Rygterne siger nu 8K i SLR

Det er oprigtigt talt fortsat et pænt usikkert rygte, men den skulle være god nok.
Sony er i følge de nyeste af slagsen på vej med et A7R IV og/ eller et A7S III og/eller et A9 II, der enten alle eller blot nogle af dem, kan, eller slet ikke kan optage i 8K, konkret 7380 x 4932 ( retteligt mere i omegnen af 7730 x 4932 der ender med at blive den fulde opløsning ) , der mindst er dobbelt op på 4K UHD.

Rygtet der er kommet efter at Sony har løftet sløret lidt mere for “teknikken” bag to nye CMOS de skulle være på vej med, handler om at deres kommende 60MP CMOS jo på ingen måde kan bruges.
Det kan deres 36MP full frame sensor, til gengæld.
Den passer faktisk forbløffende godt til 7380 x 4932, der ( også er ) 36MP CMOS, konkret 36398160 photosites, der dog er udregnet i faktor 3:2, hvilket hænger sammen med at det er den forventede maksimale “still opløsning”.

Den kommende 36MP er i princippet helt oppe på 7730 x 4932, hvilket med de ( reelle ) 38MP, giver – mere end – plads til et “fuldt Ultra UHD” billede.
Sony på vej med 16bit video i 8K - intet om hvordan det skal kunne gemmes
Supplerende rygter vil – i den forbindelse – også vide at – nu hvor – et kommende “full frame Panasonic” – formodentligt – også bliver udstyret med denne sensor, kunne det sagtens tænkes at dette ( fremtidige ) Panasonic også bliver født som et 8K kamera. ( måske endda DCI, som Panasonic plejer at foretrække over “TV formaterne”.

Skule rygterne vise sig at være sande, er det oplagt nok tilfældet at Sony ( og potentielt Panasonic ) giver alle “spejl kameraerne” baghjul, ganske som at specielt Canon bør ( (gen-gen) overveje ) at hoppe et par generationer over, og droppe APS-C video i deres ellers FF spejløse kameraer, der ( for uindviede ) ikke optager video på hele sensor.

Igen.
Vælger Sony at gå den vej, er der pludselig omkring 4320 “TV linier” at rode med, hvis man er så kreativ at føler for at montere FF Anamorfiske glas foran en Sony CMOS, når de kommer.
Og da det jo så betyder at “bredden” er 5750 “TV linier”, løber de nye små totalt fra alt, selv Alexa LF og/eller Venice, uanset hvad der optages på.

Heldigvis, midt i de mange rygter er der ingen der har stillet relevante spørgsmål som “hvordan pokker” skal denne mængde data kunne håndteres internt.
Hvilke medier skal kunne optage 4x UHD ( eventuelt ukomprimeret ).
Som eksempel er det nu “normalt” at en times “høj kvalitet” i optagelsen fylder en TB.
Igen.
Det er i 4K, hvilket – i princippet – kan ende med at betyde at disse små huse skal til at kunne optage 45 TB i timen.
Eventuelt eksternt, hvilket – formodentligt – kræver flere gange 12G før der kan flyttes sådanne mængder af data.

Tilbage i 8K rygtebørsen, er diskussionen nu mest at 8K på en FF CMOS jo ikke ligefrem giver specielt meget plads til photosites, hvilket – igen – betyder at kameraet bliver “mindre lysfølsomt” end folk der plejer at operere de nyest Sony SLR huse.

Stadig.
Den kommende 8K sensor skulle stadig blive af “FAST sensor” typen, hvilket skulle hentyde til at den kan håndtere sport og – i det hele taget – er “fast” ( hurtig ) til at der kan skydes med en “high continuous shooting rate”.
Første kamera ( kunne ) dermed ende med at blive et A9 II.

60MP kameraet der ligeledes er et rygte ( baseret på den anden sensor) kunne – igen og måske – tænkes at ende i et A7R IV, der jo er Sonys “mange pixel” serie.
Denne CMOS burde – ligeledes – kunne læse 8K60p, dog ud fra andre principper, da der er mange flere pixels på CMOS.
Mere realistisk kunne dette ( 60MP hus ) tænkes at ende på 8K30p, for på den måde at pointere at der her er tale om et mere foto orienteret hus.

I alle tilfælde burde 8K60fps betyde at der er “indbygget”1080p300fps, der igen kunne tænkes “begrænset” til 240/250fps internt og – potentielt – mere optaget eksternt. ( de 240/250, burde være 200/240 hvis det er 4x hastighed ) ( men sådan er det jo med rygter )

Sidste drøm i den forbindelse er at enten begge sensorer uanset hvilket hus de ender i, begge er udstyret med en 16bit A/D converter, der – sløver – kameraet ned til “kun” at kunne optage 4.6fps i sekundet, hvilket såmændt er sygt hurtigt, hvis det holdes op imod nutiden 12-14bit kameraer, der – nærmest – ikke kan flere billeder i sekundet, når de kære pixels bliver til så mange.

Igen.
Skulle det ende med at 16bit bliver introduceret, kunne det tænkes at det bliver muligt at optage i 10-12bit hvilket – igen – burde give “hestekræfter” til en hulens mængde data, der slutter dagens drømme om pixel af med et enkelt spørgsmål.
Hvornår bliver det muligt at optage denne data RAW, og på hvad ?

Specs på de to CMOS er senere ( idag ) blevet “bekræftet” som værende på vej.
Ingen ved dog fortsat hvornår.

60MP
16 channels
4.6fps @ 16-bit
12fps @ 14-bit
8k30p @ 12-bit
8K60p @ 10-bit
4K60p @ 12-bit
FHD300p @ 10-bit

36MP
10fps @ 16-bit
60fps @ 10-bit
On-chip PDAF

36MP får photosites der er 4.88µm store, hvilket er ( alt er relativt ) pænt små “pixels” og vil dermed gå ud over lysfølsomheden.
Der omvendt kan hentes i software, forudsat at sensor støjer “meget lidt”.