Ikegami oplever interesse i deres HDR gear

Kamera producenten ( og meget mere ) Ikegami, der tidligere – her i landet – var specielt kendte for en række BetaCam SP kameraer, som TV2 investerede i tilbage i de sene 80ere, har det til trods ikke stået stille siden.
Det er blot her i landet at de ikke længere er “specielt kendte”, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med at gear fra netop denne producent – plejer – at være en del dyrere end tilsvarende produkter fra andre leverandører.

En del tyder på at producenten nu er på vej tilbage, denne gang med hvad der ligner det nyeste og sejeste du kan drømme om i form af en masse nye “High Dynamic Range” produktions udstyr.

Ikegami viser 1080P HDR frem på IBC2018
Ikegami, der stadig er pænt populær i Asien, er med andre ord på vej med deres sidste nye generation af HDR gear der – blandt andet – er blevet vist frem på IBC2018.
Michael Lätzsch, Broadcast & Professional Video Division Manager hos Ikegami Electronics (Europe) siger:
-Broadcast technology is advancing on several fronts, not least in Japan where the worlds first 8K Hi-Vision television channel is scheduled to commence in December, starter han og ser dermed ud til at understrege at Ikegami har lidt med det tiltag at gøre.
Han fortsætter:
-Of more immediate interest to content producers and television network owners at IBC was the increasing number of HDR-compatible domestic television receivers now available to consumers. HDR offers a very impressive improvement in picture quality compared with traditional TV displays, capturing much higher contrast images while at the same time retaining picture detail at every level from dark shade through to bright highlights. These improvements are particularly impressive during outside-broadcast coverage of real-world events such as open-air sports or indoor stage productions, forklarer han videre.

-The transition from standard dynamic range (SDR) to HDR broadcasting will take several years but it was evident that many broadcasters are keen to adopt an HDR standard that will at the same time retain compatibility with the large existing population of SDR television displays. Two of the world’s largest broadcasters, the BBC in Britain and NHK in Japan, have cooperated on the development of the HLG (hybrid log gamma) standard which offers exactly that compatibility and at the same time improves the pictures delivered to SDR sets. HLG is being adopted by a growing number of major manufacturers and is fully supported by Ikegami, slutter han og henviser til de nyheder som Ikegami viste frem på netop IBC i år.
Ikegami viser 1080P HDR frem på IBC2018
Som vi forstår det, var det specielt deres to nye HDK-99 og HDK-73 kameraer der vakte opsigt på IBC.
Disse der begge er HD kameraer, der kan HDR, og som ( i tilfældet med HDK-73 er set til 199K i sweitz ) netop ser ud til at kunne det som den Europæiske branche efterspørger, nemlig HDR/HLG i HD1080, hvilket – i princippet – burde give udstyret en bedre pris, da der ikke skal betales for 4K features ( uanset om licens er tændt eller ej ).

Michael Lätzsch fortsætter:
-We demonstrated two HDR-compatible dockable cameras at IBC 2018: the 1080p HDK-99 and the HDK-73. Both are full high definition 1920 x 1080 pixel resolution models with three CMOS imagers and full digital processing. Each model allows the full dynamic range to be captured within a single exposure setting, eliminating the need to adjust the optical aperture or imaging sensitivity in mid shot. The difference in picture quality is breathtaking when seen on HDR-compatible displays such as our new HQLM-3125X broadcast production monitor, slutter han og henviser til deres monitor serie, der kan “vise” hvad kameraet kan.

Her er der tale om en broadcast master monitor, der både kan 4K og HD1080, hvilket omvendt betyder at den kan bruges i netop 4K produktion, der jo nok må siges at være der hvor der er meste brug for at kunne tjekke op på BT.2020.

Og for lige at pointere at Ikegami er med der hvor udviklingen kan opleves, er denne HQLM-3125X udstyret med 12G-SDI x 2, 3G-SDI × 5, 3G/HD-SDI og HDMI.
Det er med andre ord ret ligegyldigt hvad du kommer med.
HQLM-3125X kan håndtere det.

Vil du se 4xHD er det naturligvis også muligt med den “specielle” 4x 3G-SDI, hvilket reelt betyder at der her er tale om en pænt heldig kamera kæde input monit også.
En af slagsen hvor du rent faktisk kan se hvad der sker.

Det eneste der ser ud til at være svært at finde ud af, er prisen.
Så et gæt kunne være, at den ikke er venlig for de flestes baglommer.
Omvendt er der så vertical-interval timecode, 8 kanalers SDI-embedded audio niveau og mere.

Vi er ikke helt sikre, men mener at Danmon er stedet du ringer hen, hvis du vil høre mere om sidste nyt fra Ikegami.
Var du forbi IBC2018 kunne det tænkes at du bemærkede et potentielt relevant samarbejde mellem Hochschule RheinMain og Ikegami.
De arbejder på en “universal løsning” der kan “ned konvertere HDR til SDR.

Hvordan de har planlagt at hente de “overbelyste” og det “underbelyste” uden blot at skære dynamikken væk, er vi sikkert et par stykker der glæder os til at høre mere om, over de næste par måneder/år.
Det er muligt at læse en smule om principperne her.
https://www.hs-rm.de/en/rheinmain-university/news/latest-news/artikel/mit-patentiertem-algorithmus-auf-der-ibc-in-amsterdam/
Naturligvis på det lokale sprog.

Du kan også læse mere her, på Ikegamis tyske site.
www.ikegami.de

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.