Nent og Fox udvider samarbejdet

Som altid med størrelser som Nordic Entertainment Group og Fox Networks Group, er det nogle pænt store aftaler der falder på plads, når der bliver indgået sådanne.
Det må man derfor formode også er tilfældet denne gang, hvor Nent har købt lidt “High quality factual entertainment” fra National Geographic kanalen, der er på vej mod Viafree, der som vi er orienteret er en ren streaming tjeneste.
Der i bedste stil er gratis, mod at seerne ser lidt flere reklamer og først har adgang til TV3 kanalernes indhold tidligst 1/6 dage efter det er blevet vist på TV.
Og da der åbenbart ikke har været indhold fra National Geographic kanalen, der, er der altså en masse at se frem til, for dem der bruger Viafree.

Andre kunder, der i stedet har valgt at investere i Viaplay, kan ydermere se frem til en masse andet indhold, der kun vil være til at finde  der.
Konkret mere “Premium factual content”, på National Geographic+ kanalen, der bliver en del af Viaplay tjenesten.

Aftalen, der ser ud til at dække Danmark, Norge og Sverige, er derfor formodentligt pænt omfattende, og ser i hvert fald ud til at være så stor at Nent Group mener at det er en PM værd.

Der sker nemlig også det at Nent udvider deres “exclusive advertising sales partnership with FNG” på alle tre markeder, hvilket må kunne oversættes til at Fox og Nent rent faktisk – sammen – sørger for alle reklamer på alle Nent og Fox kanaler i Norden.
National Geographic kanalerne bliver til en til denne hedder National Geographic+
Da det nu bliver suppleret med “hundreds of hours of shows from National Geographic” på Viafree og væsentligt mere på den kommende National Geographic+ kanal kan der med andre ord ikke herske tvivl om at samarbejdet mellem Fox og Nent fortsat har det rigtigt fint.

Viafree, der i den forbindelse er en egentlig “app” typisk til telefoner, er således allerede blevet hentet ned mere end 3 millioner gange, hvilket – med lidt overdrivelse – kan siges at betyde at der er 3 millioner der kigger med gratis på denne “kanal”/ platform.

Det er nok lidt optimistisk.
Omvendt er det et vink om at der potentielt er mange unge der kigger med på deres telefoner.
og nu – ligeledes potentielt – endnu flere – lidt ældre unge – der kigger med, når der kommer en masse dyreprogrammer.

National Geographic+ ser i den forbindelse også ud til at komme ud i Finland, hvilket dermed ser ud til at betyde at denne kanal kommer ud i hele norden, med et slag.
Reklamesalget, der er en del af den nye aftale er dog ikke i hele Norden, men ( fortsat ) blot i Sverige og i Danmark.
+Kanalen er dog ny, og dermed endnu en kanal hvortil der skal sælges reklamer.

Som vi læser det, går kanalen – reelt – først i luften ved årsskiftet, mens en del af indholdet vil være til at få øjnene i, tidligere.

Kim Poder, EVP, Group Chief Commercial Officer and CEO of Nent Group Denmark siger:
-FNG ( Fox Networks Group ) in the Nordics is a key strategic partner for Nent Group and expanding our long term agreement is great news for all our customers. We want to bring viewers the broadest and best choice of entertainment, so adding National Geographic’s amazing factual content to Viafree and Viaplay matches our ambitions perfectly. At the same time, we can now give brands across Scandinavia even more reach through offering advertising on services from both Nent Group and FNG, slutter han og bliver suppleret af Hans van Rijn, General Manager, Fox Networks Group Nordic.
Han siger:
-This is a key step in intensifying our partnership with Nent Group and reflects our determination to make our premium content available across more screens to the benefit of Nordic consumers and providing advertisers with increased reach and impact, slutter han.

Selv om at aftalen – umiddelbart – kun ser ud til at handle om indhold fra National Geographic, er Fox Networks Group (FNG) også ( indhold fra ) 21st Century Fox ( film ) og Fox Television Group ( TV ), herunder FX Networks; Fox Sports Media Group, National Geographic Partners, og Fox Networks Group Europe, Asia og Latin America.
Det er pænt sikkert at en større aftale om indhold fra en division, betyder at der er andre aftaler på vej, eller at disse – lidt lettere – kan forlænges, hvorfor det er pænt sikkert at fremtidigt – premium indhold – fra en af Fox afdelingerne skal findes på en af Nent Groups mange reklameTV, SVoD eller lineære platforme.