Pay-TV betaler for streaming

Amerika der ofte bliver vurderet som fjernsynets hjemland, har det hårdt for tiden.
Udbyderne taber TV kunder som aldrig før og selv om at flere havde håbet på at markedet ville stabilisere sig ( det så det ud til sent i sommer ) er dette ikke sket.
Seerne har i stedet gjort hvad de har gjort længe, nemlig klippet deres kabler, hvorefter de er overgået til – ikke lineært – indhold. Typisk streaming.

En del tyder ydermere på at at en fremtid hvor forbrugerne “bare streamer” de lineære signaler, snart møder en brat ende.
Forbrugerne er – åbenbart – ikke nær så parate til “bare at skifte platform”, som vores hjemlige distributører og broadcastere ser ud til at håbe på.

I konkrete tal, har 975.000 husstande valgt at droppe de store udbydere i USA, alene i Q3 2018.
De sidste 3 måneder har altså budt på et tab på næsten en million kunder.

Og nu hvor “kun” er 90 millioner tilbage, er det altså over 10 millioner husstande der har droppet “betalings TV” siden 2012, hvor der i følge en anden rapport ( var over 100 millioner husstande i USA der abonerede på TV.)
TV forbruget går den forkerte vej

I Q3 2018 er vi så nede på 90 millioner, med et “tab” af husstande på 975.000 hjem, i et enkelte kvartal, målt i forhold til Q3 året før.
Værst af alt ser det ud til at udviklingen eskalerer, da Q3 2017 “kun” kostede 410.000 abonnenter.

Med til historien hører dog at Nielsens “National Television Household Universe”, der er TV meter i USA, vurderer at der i 2017-18 TV sæsonen var 119,6 millioner TV husstande, hvilket understreger at en del husstande, blot har klippet deres kabel og er overgået til “bredbånds TV”, der dog har det indbyggede problem at forbrugerne kommer stadig tættere på de mange streamtjenester, der bliver til – mindst – to til, i 2019. ( Disney og Apple )
TV forbruget går den forkerte vej
De store “pay-TV providers”, har dog – på ingen måde – de store smil fremme.
Specielt Direct TV og Dish TV, der er de to store satellit TV udbydere, har virkeligt tabt kunder.
Disse to alene står for et tab på 726.000 af de 975.000 husstande der ikke længere handler ind hos kabel TV udbyderne.

Herhjemme, har vi TDC, der i Q3 2017 kunne fortælle at de tabte 18.000 TV kunder i kvartalet, hvilket ser ud til at være en udvikling der er fortsat ind i Q3 2018. ( vi kan ikke finde de præcise tal, men læser at tallet 12.000 ( tabte TV kunder i kvartalet ) har været oppe og vende.

Tilbage i USA, er vurderingen at penetrationen – der allerede var nede på 86 procent – daler, samt at de “dyre tjenester” er dem der taber flest kunder.

Lidt overordnede vurderinger i denne rapport er:
Satellite TV services taber 725.000 kunder i Q3 i 2018, mod 470.000 i Q3 2017 ( de taber flest kunder, i forhold til for eksempel kabel TV)

DirectTV, der er en Satellite TV udbyder taber mere end alle andre og mest i forhold til alle andre kvartaler.

De seks største kabelTV udbyder taber – i princippet – mindre i dette kvartal end Q3 i 2017. ( konkret 245.000 tabte kunder i Q3 2018, mod 290.000 i Q3 2017)
TV forbruget går den forkerte vej
TelCoerne, der reelt tilbyder TV på telefonen, der kan bruges på et TV har også fået dæmmet lidt op for deres tab. 80.000 tabte kunder i Q3 2018 mod 180.000 i Q3 2017.

Intenet TV, har det – mildest talt – meget dårligt. Sling TV og DirectTV Now fik godt nok 75.000 nye kunder i Q3 2018. Desværre hentede de 530.000 kunder i Q3 2017, så her står det hele pludselig meget stille.

Konventionelt “pay-TV”, der er alle former for – ikke premium – betalings TV, tabte således 1.050.000 kunder i Q3 2018, mod et tab på 940.000 kunder i Q3 2017.

Bruce Leichtman, president and principal analyst for Leichtman Research Group, der står bag denne anbalyse siger:
-Overall, the top pay-TV providers lost about 975.000 subscribers in Q3 2018. This marked the most net losses ever in a quarter for the pay-TV industry, starter han og fortsætter.
-Satellite TV services had more combined net losses in 3Q 2018 than in any previous quarter. These net losses were largely driven by corporate strategies focused on acquiring and retaining more profitable subscribers (as well as a programming carriage issue between Dish and Univision). A related emphasis on improving the profitability of the satellite TV company’s Internet-delivered flanker brands reduced net quarterly adds in the segment, resulting in vMVPDs ( internet baseret TV ) not helping to mitigate overall pay-TV losses to the degree they had in recent quarters, slutter han.

Det er svært ikke at fornemme en nærmest identisk udvikling her i landet.