Her har hele 45 procent besluttet sig for at netop det de har set en reklame for, kom på denne.
Bedst af alt er der mange Nickelodeon børn, der modtager lommepenge.
Derfor har 23 procent brugt deres egne penge på at købe det de så i reklamerne.

Heldigvis for Nickelodeon, så er TV stadig det sted hvor børn helst ser reklamer.
Hele 53 procent af de 500 børn som Nickelodeon har talt med og analyseret på, synes bedst om at se reklamer på TV, og derefter på Internet.

Tallene i analysen, er i den forbindelse baseret på 500 børn i alderen 8-12 år og 500 forældre.

Her lidt flere tal:

Forældre
1. Jeg har ikke noget imod reklamer målrettet mine børn, så længe de er relevante og passende.
Meget uenig: 5 procent
Uenig: 11 procent
Hverken enig eller uenig: 25 procent
Enig: 48 procent ( sammenregnet )
Meget enig: 11 procent ( sammenregnet )

2. Reklamer kan være gode, når de er lavet med børnene for øje.
Meget uenig: 4 procent
Uenig: 10 procent
Hverken enig eller uenig: 30 procent
Enig: 43 procent ( sammenregnet )
Meget enig: 12 procent ( sammenregnet )

Børn
1. Hvilke steder kan du bedst lide at se reklamer?
TV: 53 procent
Online: 35 procent
På en app: 15 procent
I biografen: 9 procent
På sociale medier: 11 procent
På en udendørs plakat: 9 procent
I et magasin: 9 procent
I et spil: 7 procent
I en butik: 8 procent
I avisen: 4 procent
Andre steder: 40 procent

2. Hvilke af følgende ting har du gjort efter at have set en reklame om et produkt eller et brand, du godt kunne lide?
Købt det for mine lommepenge: 23 procent
Bedt mine forældre om at købe det til mig: 39 procent
Ønsket mig det som en gave: 45 procent
Sparet penge sammen til at købe det for: 24 procent
Snakket med mine søskende om det: 28 procent
Snakket med mine venner om det: 37 procent
Snakket med mine forældre om det: 50 procent
Undersøgt det nærmere på internettet: 25 procent
Kigget på det i en butik: 28 procent
Delt det med andre via tablet/smartphone/computer: 23 procent
Ved ikke: 8 procent