Blandede formater kræver sit system

Sidste nyt fra Argentina, er at Arte Radiotelevisivo Argentina SA (Artear) netop er begyndt at bruge Telestreams Vantage Transcode Pro system, til at ingeste og omkode alt der kommer ind i huset, til en række formater der er “godkendt”, og som derfor kan “flyde rundt” i hele Artears nye ( cirka ) 10.000 m2 store produktions facilitet.

Her sørger Telestream Vantage Transcode Pro system for at alt der kommer ind bliver konverteret til XDCAM HD 50/35Mbps/ProRes 422, DNxHD-120/185/220Mbps, en række H.264/x264/H.265 formater, og endelig GoPro Cineform, der så kan eller skal bruges rundt om i huset.

Og nu hvor vurderingen er at det er lettere – eller blot hurtigere – at konvertere alt der kommer ind til disse formater, da det jo så kan (gen)bruges på alle platforme, i det sekund det er konverteret, skal det såmænd nok vise sig at være hurtigere og/eller lettere, når et stort hus gerne vil arbejde med det samme materiale, upåvirket af hvordan det “starter” med at blive optaget.

Lidt som vi oplever det her i landet, hvor en enkelt broadcaster – ofte – optager interviews som video, selv om at det – i første omgang – kun skal bruges i radioen.

Ideen hos Artear er så ellers at det er deres Avid MediaCentral der ingester og eksporterer via Vantage, der så sørger for at alle andre systemer, og platforme øjeblikkeligt kan få fingrene i materialet.

Producent af Vantage, er Telestream, der åbenbart er så hårde til kompression at deres system stadig oftere ses i store sammenhænge hvor der er brug for at konverterer ingest til mange formater, i en arbejdsgang.
Automatisering i Ingest er nu et Telestream kerneområde
Selve Artear, er såmænd ikke engang en “egentlig broadcaster”, men derimod en facilitet der producerer spansk sproget drama, game shows, nyheder ( så der er noget der skal gå hurtigt ) og endelig “danse shows”.

Og deres vurdering var at de var nødt til at starte på den absolutte forkant, da indhold jo idag – nærmest – skal kunne distribueres øjeblikkeligt, uanset til hvilken platform.
Og at det altså kræver en løsning der kan flytte nogle TerraBytes dagligt.

I den forbindelse er det jo heldigt at sådanne systemer kører på såkaldte noder, og at disse dermed kan skalleres op – eller ned – alt efter opgaven.
Løsningen hos Artear, kører således på Telestream Lightspeed K80 servere, suppleret med 10 Dell CPU noder, der kan vokse(s) med opgaven.

José Gabriel Ciccarelli, Avid ASCR, for Artear, forklarer:
-As our operation grows, I can’t imagine how we would handle our current media processing workload without Vantage, starter han og fortsætter.
-Vantage ensures that all video—regardless of codec, format, bitrate, or quality – can be ingested into our MediaCentral ecosystem. It also ensures that the material exported from our Avids is in the right format for distribution to all of our websites and social networks as quickly as possible, slutter han.

Som vi læser det, har Artear optimeret systemet ved at bruge en række ( lokale ?) GPU-accelererede løsninger, der – om muligt – optimerer arbejdet endnu mere, i bestemte sammenhænge.
En af de mere rutineprægede jobs er at distribuere materiale til en – meget stort – spansktalende netværk, TN.com.ar, der – mere eller mindre – distribueres til hele den spansktalende del af verden.
En opgave der nu er 100 procent automatisetet på videosiden.
José Gabriel Ciccarelli fortsætter:
-By automating these tasks, we’ve eliminated human error, which is common with repetitive tasks. And with accelerated processing, we’re able to ensure that media files are ready in time for postproduction. With Vantage, we’ve gained valuable time—that’s for sure, slutter han.

Konkret arbejde forestået med Vantage:

Ingest direkte ind i Interplay og/eller til ISIS
Konvertering mellem alle formater og codecs og frame rates
Alle filer er efterfølgende udstyret med “adaptive bitrate”, der betyder at disse kan afspilles på alle platforme.
Filer ( til broadcast ) bliver konverteret til XDCAM HD 50/35Mbps/ProRes 422 og DNxHD-120/185/220Mbps, samt til H.264/x264/H.265 og GoPro Cineform
Audio bliver mikset og normaliseret samt udstyret med “loudness correction”.
Der bliver lagt fade in/out og image overlays på alle filer.
Slutteligt bliver der i en og samme arbejdsgang skabt proxier til arkivet.

José Gabriel Ciccarelli slutter:
-Before Vantage, we only needed to ingest about 150 Sony camera files per day into our Avid workflow. But, as the need for digital versions increases, we now rely on Vantage to solve our biggest challenge – getting content to our viewers in the formats they need to watch wherever and whenever they choose, slutter han.

Det er muligt at læse mere om systemet her.

Som vi forstår det er det tech2net der er dansk forhandler.
Her en lidt ældre video om produktet.

Vantage Customer Testimonial: NBC Olympics from Telestream on Vimeo.