S35 ligner fremtiden for musikTV

Folk der går og roder med at få deres koncertdækning op i næste gear, kunne eventuelt tjekke sidste nyt fra Bilbao ud.
Her har MTV netop afholdt og sendt MTV Europe 2018 Music Awards, der blev sendt live i søndags.

Og nu hvor MTV – i det mindste – er rykket ind i 2018, er det naturligivs en UHD produktion, der ser ud til at have fået et skub til – eller to – i den helt rigtige retning.

Planen var nemlig at skyde hele produktionen – inklusiv live studie delen – på en pose F55’ere der – ser ud til – primært at have været udstyret med en anden pose 17-120ere fra Canon.
MTV brugte 14 OB vogne på The MTV Europe 2018 Music Awards

Vi har i den forbindelse kontaktet en ekspert, der siger at den combo giver sygt herlige billeder.
Forresten netop den kombination vi – næsten – oplevede i sidste uge, hvor et Venice på AVS Nordic standen var konfigureret i omegnen af hvad MTV ser ud til at have haft af planer for deres MTV Europe 2018 Music Awards.

Vi ved at fotografen der ejer det der Canon 50-1000, der sidder på hans Venice, også lige har købt en 17-120’er, der er den foretrukne optik, da den jo er en del lettere at slæbe rundt på.

Tilbage i Bilbao valgte United Broadcast Facilities, der er OB partner på MTVs tunge ting, og som også var dem der sørgede for at MTV EMA søndags kom ud over kanten at bruge F55ere.

Årsagen er – klart nok – at det overhovedet er muligt at finde så mange F55ere.
Venice er stadig for ny, og så mange ledige huse bliver nok svære at finde i en fart.

Og så har denne “arbejds hest” ( F55eren ) i den grad bevist at den rent faktisk kan det der skal til, når vi taler multi kamera S35 produktion.

Igen, der findes idag væsentligt billigere alternativer, der – som eksempel – kunne være blevet brugt, mod at der var flere kameraer.
Det var bare ikke den vej de gik i Bilbao.
MTV brugte 14 OB vogne på The MTV Europe 2018 Music Awards
Som vi læser det, var “jobbet” et af dem, hvor 14 lastbiler kiggede forbi, hvilket må formodes at være alt fra lyd til billeder og transmission.
Om det så hænger sammen med at en UHD produktion kræver flere lastbiler, ved vi ikke.
Men gad vide om MTV ikke bare har sikret sig med 3x redundans, så deres RF produktion ( ukomprimeret/encoded UHD over RF) fungerede uanset hvor meget det regnede, tordnede, ganske som de sikkert også havde sikret sig mod jordskælv og andet, sammen med Broadcast Rental, der alene var forbi med deres UHD sendere, der – som alt andet – er ganske ny teknologi.

United, der er en del af The Euro Media Group, sørgede i den forbindelse for gear til “main show”, “red carpet show”, “backstage” og “remote show”, der – i princippet – er fire fulde produktioner, hvilket kan betyde at det formodentligt ikke var hele produktionen der blev optaget/sendt – og skudt på – s35 kameraer.

Igen.
Der var 14 lastbiler forbi, hvilket er tæt på halvdelen af deres OB flåde, så gad vide om de ikke skød de store “shows” på B4 mount kameraer, mens alt der krævede mobilitet og kort dybdeskarphed, blev klaret op en pose s35 kameraer. De steder hvor det var muligt. ( og realistisk )

Den totale produktion endte på 52 kameraer og 300 lyd kanaler.
Og da der ydermere var gang i seks såkaldte “true UHD RF transmission systems”, på hovedshowet, var der altså også s35 kameraer på dette show.

