Lineært TV får det altså ikke bedre

Ugen ender her med at bringe to – lidt kedelige – rapporter.
Den første kommer fra GroupM.
Og selv om at det ikke kan overraske så kan de konstatere at “lineært TV fortsætter med ikke at vise nye livstegn”.

Størrelsen GroupM, gik ellers og håbede på at TV var på vej tilbage på sporet, i takt med at den globale befolkning bliver stadig ældre, og at de derfor ville se lidt mere TV i takt med at de holder op med at arbejde og så videre.
Desværre.
Selv her i landet, har de store broadcastere været ude med forsigtige meldinger om at det ikke går helt som det skal.
Bevares.
De kommercielle tjener flere penge. Men det er jo kun fordi de “bundler” deres produkter, så det er umuligt at “bare købe lidt”.
Vil du se med, skal du købe en masse.
Streaming vinder over lineært TV

Tilbage til GroupM analysen, så er dette deres anden årlige rapport om “the annual State of Video”, der – kort fortalt – kan konstatere at det går stadig dårligere med alt fra medie investeringer til TV reklame salg.

GroupM skriver i deres rapport:
-The solace for those selling linear television lies with sustained advertiser demand even as audience supply has fallen; inflating unit costs are the silver lining of audience scarcity. However, there is a difference between lack of new life and impending death.

GroupM slutter deres kedelige rapport af med at pointere at det ville være på sin plads at udtænke nye måder at måle TV seening på, nu hvor den for alvor er faldende.
De henviser blandt andet til “the BARB’s Project Dovetail”,. der kombinerer lineært TV med mobil telefon forbrug ( af lineært TV )

Som altid er “de onde” Amazon, Facebook, Netflix og YouTube, der på ingen måde har de problemer TV har.
Det er – på en eller anden måde ( vi fandt ikke ud af hvordan ) muligt at hente hele rapporten heromkring.

En anden mindre overraskende rapport kommer fra Convivia.
De kan fortælle at den globale “streaming” er vokset med 54 procent alene det sidste år.

Streamingen er med andre ord vokset fra 52 procent til 63 procent, målt alene på “sete timer” målt over år.

Som altid med sådanne rapporter er det mindre vigtigt om målingerne er helt korrekte.
Hvad der derimod ikke er til at tage fejl af, er tendensen.
Og det ser ud til at selv størrelser som diverse “World Cups” ikke længere påvirker procentdelen af streamede timer.
Streaming vinder over lineært TV
Convivia har i den forbindelse også kigget på et andet aspekt.
forbrugerne gider ikke længere en “dårlig streamoplevelse”
De forlanger stadig bedre kvalitet, og er derfor – mere tilbøjelige – til at betale for produkter der fungerer som de skal.

Det er i den forbindelse ( oplagt nok ) ikke længere underlige ledninger fra en PC der sørger for at streamingen fungerer derhjemme.
Det er i stedet smarte TV der er online, altid, der giver en bedre ( higher overall quality of experience ) oplevelse.

Conviva CEO Bill Demas siger:
-Streaming TV consumption shows no signs of slowing down, and publishers have stepped up to the plate, delivering better quality and reliability that viewers have come to expect, starter han og fortsætter.
-The demand for quality is pushing connected TVs to the top in terms of device share, commanding more than 50 percent of total viewing hours at the expense of PCs that have lost 7 percent while mobile remains relatively flat, slutter han.
Streaming vinder over lineært TV
Blandt de nye markeder som forbrugerne ser ud til at være friske på at betale adgang til, er:
Live sports streaming vokser. Bedst understreget af at 3 procemnt af alt NFL TV i USA, nu er streaming. ( i september )

Connected TV bruges nu dobbelt så meget ( smarte TV og online delen ) end året før.

Kvaliteten på online TV er nu så høj at forbrugeren ikke kan se forskel. De zapper nu direkte fra lineært TV og over i en Netflix serie.

Virtual MVPDs (virtuelle distributører ) er vokset med 292 procent i USA, og forbrugerne er ligeglade med alt andet end prisen for indholdet.

Indhold der varer længere tid ( igen fundet on-line og altså ikke på YouTube bliver stadig mere populært ( YouTube taber brugere på smarte TV )

Roku tjenesten ( der er en slags tv kanal distributør med supplerende tilbud i porteføljen ) er fortsat den mest populære MVPD i USA.

Bill Demas fortsætter:
-It’s clear that viewers are less tolerant of a poor experience, as 13 procent of US and 16 procent of global viewer attempts result in an exit before the video starts, starter han og fortsætter.
-Providers must increasingly focus on the streaming TV experience to match viewers’ rising standards, slutter han.

Det kan være at du kan finde en større del af rapporten heromkring.