De unge piger elsker flow TV

Mere end 6 ud af 10 unge piger i alderen fra 12-17 år bruger i følge en ny rapport flowTV, hvilket er nærmest overvældende meget.
Og nu hvor rapporten er baseret på 1282 interviews af unge kvinder, der alt i alt er en gruppe på 197.872 piger i følge Danmarks Statistik, er tallene ikke blot repræsentative.
De er formodentligt overordentligt præcise.

Det voldsomme forbrug af flowTV ( der dog ikke er mere præciseret end at det eksisterer(de ser flow TV) er desværre – nærmest intet – imod pigerne generelle medieforbrug.

Et forbrug der blandt andet hænger sammen med at denne gruppe har såkaldt “FOMO”, hvorfor alt skal følges og det i en så udtalt grad at deres “Fear Of Missing Out”, undgås.
De unge kvinde har ydermere FOLO, hvilket oversættes til “Fear Of Living Offline, hvorfor det sidste de gør, ikke er at kigge deres kæreste dybt i øjnene.
De tjekker i stedet Insta eller Snap, for at se om de har misset noget.
Det sidste hun gør før hun sover er at tjekke Snap
De mange ( mere end 6 ud af 10 ) unge kvinder, der “ser flow TV”, skal i den forbindelse ikke vurderes som at “de ser TV”.
Næ nej.
Det har det blot i deres bevidsthed, og bruger – måske – et par minutter hist og her, på at “gennemskue” hvad der sker/skete.
De har nemlig langt mere travlt med at hænge ud på de “sociale medier”, hvor 98 procent af pigerne, er på “hele tiden”.
Det fremgår ikke direkte af den korte version af rapporten, men det er pænt sikkert at deres flow TV forbrug, foregår på mobilen, og ikke foran et TV apparat.

Læs også  Netflix og Amazon bliver lidt mere Europæiske

68 procent af pigerne streamer.
Først derefter kommer omtalte flow TV, som 62 procent bruger.

I den forbindelse bruger pigerne omkring 31 procent af deres “vågne tid” på at glo på deres mobil.
Og da de – typisk – er vågne fra 07.00 til kl. 23.00, altså 16 timer i døgnet, bruger de altså tæt på 300 minutter, eller 5 timer på at kigge på deres mobil.

Halvdelen bruger musik som noget de “hører i baggrunden, altid”,
Det mest brugte ( vigtigste ) medie er:
Snapchat: Nem kommunikation mellem hinanden, og der er kun unge mennensker.
Facebook: Praktiske ting og så kan de “følge familien” der.
Instagram: Selfie land og inspiration. 7 ud af ti følger kendte, mens 72 procent følger medier og brands. ( inspiration )
YouTube: 71 procent ser “sjove videoer”. 55 procent af de unge kvinder “bruger YouTube til læring” YT er nu lige så populært som Google, som søgemaskine.

På trods af at denne befolknings gruppe er “født digital” ( de er født mellem 2001 og 2006) bruger de altså stadig tid på at se TV.
Noget der kunne tænkes at hænge sammen med at mange af pigerne nærmest “klager” over at de “bruger for meget tid på sociale medier” ( 64 procent mener at de bruger for meget tid på SoMe.
unge piger er endog særdeles aktive på instagram
Anne Eskerod Borgstrøm, der er Insight Manager, fra Aller Analytics, der står bag undersøgelsen, siger:
-Medier – og brands for den sags skyld – har ofte den opfattelse, at det er svært at nå de unge – men mulighederne har aldrig været flere, da de er “på” konstant. Undersøgelsen på vegne af Vi Unge viser, at de bruger masser af tid på at interagere med både indhold og brands. Men det kræver, at man serverer sit budskab på en relevant og ikke floskel-fyldt facon. De er lyn-hurtige til at dømme både brands, reklamer, budskaber og venner, starter hun og fortsætter.
-De unge piger er det, andre har kaldt born-selflearners. De er vokset op med en gigantisk videnskilde lige ved hånden. Derfor er de meget vidende indenfor deres interesseområder og ved, hvor de kan finde mere info. Samtidig foregår en meget stor del af deres virkelighed via telefonen; serie-streaming, inspiration og vigtigst af alt – det sociale samvær. Hele deres identitet ligger i telefonen, der er centrum lige fra at sende en besked til en veninde til at føle sig accepteret og set. Det er fra den, man kan tilgå alt det, man ønsker sig, fortsætter hun.

Læs også  Bundesliga kan nu også

-Der er mange findings i undersøgelsen, der er overraskende og giver anledning til refleksion. Langt flere end der er nævnt her. På Vi Unge bruges undersøgelsen til at lære læsere og brugere endnu bedre at kende. Vi Unge tager pigernes hverdag og virkelighed seriøst og der arbejdes hver dag med informationerne, så de redaktionelt kan være vedkommende og hjælpe pigerne med at få et nemmere, bedre teenageliv. Måden at arbejde med informationerne på, understøtter Aller-koncernens strategi om at ville bidrage til et bedre liv for læsere og brugere, slutter hun.