DR3 bag tegnefilm der hitter

De unge ser som bekendt ikke meget TV.
De er i stedet på Insta(gram) og FB, hvorfor DR Ung i forbindelse med deres tema uge om sorg ( uge 44) havde fået lavet en tegnefilm, om netop sorg.
En fil der nu viser sig at have hittet så meget at den er blevet vist ( views ) hele 913.000 gange på Facebook.

Målgruppen var egentlig de 18 til 27 årige.
Dem er der bare ikke så mange af, hvorfor den må være kommet bredere ud, som DR Ung siden har vurderet det.

Tilbage på Instagram endte produktionen med at nå ud til “71.000 unikke brugere, hvoraf næsten 60 procent ikke følger DR3 og P3 i forvejen”, hvilket ser ud til at betyde at mange flere nu er klar over at DR3 beskæftigede sig med sorg i uge 44.

Filmen, der handler om “Hvordan du bedst hjælper en person i sorg”, er skabt af Anne Vestergaard Olsen fra DR Ung Digital.
Hun skulle oprindeligt “bare” lave “noget” til Instagram. Noget der “skulle få unge til at tale om sorg”.
Undervejs i projektet, der totalt kostede en arbejdsuge, skete der dog “noget” ( andet ?).
DR3 hitter på de sociale medier
Hun siger:
-Jeg læste en masse artikler om, at man som pårørende skal passe på med at give for mange råd til folk i sorg. Jeg blev klogere på de typiske fejl, vi begår, når vi vil hjælpe dem. Det meste var på engelsk, og de animationer, jeg så, var ofte med dyr. Måske fordi man er bange for, at det kommer for tæt på, hvis det er med personer, starter hun og fortsætter.
-Det gik op for mig, at det er det, der mangler: En dansk guide til, hvordan vi som pårørende skal håndtere folk i sorg. Og det må gerne være en tegnefilm med mennesker i, fordi det er nemmere at forholde sig til, slutter hun.

Så det var så det hun lavede.
Og nu hvor den produktion er blevet til et “digitalt hit”, er der jo ikke meget andet at gøre end at være rigtigt tilfreds.

Og det ser de også ud til at være på DR.
Filmen er nemlig blevet delt 10.600 gange og har fået 51.000 likes, reaktioner og kommentarer.

Anne Vestergaard Olsen fortsætter:
-Når man deler noget på de sociale medier, er det fordi, det rører noget i folk. Her er det måske folk i sorg, der ønsker at fortælle deres pårørende, hvad de har brug for. Eller pårørende, der minder hinanden om, hvad det er, de kan gøre for deres nære, forklarer hun og bliver suppleret af David Brorson Fich, der er producent hos DR Ung Digital.

Han siger:
-Det er en imponerende bedrift at formidle så komprimeret og oprigtigt et budskab med så simpelt et greb. Anne er lykkedes med at ramme en tone og form, som i bureauverdenen havde kostet millioner i udvikling bare at strejfe. Det er public service i sin mest ægte form, slutter han og bliver suppleret af Susanne Sundstrøm, som er redaktør i DR Kultur, Børn og Unge.

Hun siger:
-Det oplever vi nogle gange med de digitale formater – at de når flere mennesker end tiltænkt, og de får et længere liv, fordi de bliver delt. Filmen her tager folk i hånden, den er nem at relatere til, og så giver vi plads til, at brugerne kan samtale om sorg på vores sociale medier, når de ser filmen. Det føles godt, at vi i DR på den måde kan være med til at ændre sorgkulturen, slutter hun.

Anne Vestergaard Olsen har i løbet af den uge det tog at producere og research filmen blandt andet haft kontakt til en sorgpsykolog, “for at sikre, at der ikke blev sagt noget forkert i filmen”.

Hun forklarer:
-Jeg er vildt stolt over, at en guide til sorg kan nå så mange. Jeg tror, det blandt andet skyldes, at filmen begynder med præmissen: Hvordan hjælper man en sørgende? Brugerne skal ikke gætte sig til, hvad filmen handler om. Fagligt er jeg glad for, at filmen har rørt så mange mennesker og gjort dem klogere. De har kunnet revidere deres måde at tage hånd om sørgende på, slutter hun.

Anne Vestergaard Olsen, er uddannet art director og har i følge David Brorson Fich, der er Producent i DR Ung Digital, lavet en rigtig fin tegnefilm.
Han siger:
-Anne er lykkedes med at ramme en tone og form, som i bureauverdenen havde kostet millioner i udvikling bare at strejfe. Det er public service i sin mest ægte form, slutter han.

Vi kan desværre ikke finde filmen nogle steder, bortset fra på en DR presse side her.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.