1080P HDR begynder at ligne en trend

Midt i en tid hvor de fleste producenter fortsat diskuterer HDR versus HLG og SD, i det hele taget, og det gerne i 4K UHD, ser det ud til at ATP Media og Gearhouse går en anden vej.

Og uden at gentage – påstanden – om at det engelske TV marked endnu engang er på vej til at vise vejen, tyder noget på at ( engelsk ) tennis, denne gang fra Milano, kunne ende med at vise vejen.

ATP finalen, som du måske endda kiggede på i weekenden, var såmænd en HDR produktion.
Bare ikke i UHD, som ellers har været en del af trenden mod en fremtidig og langt højere opløsning.

Det var i stedet en 1080p50 HDR produktion, der dermed ser ud til at ligne en trend, nu hvor broadcasterne ikke ønsker/kan betale for den højere produktions omkostning, suppleret med den kedelige detalje at stort set ingen ( sådan globalt set ) distributører har valgt at etablere UHD HDR kanaler.

Her i vores region, er der således – mere eller mindre – kun TV3s UHD kanal, der – igen mere eller mindre – kun sender Premier League i UHD.
Og det er som vi er orienteret end ikke produceret i HDR.
Blot i UHD.
Her fra Nitto ATP Finals
ATP Media, der – igen igen mere eller mindre – “ejer tennis”, konkret i form af The ATP World Tour, brugte sidste weekend sammen med Gearhouse Broadcast på at producere finalen i Milano i HDR, for at se om det rent teknisk er muligt at producere i denne standard (?) og distribuere i 1080p50 HDR.

Læs også  Ikegami oplever interesse i deres HDR gear

Eller rettere.
Det handlede mest om workflow, sådan at forstå at der blev produceret i 1080p50 HDR, til både “live” og “non-live” workflows, hvilket betyder at der altså også blev sluppet HDR indhold til “ikke broadcast platforme”.

Tilbage i 2017, ved the Nitto ATP Finals handlede det om 4K ( UHD HDR) og 1080p50 HDR, som “side-by-side” eksperiment, hvor alt fra kvalitet til “realistisk kvalitet i forhold til distribution”.

Dengang ( sidste år ) blev det vurderet at det var meget smartere at producere og distribuere i 1080p50 HDR, da 1080P versionen “most efficiently deliver the clear benefits of HDR to its broadcasters and viewers” (det er billigere og “passer ind i” de eksisterende systemer).

ATP Media’s director of Broadcast Technology Shane Warden siger:
-To produce and deliver 1080p50 HDR feeds for an entire tournament over four days is a significant step not only for tennis broadcasting, but broadcasting as a whole, starter han og fortsætter.
-We now look forward to engaging with our external partners and stakeholders as we gather feedback from the test and plot our next steps, slutter han.

Jamen tænker du måske.
Hvordan kan seerne se et HDR signal på deres SDR TV.
Det kan de heller ikke ( jo men det ser ikke godt ud ).
Signalet bliver konverteret til SDR før det bliver distribueret.
Og – ligeledes – distribueret i HDR, til dem der vil købe det.

Læs også  Zulu prøver med lynproduceret fiktion

Som vi forstår det, er HLG ( der ligeledes er et engelsk tiltag ) godt igang med at blive droppet, da det åbenbart er “for meget” et kompromis.

Shane Warden, fortsætter:
-ATP Media has a long track record of innovation and this latest test demonstrates our commitment to staying ahead of the curve when it comes to maintaining and advancing industry standards. To produce and deliver 1080p50 HDR feeds for an entire tournament over four days is a significant step not only for tennis broadcasting, but broadcasting as a whole. We now look forward to engaging with our external partners and stakeholders as we gather feedback from the test and plot our next steps, slutter han og bliver suppleret af Ed Tischler, Managing Director at Gearhouse Broadcast UK.

Han siger:
-This has been an invaluable test as it has generated a lot of useful data which will help us understand more about the best way to produce content like this going forward, slutter han.