Så må du også på et Sony

Hele syv Sony kameraer er nu en del af The Netflix Post Technology Alliance.
Der ikke som du måske gik og troede, er listen over hvilket kameraer der “må bruges som hovedkamera” til at optage en Netflix produktion på.
Det er derimod en slags “klub” for udstyr/producenter af samme, der har fokus på produkter der “generate or manage any kind of sound data, image data, or metadata from production through post”.

Og hvis du producerer udstyr, vil du gerne have en slags Netflix Post Technology Alliance logo, du kan montere på din markedsføring.
Som eksempel bliver der jo fortsat skudt en masse på Alexa’er og jo, det er fortsat muligt at “få lov til” at levere serier produceret på et sådan kamera.
Du skal blot huske at du ikke må optage internt ( i mindre end 10bit LOG ! @ 240Mbit/s ) og at dit problem forresten er at dit Alexa stadig ikke har de 3840 photosites Netflix også kræver.

Her reglerne
https://partnerhelp.netflixstudios.com/hc/en-us/articles/360000579527-Cameras-and-Image-Capture
for hvad du må og eller skal ( hvad dit kamera skal kunne ) hvis du vil levere til Netflix, hvilket – uden relation – formodentligt er årsagen til at radiofonier der producerer drama, er ved/har forladt Arri, og i stedet kigger på, Sony eller alternativer fra – for eksempel – Panasonic.

Tilbage til Sony, så har Sony netop fået “godkendt” hele 7 kameraer, der derfor kan bruges i Netflix Post Technology Alliance sammenhænge.
I princippet er det – tæt på identisk med – en slags godkendelse af at disse kameraer – reelt – kan bruges i produktioner, der leveres til Netflix.
Sony har fået godkendt hele 7 kameraer
Igen.
Netflix, er – i USA – for længst overgået til også at levere multikamera shows, optaget som OB, eller selected til efterarbejde.
Og i den forbindelse er det jo interessante at Sonys FS7II, HDC-4300 og PXW-Z450, nu er blevet “Netflix godkendte”.

Det betyder formodentligt at koncerter og andre multikamera events, skudt på disse kameraer ( inklusiv FS7 mk2 ) har lidt lettere ved at komme i betragtning hos denne streamer.

I den forbindelse er PXW-Z450 også pænt interessant.
Der er jo på ingen måde tale om et +240 Mbit/S 10bit ( log ) HDR kamera. men derimod et “budget venligt” MPEG-4 AVC/H.264 kamera der også kan optage i XAVC, på SXS kort.

Igen.
Det er formodentligt ikke et kamera der kunne accepteres som “hovedkamera” på en drama produktion.
Det er nok heller ikke det som produktionen ville vælge.

Uanset dette, er F55, F65 og F5 også netop blevet godkendt til at kunne bære “the Post Technology Alliance logo”.
Lidt overordnet handler “godkendelsen” af 7 Sony kameraer mere om at Netflix’s Post Technology Alliance er stedet hvor producenter af optage udstyr ( og meget andet ) diskuterer hvad det er verdens største streamer har brug for i fremtiden.
Og “accepten” af flere både budgetvenlige og egentlige ENG kameraer, tyder på at Netflix har planer om “mere budgetvenlige” produktioner ude i fremtiden.

The Post Technology Alliance initiativet startede forøvrigt tilbage i september, og er dermed den nyeste “legeplads” i Netflix regi, hvor alle Sonys CineAlta kameraer ( der er født til 4K UHD ) er godkendt, både som hovedkameraer på Netflix produktioner, og nu også som en del af denne alliance.

Venice kameraet strøg naturligvis direkte ind på listen, da den blev frigivet.

Læs mere om https://pta.netflixstudios.com
Søg om optagelse
https://pta.netflixstudios.com/become-a-pta-participant
Her kamera specs, der faktisk er pænt mange kameraer der ikke kan leve op til !
https://partnerhelp.netflixstudios.com/hc/en-us/articles/360000579527-Cameras-and-Image-Capture