TV2 har en ny strategi

Bare fordi politikerne nu endelig har “fået DR ned med nakken”, betyder det altså ikke at det går specielt meget bedre hos konkurrenterne.
Bevares.
Om 15 måneder, vil TV2 formodentligt sende 10-20.000 flere timers TV om året end DR gør, så på den front går det fint.

Detaljen ser bare ud til at være at TV2 – såmænd – ikke har det bedre end at de nu er på vej med en ny Koncern Strategi.

Denne der er en 3 års plan, fra 2018 til 2021 “skal styrke virksomhedens digitale position og sikre, at indholdet også i fremtiden kan engagere og samle danskerne”.
Årsagen til at denne “koncernstrategi” bliver introduceret nu, ser ud til at hænge sammen med at TV2 jo fylder/fyldte 30 år, og derfor har brug for at understrege at TV2 vitterligt og fortsat har en “unik rolle i det danske mediebillede”.
En rolle som TV2 mener skal vaske bort alt “tvivl om virksomhedens styrke på TV markedet”.
Derfor er det altså på plads med en Koncern Strategi, der sørger for at “fastholde denne styrke i et streaming-landskab med massiv digital konkurrence og forbrugervaner, der hele tiden ændrer sig”.
TV2 har udtænkt en 3års plan
Administrerende direktør, Merete Eldrup siger:
-TV2 skal være stærkere på det digitale område, samtidig med at vi vil værne om den forretning, vi allerede har. Den gode nyhed er, at de to ting ikke er i modstrid med hinanden – snarere tværtimod, og det afspejler vores nye koncernstrategi. Dansk indhold i høj kvalitet binder hele vores forretning sammen, og TV2s digitale succes de kommende år skal stå på de brede skuldre, vi har i dag takket være en lang række styrkepositioner opbygget over de seneste 30 år, starter hun og fortsætter.
-Med koncernstrategien vil vi gøre TV2 stærkere i bred forstand, og det er ikke nogen nem opgave i en fragmenteret medievirkelighed. Vi står over for en række strategiske udfordringer, som i deres essens handler om ændrede vaner hos seerne og øget konkurrence med fald i den traditionelle del af forretningen til følge. Til gengæld kan vi hente styrke på det digitale område, hvor TV2 Play er helt central og skal bidrage til betydelig vækst i den digitale omsætning, slutter hun.

Som vi tidligere har været inde på, er TV2 lidt udfordret på reklamesalget, der nu er væsentligt mindre end omsætningen på abo salg.
Derfor er en integreret del af fremtiden salg af flere og mere “abo”, uanset form.

TV2 selv vurderer at salg af forskellige former for “abo” vil være med til at “sikre, at TV2 også i fremtiden har en plads i de unges mediebrug”.

TV2 erkender samtidig at deres nuværende kunder – måske/formodentligt – hellere vil se TV2 i deres “traditionelle TV pakker”, hvorfor startegien går ud på “ikke aktivt” at “trække kunderne væk fra disse produkter”.

TV2 Play-universet skal dog – uanset flowTV seerernes prioriteringer – prioriteres.

Dette fordi “..der af sig selv sker et kundefrafald hos tv-distributørerne..”.

Eldrup forklarer videre:
-Vi skal i de kommende år fortsat tjene penge for at producere dansk kvalitetsindhold, men vi skal i højere grad gøre det via TV2 Play på en måde, der gør det nemt og attraktivt for abonnenterne at finde og forbruge indholdet.

Strategien kan med andre ord opsummeres til at planen er at tjene penge på at “producere godt indhold”, der så sendes på flowTV, som TV2 selv kalder for “robuste og velpositionerede”, mens “væksten på TV2 Play, tv2.dk og apps skal hjælpe med “øge fokus på den unge målgruppe”.

I forhold til “vækst områder” vurderer den ny Koncern Strategi at der overordnet skal være “fokus på at optimere totalomsætningen med abonnementsbasen som omdrejningspunkt” samt at udvikle på “addressable tv-reklamer” samt at “styrke TV2 Play”.

Merete Eldrup summerer op:
-Indholdet er vores klare berettigelse i fremtidens mediemarked og omdrejningspunktet i vores mission om at drive public service-virksomhed på et kommercielt grundlag. Vi skal i de kommende år fortsat tjene penge for at producere dansk kvalitetsindhold, men vi skal i højere grad gøre det via TV 2 PLAY på en måde, der gør det nemt og attraktivt for abonnenterne at finde og forbruge indholdet, slutter hun.