Disse, der lugter af “fremtiden” var i den forbindelse, baseret på en række “Domo Tactical Communications” (DTC) “Aeons”, der blev suppleret med en række VideoSys camera control systemer, og et “”mix of Sony cameras” ( det kan dermed være at der rent faktisk var et eller flere Venice, eller F5ere med, på jobbet )

Lyd og Intercom var Lawo-baseret og suppleret med Riedel og RTS Telex.
MTV brugte 14 OB vogne på The MTV Europe 2018 Music Awards

Bolke Burnaby Lautier, technical project manager for United siger:
-This is our sixth year in a row, as a full project. The whole show is for MTV Worldwide so it goes to every channel around the world. The venue in Bilbao is great. We’ve got lots of space there, starter han og fortsætter.
-The project is divided into several areas. We’ve got the main show, which is what most people see. That’s full UHD, with 22 cameras including the six RFs. Last year it was hybrid, where the cameras and switcher were UHD but the RFs were HD and the EVS play-in was HD. Now, everything has moved to UHD.
MTV brugte 14 OB vogne på The MTV Europe 2018 Music Awards
I forhold til udviklingen med UHD, fortsætter han.
-This is all working on a fairly big DDP central storage infrastructure, connected with the all the EVSs and fifteen edit suites. All the data is available to everyone; every clip/segment can be played out anywhere in the infrastructure. DDP is similar to an Avid Unity, but it is an open-source system, fortsætter han.
-That main show is UHD flypacks with all the RFs, forklarer han videre.
-Then there’s a pre-event red carpet show, with a link into the main show. That’s a separate truck and production, connected into the whole infrastructure.

I forhold til ( digitalt ) output, forklarer han:
-Then there is a digital show, which is for social media outlets on the internet – that is also a different truck with a different production team. And there’s also a remote show, which is basically a concert the day before. Songs from that are edited in the infrastructure and played into the main show. And that’s an extra truck, slutter han.

I forhold til de mange OB vogne, fortsætter han:
-So we provide three OB trucks, two audio trucks (one on the main show and one on the remote show) and then a bunch of equipment tenders. So all together, 14 trucks out there in Bilbao. A big live job — a bit different to sports, slutter han og hentyder til at United primært plejer at lave sport i den tunge ( læs Premier League ) ende.

Han fortsætter:
-All the trucks are United, representing about half of our entire Netherlands-based fleet. And it’s all United equipment: if we’re short we outsource to other members of the [The Euro Media] group – but this year it has not been necessary.

-Broadcast Rental are independent specialists, starter han og fortsætter.
-In this case it’s RF: it could also be workflows or special cameras. If it’s off the beaten track, then I call GP!
Han fortsætter.
-It’s a big step forward for everybody here to produce full UHD RF. I’m not aware of another job where six true UHD RF transmitters have been together on one show? And on top of that there are three or four HD RFs as well.
Han fortsætter om logistikken:
-The logistics of this whole thing are big.
-With 95 people and 14 trucks moving to the other side of Europe with this specially-prepped UHD package. It’s quite an operation. The main show has 45 crew; the full engineering team and part of the camera crew are ours, and MTV is bringing in a director, of course, plus the creative crew. But the majority of the crew is our people, slutter han.

En god del af de kameraer der blev brugt på showet, endte som pointeret med at blive F55ere.
Men da der var gang i en masse ting, var der også flere (opskalerede HD ?) Sony HDC P1’ere med, da der var gang i en masse DTC/OBTX Steadicams der – naturligvis – også kørte med den samme RF pakke som de andre kameraer.

Broadcast Rental founder and CEO GP Slee, er glad.
Han siger:
-It’s a huge event, starter han og fortsætter.
-Especially so in UHD, with all the separate isolated feeds and editing facilities plus a lot of different sources with delays. The difference here is that it’s a real live entertainment show, with music, lip sync, graphics, intercom and more. It’s complex.
I forhold til RF, er han glad for DTC. ( Domo Tactical Communications )
-DTC launched this new system last NAB. The thing with the UHD RF system is that DTC and VideoSys are using the same encoder and decoder ports, starter han og fortsætter.
-The big difference between DTC and others is that you can use the original infrastructure that you’re using for 1080i, so the receiving infrastructure is the same as the former 1080i infrastructure. That’s a big benefit, fortsætter han.
-You can also use the same receivers as you used for the 1080i. So in your single infrastructure you can have a mix of 1080i transmitters and UHD transmitters. That’s the big difference, slutter han.

Lidt links
Videosys Broadcast

United

MTVs mini site om emnet

The Euro Media Group

Domo Tactical Communications

Broadcast Rental



Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.