Nye tal på SVoD forbruget

Indtil videre er det kun Sverige der laver sådanne heldige og relevante analyser af vores SVoD forbrug.
Altså den del af vores medieforbrug, der handler om adgang til tjenester som Netflix eller HBO Nordic.
Og tallene er mildst sagt overraskende.
Den totale omsætning i Sverige er her de sidste 12 måneder vokset med vilde 24 procent, hvilket gør SVoD til en af de mest voksende forretninger.
Og så bruger hver eneste svenske husstand nu 330 svenske kroner om måneden på at have adgang til netop SVoD.

Tallet er – formodentligt – tæt på identisk her i landet, hvor eksperterne stadig blot optræder på TV, og der fortæller at de mener at vide, og tror at..
Med andre ord der findes ingen konkrete analyser af vores SVoD forbrug her i landet.
Noget der – kunne tænkes – at komme tæt på, er et enkelt tal som dibs slap tidligere på året.
dibs er en online betalings system, der også håndterer månedlige betalinger.
Og de har tidligere vurderet at der er omkring 1,3 millioner husstande der betaler – hver måned – til SVoD tjenester.
Deres “gæt” var at det er alle tjenester.
Men nu hvor TV2 for alvor har fået gang i deres Play, og som – formodentligt – indkræver betaling, via eksisterende betalings aftaler, tæller de 3-400.000 husstande der har adgang til TV2 på denne måde jo ikke med.
Mediavision måler svenskernes SVoD forbru
Med andre ord, kunne vores hjemlige marked sagtens tænkes at have en lignende omkostning til SVoD adgang, til tjenester som Netflix, Amazon Prime, eller HBO Nordic.

Tilbage i Sverige er Mediavision pænt overrasket over den vilde vækst i forbruget af SVoD.
Alene væksten på de omtalte 24 procent er et vink med en vognstang om at streaming i vores naboland vokser eksplosivt, og at behovet for “at kunnese hvad du vil, når du vil, på hvad du vil” er den drivende kraft.

Det er simpelthen nu – potentielt – mindretallet, der sidder foran deres TV, og venter på at den enkelte broadcaster trykker play på den fil, der skal spilles nu.

De ( næsten officielle tal ) er derfor at 51 procent af alle svenske husholdninger nu har en eller flere streaming tjenester.
En mængde der ikke længere kan afskrives som “et fænomen”.
Antallet af husstande med en eller flere tjenester, vokser i den forbindelse – om muligt – endnu mere, og tal der minder om en vækst ( i antallet af husstande ) på op imod 30 procent, er formodentligt sande.

Som vi oplever det her i landet, er Netflix også i Sverige den store motor.
De har fået ( estimerede ) 400.000 flere husholdninger i ordrebogen, på de sidste 12 måneder.

Ganske som HBO Nordic, Viaplay og Cmore, alle ser ud til at være vokset tilsvarende.
Sverige har ( modsat DK ) en størrelse der hedder Youtube Premium, der på kort tid har fået lige så mange kunder som Amazon Prime og DPlay ( Discovery), hvilket må siges at være et problem for Amazon og Discovery, da de jo ellers satser ret hårdt på netop SVoD.
Sverige har slutteligt stadig flere “videotjenester”, som SF Anytime, hvor man kan leje video, som på BlockBuster i 80erne ( hvilket da vist også er muligt hos TDC her i landet ).
Lettere overraskende vokser SF Anytime og dermed TVoD, der er kort for Traditional Video On Demand.

Mediavision kan slutteligt fortælle at en del af årsagen til at der nu bruges 330 svenske kroner om året på SVoD per husstand i Sverige, også er at det generelle forbrug på SVoD er voksende.

Det estimerede forbrug på SVOD tjenester vokser tæt på 50 procent om året ( siden sidste år ).
De mange tal er i den forbindelse baseret på et Mediavision spørge skema som mere end 3000 respondenter mellem 15 og 74 år har svaret på.

Marie Nilsson, CEO, Mediavision, siger:
-There is a strong positive trend for streaming services. The number of subscribing households has increased by almost 30 percent over the last 12 months. And we’re not seeing a decrease in growth rate. Rather the opposite, since households are now increasing the number of subscriptions. Furthermore, several global giants such as Apple and Disney are gearing up to launch own streaming services, slutter hun.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.