Love Island vokser hos seerne

Hvis du nogen sinde har tænkt over hvordan det egentligt går med de her nye formater, der “fusionerer” online og flowTV, så kan du godt “spekulere videre”.
De fleste formater har nemlig ingen eller kun lille interesse i at dele deres tal.
Og sjældent dem der er sjove, nemlig udviklingen online.

Heldigvis ser det ud til at det “går godt” og at “formaterne vokser”, hvorfor for eksempel Viaplay/TV3 fortsætter med at sende formater som “Love Island”.
I den forbindelse er der nu – alligevel lidt tal ude, som vi iler med at dele.

De officielle tal er således at I tredje uge er der “312.000 seere”.
Et antal, der jo så skal deles med de dage der bliver sendt.
Derfor er der “i gennemsnit” 52.000 seere per afsnit.

Det er jo ikke voldsomt mange.
Og da slet ikke nok til at formatet kommer op blandt de ti mest sete på deres “liste” over de formater der bliver set mest på TV3.
“Paradise Hotel” har til sammenligning ingen problemer med at hænge ud i toppen af samme liste.
LoveIsland hitter online
Problemet i den forbindelse er at “Love Island” – for eksempel – er vokset til nærmest 8 gange så mange seere, mens det blev sendt der.
Her i landet er antallet af seere ( målt over en uge ) derimod dalet.
Konkret fra 383.000 i uge 43, til 380.000 i uge 44 og nu 312.500 i uge 45.

Læs også  Become a sponsor on mir.dk

I følge TV3 er det dog ikke et problem at seertallene daler, da formatet “vokser hos seerne”.
Uden at være totalt præcise har TV3 været ude og fortælle at der var 270.000 der har set premiereafsnittet “på tværs af platformene TV3, Viafree og Viaplay”.
Dette tal må dermed dække over at noget der ligner “forskellen fra 132.000 seere ( på flowTV ) og de omtalte 270.000 der er antallet af “alle dem der har set premiere programmet”.
Er det tal “dækkende” for hvad der sker online, er hovedparten af seerne altså nogle der kigger med på alt andet end TV.

Kenneth Kristensen, der er programdirektør i Nordic Entertainment Group, siger:
-“Love Island” er en god historie, som vi er glade for, starter han og fortsætter om “seertallene”.
-Kigger man på den første uge, så har de afsnit på nuværende tidspunkt et gennemsnit på 280.000 seere på tværs af platforme. Og vi kan se, at fra dag ét til dag syv er forbruget ret stabilt. Det er det også fra dag syv til dag fjorten. Mønstret igennem er ret stabilt, slutter han uden at være mere præcis end at seertallene de første to uger ellers er opgjort til:

Uge 43:
22-10: 132.000
23-10: 60.000
24-10: 52.000
25-10: 80.000
26-10: 24.000
27-10: 35.000
Hele ugen: 383.000

Læs også  The Walking Dead s8-9 på Xee

Uge 44:
29-10: 66.000
30-10: 68.000
31-10: 53.500
01-11: 73.000
02-11: 66.000
03-11: 53.500
Hele ugen: 380.000

Kenneth Kristensen fortsætter:
-Det første afsnit af “Love Island” havde ( som tidligere omtalt ) cirka 270.000 seere på tværs af platforme. Og i den tid, der er gået, er det tal faktisk vokset, så det første afsnit nu er set af 350.000 mennesker på tværs af platforme. Når det gælder “Love Island” er 80 procent streaming og resten er visninger på TV3, slutter han og understreger dermed at tendensen mod streaming ( på alle platforme ) ikke bare er voksende.
Den er eksploderet.

Kenneth Kristensen synes dog at det havde været heldigt hvis flere havde kigget med på TV.
-Selvfølgelig så jeg gerne, at flere så det på TV3 også, men vi må også bare konstatere, at den målgruppe, der ser programmer som “Love Island” og “Paradise Hotel” og andre realityformater, det er den yngre målgruppe, som ofte er at finde på streaming. Derfor overrasker det os egentlig ikke, forklarer han videre.
-På Viaplay er det kun “Robinson Ekspeditionen” og “Paradise Hotel”, der overgår “Love Island” i streamede minutter i år. Det er altså inden, at vi overhovedet er færdige med “Love Island”, og når vi måler programmet mod nogle, der har henholdsvis 20 og 14 år på bagen. For os er det en pissegod historie, som jeg har svært ved ikke at være stolt over, slutter han.

Læs også  Kanal 5 og Eurosport satser hårdt på Giro d’Italia

Folk der er vant til at følge med i reality på – for eksempel – mobilen, ved at der idag altid hører en app med.
Og sådan er det også i dette tilfælde hvor “The Love Island” app, er blevet hentet mere end 100.000 gange.
Dermed er formatet altså pænt populært “på app”, også.

Dermed ser det ud til at der skulle komme endnu en sæson af formatet, da både format og afstemningerne “har passeret de performancetal” Viaplay og TV3 havde sat sig, før formatet gik i luften.