DR og TV2 får lidt på puklen

Danske Mediedistributører har netop kastet sig ind i en diskussion af udviklingen på flow TV området.
Og selv om at det ikke kan undre, undrer det det Danske Mediedistributører at DR og TV2 sådan tror at det er “i orden” at de langsomt men sikkert – flytter stadig flere af deres aktiviteter over på web, og dermed over på deres såkaldte “streamtjenester”, i stedet for at “tvinge” forbrugerne til fortsat at investere omkring 7200 kroner om året på at have adgang til Danske Mediedistributørers “net”, også kendt som kabel TV.

Danske Mediedistributører virker i hvert fald lettere mobsede, i deres sidste nyhedsbrev, hvor de nærmest lover at de nu vil tage fat i deres politikere og se om det ikke er muligt at få stoppet den udvikling med at seerne sådan vælger at streame i stedet for at se flowTV på kabel.

DR og TV2 er jo statsejede, så derfor burde det være muligt at “tvinge” disse størrelser til – i det mindste – at forsinke udviklingen, for eksempel 10-20 år til.
Detaljen er jo at Danske Mediedistributører ellers ikke synes at deres investeringer i kabler og andet, bliver forrentet ordentligt.

Desværre er det ikke hverken DR eller TV2 der bestemmer forbrugernes vaner.

Som DRs medieforskere – løbende – kan fortælle, er fordelingen nu nærmest “brutal”, da – for eksempel – 167K af 730K seere i snit, netop har ser “Herrens Veje II” på DRTV, og altså ikke som flowTV.

Læs også  DR2 går bag om FIFA

Tæt på 23 procent af seerne ser altså med online, på DRs ellers meget voksne drama serie.

Eneste fordel ved den udvikling, set med DRs øjne, er at seerne til DR drama må formodes at blive en smule yngre end de er på flow TV.

Noget direktør for DR Medier, Henriette Marienlund er delvist enig i.
-Generelt er streaming svagest på det aktuelle her og nu indhold, såsom nyheder og sport, for alt andet lige er det mindre attraktivt at se en fodboldkamp eller nyheder fra i går, slutter hun.

TV2 har dog et potentielt problem i forhold til Danske Mediedistributører udmelding.
Væsentligt over halvdelen af deres omsætning stammer jo fra abonnementsbetalinger.
Og da disse – mere eller mindre – kommer direkte fra kunderne hos TV distributørerne, er TV2 langt mere “følsom” overfor hvad disse tænker og mener.

Anders Blauenfeldt, siger:
-Vores helt grundlæggende strategi er i al overskuelig fremtid en kombination af direkte kundeforhold med distribution via streaming og et indirekte kundeforhold via distributørerne. Vores mål er ikke at flytte kunder over til streaming på TV2 Play, men derimod at bevare relationen til kunderne – og hvis de bliver hos distributørerne er vi også glade for det, slutter han og understreger dermed at TV2 rent faktisk er “nødt til” at forblive venner med distributørerne.

Læs også  DR besøger Bogforum med sang

Der i samme nyhedsbrev vurderer at de har investeret et større “trecifrede millionbeløb” i at “bygge streaming-kapacitet for at tilbyde kunderne produkter, der kombinerer f.eks. traditionelt kabel-tv med web-tv og on demand funktioner som catchup og StartForfra”, som de mener skal tilgodeses i denne udvikling.

DR og TV2 har begge opbygget en lignende “streamingkapacitet til deres respektive on demand tjenester”, hvilket ikke har forbigået Danske Mediedistributørers opmærksomhed.

DR indgik – som enkelte måske kan huske det – tilbage i november sidste år, en aftale om at deres streams ligger hos Akamai.
En aftale der koster DR omkring 200 millioner kroner på fire år.

Fordelene har – blandt andet – været at DR kunne hæve kvaliteten ( bitraten ) på deres “on demand” indhold så det nu “svarer til billedkvaliteten på et flow DTT-signal”, fordi de streamer via Akamai. ( i følge Danske Mediedistributører, red.)

Digital chef i DR Michael Arreboe forklarer:
-Omkostningerne til streaming-distribution er variabel, idet vi betaler for mængden af data, som streames. Så flere brugere betyder en større regning til DR. Vi har dog indbygget prisregulering, så vi kan løfte en stor forventet stigning i streaming de kommende år med stort set samme budget, slutter han.

Hos TV2 er der ingen officielle beløb på investeringerne i on demand-kapacitet. Konceptet er dog at det er “service-udbyderne” der styrer den udvikling.
Anders Blauenfeldt forklarer:
-Vi er helt sikkert ikke på vej til at bygge vores egen netværksstruktur, slutter han.

Læs også  NEP varme på Bexel

TV2 har således også købt Akamai som streamer.
Og har suppleret med Amazons cloudservice, der sørger for “login og kundeverifikation” på alle streams.

Og mens DRs “digitalisering” er “drevet af nedskæringer” er TV2s udvikling en “konsekvens af en treårig strategiplan”.
I begge tilfælde betyder det dog at nu hvor kunderne ( snart ) ser ud til at foretrække streams frem for flowTV, så bliver der satset mere der, hos begge broadcastere