Doggystyle viser vejen for DR

Dagen idag er dagen, hvor det for alvor går/gik op for DR at de unge ikke længere ser flowTV.

Tallene er nu så vilde, at selv deres medieforskere begynder at undre sig.
Igen.

Tal lyver kun sjældent.
Og DRs “Doggystyle”, giver kort og godt totalt baghjul til alt andet på DR.

I konkrete tal har Doggystyle nu rundet mere end 300.000 streams.
Det alene første episode, der nu er mere populær end både “Den store bagedyst” og “Gift ved første blik” til sammen ( næsten ).
Begge har marginalt flere streams.
Til gengæld er der sygt mange bedstemødre og deres forældre der sidder helt stille og kigger med på TV.
Det er der absolut overhovedet ikke med “Doggystyle”.

DR3 serie har nu 6 gange så mange seere online som på flowTV
DRs nyeste serie, der sendes som flow ( who cares ) på DR3, har således hentet 229.000 streams i snit, på de tre episoder der er til at finde online.
Til sammenligning er der blot 47.000 der har set med på flow.

Dermed er DR nu oppe på deres unge TV ses mere end 6 gange så meget online som på TV, hvilket må siges at være det største vinkel med en vognstang om at de unge rent faktisk streamer.
Og at de ikke kigger med på TV.

Seriens enorme succes i målgruppen, har ydermere betydet at Anna Emma Haudal, der er seriens forfatter ( og ide kvinde ?) igår fik Soundvenues Fremtidspris, der er 50.000 kroner, der “støtter kunstnere, som man mener står foran en stor karriere”.

Motivationen er at “alle de bærende karakterer bliver til rigtige, nuancerede mennesker af kød og blod” hvilket bliver “formidlet gennem Haudals dialog, der er så usædvanligt troværdig, at man ikke har set noget lignende på DR længe”, som Soundvenues filmredaktør Jakob Ludvigsen formulerede det.

Han fortsætter:
-Alle danske serier i det korte format vil nemlig uundgåeligt blive sammenlignet med den norske trendsetter ( “Skam”) – og hvad gør man så? Jo, man laver noget helt, helt andet, fortsatte han.
-Det viser Anna Emma Haudal med sin serie om Asta, som måske – når det kommer til stykket, er mere Odden end Oscar. Det er en fortælling, der bag den æggende, småprovokerende titel gemmer på en indfølt fortælling om det liv og de problemer, mange mennesker slås med bag facaden. I løbet af seriens 10 afsnit bliver alle de bærende karakterer til rigtige, nuancerede mennesker af kød og blod – formidlet gennem Haudals dialog, der er så usædvanligt troværdig, at man ikke har set noget lignende på DR længe. Det vidner om et helt særligt talent, som vi på Soundvenue er utroligt glade for at belønne med Fremtidsprisen 2018, slutter han.
DR3 serie har nu 6 gange så mange seere online som på flowTV
Anna Emma Haudal er “æld gammel” med sine 30 år. Er uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole og har tidligere instrueret kortfilmen “Sofa” og været episodeforfatter på “Sjit Happens”.

Redaktionschef Erik Struve Hansen fra DR Ung, er også glad.
Han siger:
-Jeg tror næsten jeg er lige så glad for, at Anna Emma har fået den pris, som hun selv er. Jeg synes, det er helt exceptionelt arbejde, hun har lavet med “Doggystyle”, og det har været en kæmpe fornøjelse rent professionelt at arbejde sammen med en så dedikeret, skarp og original forfatter og instruktør, der samtidig oprigtigt har en kæmpe kærlighed til dem, hun laver det her til: altså de yngre DR3-seere, starter han og fortsætter.
-Det gør mig virkelig også stolt, at vi som DR Ung og DR3 har været med til at hjælpe et så lovende og kæmpe stort talent som Anna Emma med at lave serien. Med tanke på, at ambitionen med vores indsats i forhold til unge-fiktion i lige så høj grad har været at finde og opdyrke nyt talent, som at skabe godt indhold, er denne anerkendelse fra Soundvenue af Anna Emma noget, vi i DR Ung er ekstremt stolte af, slutter han.

“Doggystyle” er DR3s “største digitale satsning til dato”.
Julie Moltke forklarer:
-Vi talte om, hvordan vi kunne lave et digitalt spor til serien, og vi gjorde det på et tidspunkt, hvor vi også kunne komme med forslag til manuskriptet. Var der for eksempel en karakter, der skulle have en YouTube-kanal, så kunne det få betydning for castingen af den karakter. Skulle hovedpersonen Asta have en Instagram-profil, og hvilke platforme gav det mening at være på i forhold til karaktererne? starter hun og bliver suppleret af David Brorson Fich, der er producent hos DR Ung Digital.
-Vi har lavet et univers, der følger serien. Vi fortæller de samme historier som serien, men på forskellige platforme. Det underbygger det fiktive univers bedre, og samtidig giver det noget til brandet DR3, når vi dukker op på steder, folk ikke lige havde forventet, slutter han.

Serien er således suppleret op med “en Spotify-playliste med seriens musik”, samt en “GIF-pakke med seriens hovedperson til Instagram, Snapchat og Facebook”, suppleret op med “Snapchat-filtre med billeder af hovedpersonen og DR3’s logo”.

Hovedpersonen Asta har ydermere hendes egen Instagram-profil, der kører “uden for serien”, men som “opdateres løbende, mens serien er i gang”.
På Facebook har man valgt at lave karakterportrætter i stedet for sammenklip af scener.

David Brorson Fich, fortsætter:
-Vi har lavet et univers, der følger serien. Vi fortæller de samme historier som serien, men på forskellige platforme. Det underbygger det fiktive univers bedre, og samtidig giver det noget til brandet DR3, når vi dukker op på steder, folk ikke lige havde forventet slutter han.