TV2 ville styre omtale

TV2s hovedkanal glæder sig så meget til at sende en kommende drama serie, der har premiere i aften, at de – cirka – lod håbet overtage den sunde fornuft.
I følge Berlingske Tidende har TV stationen nemlig tilsendt adgang til et par episoder, sådan at de journalister der arbejder på landets aviser, kunne “anmelde” serien, der har premiere senere idag.

Desværre, sneg der sig en mindre fejl ind i den kommunikation fra TV2s side.
TV stationens markedsføringsafdeling krævede nemlig samtidig at aviser afholdt sig fra at “foromtale” serien i deres egne medier.
Altså med mindre at omtalen på forhånd var positiv.

Skulle der – mod forventning – findes enkelte aviser, der var mindre positive, som i negative, eller som var på vej med mindre end “4 stjerner”, insisterede TV2 på at sådanne anmeldelser først måtte bringes efter premieren.

Serien kriger, er med andre ord helt fantastisk, altså hvis du læser en af kulturjournalisternes foromtale af serien.
Og – måske – noget helt andet, hvis du først læser de anmeldelser der er ude med landets aviser imorgen.

Broadcasterens forsøg på at styre mediernes omtale af deres produkter er af Berlingske Tidende udråbt til “Amatøragtigt!”, og en medieforsker avisen har talt med kalder ydermere TV2s forsøg på at bestemme omtalen af en ny TV serie som “besynderligt”.

TV2 øverste – der åbenbart ikke var hende der insisterede på den positive omtale – har allerede undskyldt og lover at TV2 internt vil kigge på sagen.
Formuleringen fra TV2s side var således:
..”mht. anmeldelser skal jeg lige sige, at vi har klausuleret alle anmeldelser til efter premieren (med mindre de sniger sig op på 4 stjerner eller mere, så må I gerne bringe på forkant)..”, hvilket professor i journalistik på Roskilde Universitet, Mark Ørsten undrer sig over.

Han siger:
-Man må antage, at TV2s egne journalister ville blive meget fornærmede, hvis de blev mødt med samme krav, starter han og bliver suppleret af medieforsker ved Københavns Universitet, Nete Østergaard Christensen.
Hun siger:
-Det er da interessant, at man tilsyneladende ikke har tænkt over, hvordan andre medier vil modtage sådan en besked. Det ligger i forlængelse af, hvad man ser på kulturområdet: at kulturproducenter forsøger at få solgt deres produkter bedst muligt – også gennem nyhedsmedier, slutter hun.

TV2s Kathrine Brøchner, der er PR-chef, har skyndsomt pointeret at “man har lavet en klokkeklar fejl”.
Hun siger:
-Vi sender en rettelse ud snarest. Vi gør selvfølgelig ikke forskel på anmeldere, hvad enten de giver mere eller mindre end fire stjerner, starter hun og fortsætter.
-Jeg er ved at undersøge det nu, men alt tyder på, at det er en misforståelse, der er opstået i samtalerne med producenten Miso Film om lanceringen af serien. Men det er absolut ikke i tråd med den praksis, vi normalt har eller på nogen måde ønsker i fremtiden, slutter hun.

Nanna Frank Rasmussen, der er en del af “Forenede Kritikere”, der er en slags klub for kulturjournalister siger:
-Jeg synes, at det er helt uhørt, at et TV-  eller filmselskab forsøger at styre offentliggørelsen af anmeldelser. Faktisk er jeg lidt i chok over, at man kan finde på at udsende sådan noget til den fri presse, starter hun og kan fortælle at det – ind imellem – er sådanne metoder store amerikanske film selskaber bruger:
-Vi får blandt andet at vide, at vi ikke må afsløre for meget af en film, hvilket fører til selvcensur, og det må man jo aldrig gøre som kritiker. Vi skriver for læserne. Ikke for selskaberne, slutter hun.

Mark Ørsten supplerer, og vurderer derfor ikke at “TV2s e-mail var en fejl”.
-Det er nok mere et udtryk for, at man tror, at man kan styre kulturjournalister. Men i og med at vi taler sammen, må man konstaterere, at det ikke er alle, der lader sig styre, slutter han.
Der er premiere i aften.
Her en promo for serien, der i Ekko film har fået 5ud af 6 stjerner, som i Soundvenue fik 4 ud af 5 stjerner. Information giver ingen stjerner, men taler om at serien står på skuldrene af tidligere nordic noir-serier, mens Politiken Jyllands Posten og andre ikke ser ud til at have bragt foromtale af serien, endnu.

Kriger_Trailer25Sek_ Uge_til_Banner from TV 2 Marketing on Vimeo.