US band på tour med Pocket Cinema og Ursa Broadcast Cams

Nu hvor hele ( resten af ) verden er gået 4K, er det også blevet tid til at de store bands ture bliver opgraderes
De tager jo ofte verden rundt i flere år, og har derfor deres eget gear med, der, – som du måske ved – får så mange tæv, at det er sjældent at det ligner udstyr når touren er færdig.

Derfor kræver det – i den grad – TV udstyr, der kan tåle at få en masse tæv, når dette tager på en 6-18 måneders tour, med et par hundrede jobs, fuld af “hands” der hellere vil plukke blomster i Thailand end være på arbejde.

Broadcast udstyr, er i den forbindelse ydermere ikke pakket pænt ind i “racks” der blot køres ind i en lastbil, for at blive hooked up, på næste job.

Nej.
Broadcast udstyr er fortsat små kameraer fuld af ting der kan brække, knække eller som blot bøjer, efter et par måneders hård transport og brutalt brug.
Som eksempel har undertegnet været forbi et omrejsende cirkus, der havde revet gevindet i stykker i bunden af et af deres kameraer.
Det betød at de – nu – blev monteret på stativ med gaffa tape og “spændt efter” typisk med lokalt bestik ude fra kantinen.
Bare et eksempel.

Fall Out Boys på worldwide MANIA tour
Så når Blackmagic Design idag kan fortælle at deres nye broadcast gear er taget på tour med Fall Out Boy, der netop har indledt deres “worldwide MANIA tour”, kan der vel ingen tvivl herske om at vi var en smule overraskede.
Blackmagic Design broadcast kameraer har nemlig ikke overbevist særligt mange om at det er “vejen at gå”.

Det til trods er det så den vej dette Grammy nominerede band går.
Bandet havde – naturligvis – i forvejen en masse gear, som Blackmagic Design ikke kommer ind på.
Det nye er dog omvendt ganske interessant.
Der er blevet investeret i en række Pocket Cinema Camera’s i 4K versionen suppleret med en række – ikke nærmere definerede -Ursa Broadcast kameraer, der alle bliver “shaded”/CCU’et på en bunke ATEM Camera Control Paneler, der – videre derfra – bliver sendt igennem noget mere – lige så lidt defineret – “Blackmagic Design produkter”.

Bandet der er specielt kendt for deres 2005 hit single, “Sugar, We’re Goin Down,”, har siden været forbi diverse “rock hit lister” med ting som “Dance, Dance”, “Centuries” og endelig “Uma Thurman”.

Som du kan se nederst er et af deres nye hits en del af MANIA pladen, der blev sluppet tidligt i år.

Som vi forstår det, er touren nu nået til sit “sjette ben”, hvilket vi gætter på er “et par måneder til”, hvorefter bandet kan slappe lidt af.
Og det er så på dette “ben” de har fået en masse ( nyt ) BMC gear.

Production Designer Robb Jibson fra Chicago production design firmaet So Midwest, Inc. og hans Touring Video Director Patrick Eaton, der kommer fra production and engineering solution provider VER, valgte fra starten af at investere i en masse Blackmagic Design gear, da MANIA touren startede, tilbage i 2017.
Fall Out Boys på worldwide MANIA tour
På det tidspunkt var der dog ikke meget andet end diverse Ursa kameraer hvilket ( formodentligt ) var dem de startede med, suppleret med en række “små” ( andre ) Blackmagic kameraer.

Idag ( på det sjette ben ) har de så fået 5 Ursa Broadcast kameraer, nye ( 5 stk ?) 4K Pocket Cinema kamera’er 4K, og fem Blackmagic Camera Fiber Converters og five Blackmagic Studio Fiber Converters, så det altid er muligt at “banke” 5 “studie kameraer” op i en fart.

Pocket Cinema Camera 4K’erne bruges på scenen til at fange “fede billeder”, der dermed er det nye alternativ til “fortidens” GoProer, der jo hverken kan styres eller meget andet.
Omvendt.
Når de virker, går det ret godt.

Nyt med de her Pocket Cinema Camera 4K’ere er naturligvis at du kan styre det meste, og sågar tjekke billederne på den pose Blackmagic Video Assist 4K monitors/recorders, der er monteret på de små.

Så kan der både sendes til storskærmen og optages, når det er relevant.

Hvert show bliver – selv om at bandet formodentligt ikke ved det – optaget, i sin fulde længde.
Dette ikke så meget for at bruge det til den “efterfølgende Blu Ray”, men mere for at sikre at “den helt rigtige detalje”, fra det der show i.. også er optaget fra 4-7 vinkler.

Og mens Pocket Cinema Camera 4K’erne er monteret på selve scenen er de 5 nye Ursa Broadcast kameraer monteret som man forventer det i FOH og ude ved siderne.

Robb Jibson forklarer:
-Blackmagic Design has been able to do amazing things with cameras and image sensors, starter han og fortsætter.
-The Pocket Cinema Camera 4K works incredibly well in the ever changing lighting in a concert setting. The Ursa Broadcast cameras allow touring productions to utilize familiar controls while adapting the brilliance of the Blackmagic Design family of image sensors into a convenient package that reduces the footprint of traditional ENG cameras by 75 percent. This is important for venue sightlines and ticket sales, which ultimately affect the bottom line, fortsætter han.

The ATEM Camera Control Panel brings engineering familiar controls to the Ursa family of cameras to give our touring video engineer Nick West control over the iris and black point while allowing our camera operators to focus on the appropriate framing and composition of the shot, forklarer han videre.
-The unit ties in seamlessly with the ATEM family and allows for all the control in just a quarter of the space, slutter han og når lige at løfte sløret for hvor glad han er for fiber som alternativ til – for eksempel Triax.

-The combination of the Ursa Broadcast, ATEM Camera Control Panel and fiber converters worked so well for our touring needs, as everything helped to streamline our setup. The URSA Broadcasts provide a lot of dynamic range and the ATEM Camera Control Panel is portable, easy to use, and powerful. Plus the Pocket Cinema Camera 4K and Micro Studio Camera 4Ks are inconspicuous yet still produce amazing images. This was our best, most dynamic, and most cinematic tour yet, and we owe it to the Blackmagic Design products, slutter han.

Rent teknisk sidder der to ATEMs på et par Mac Pros, hvilket betyder at de 5 studie kameraer, suppleret med de 10 “Micro Studio Camera 4Ks”, giver alt fra POV til egentlige koncert billeder.

Det hele fødes til en Teranex AV der konverterer UHD ( 2160p ) feeded til 1080p HD-SDI så storskærmene kan vise billederne ( LED skærme ).
Som vi forstår det er der en MultiView 16 inde over så teknikken kan se hvad de laver samt en Smart Videohub 40×40 og en Smart Videohub CleanSwitch 12×12 router så der – uanset forhold – kan produceres ( live ) i UHD eller/og HD, og klippes i begge kvaliteter.
Samtidigt hvis påkrævet.

Her lige en video hvor du kan høre hvad det er for noget musik de spiller.
Vi har ingen anelse om de er på vej til DK eller har været her, da vi har historien fra USA.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.