DR i Aarhus uddanner de unge til at livet

Nu hvor DR ser ud til at have allieret sig med forskergruppen ScienceAtHome på Aarhus Universitet, kan der vist ingen tvivl være om at de unge i de såkaldte udskolings- og gymnasieklasser kan se frem til lidt af et eventyr her i uge 50.
Det er nemlig her DR prøver med en “helt ny form for skolekonkurrence”, hvor elever på tværs af regioner og mere kan “dyste i en række specialudviklede computerspil, som kombinerer forskning med elevernes kernepensum”.

Du har gættet det.
Det handler om at DR hvert år udvikler en masse undervisning til skoler, som en del af deres virke, der både er “godt” for DR og for eleverne.

Denne gang, i uge 50, er det sammen med Aarhus Universitet, der “flytter citizen science ind på skolerne”, hvilket betyder at eleverne rent faktisk godt må “spille computer i skoletiden”, da det denne gang hjælper dem til at blive bedre til “fysik”, som eksempel.

Og nu hvor de er igang, hjælper opgaverne faktisk “danske forskere med at løse nogle af fremtidens største udfordringer”.
Så tingene går altså op i en højere enhed her.
DR skole og Aarhus Universitet lærer fra sig

Det hele bliver lanceret som “ReGameCup”, der er en skolekonkurrence og et undervisningsprojektet i et og samme forløb.

Det hele starter i den forbindelse i uge 49, hvor DR lancerer forløbet, der så ellers kan integreres i undervisningen i uge 50 ( som vi forstår det ).

Materialet, der inkluderer alt fra digitalt skole- og undervisningsmateriale til noget de minder om “skolekonkurrencer” er målrette eleverne i 8., 9. og 10. klasse og dem der har valgt at hoppe på en af de gymnasiale uddannelser.

ReGameCup, er i den forbindelse en “opfølgning på det store projekt, “Danmarks nye Superhjerne”, som “forskergruppen på Aarhus Universitet og DR lancerede tidligere på året som en del af DR’s videnskabssatsning i 2018”.
Dette tiltag hed “Viden skaber os”.

Dengang blev eleverne “inviteret til at bidrage til forskningen ved at spille computerspillet “Skill Lab”, der endte med at blive til data, som “forskerne bruger til at kortlægge menneskelig adfærd og problemløsning og ultimativt skabe en fremtidig kunstig intelligens, som støtter menneskeheden”.

Forskningsleder Jacob Sherson fra Aarhus Universitet forklarer:
-For at klare os i fremtiden, bliver vi nødt til at gentænke den måde vi uddanner de næste generationer på. Ved at bringe konkrete forskningsprojekter ind i skolen, viser vi med ReGAMECUP meget tidligt eleverne at viden ikke er statisk og at det ikke altid kræver en PhD at engagere sig i samfundets store problemer,” starter han og bliver suppleret af chefen for DR Viden, Carsten Nymann.
DR skole og Aarhus Universitet lærer fra sig
Han siger:
-Med “Danmarks nye superhjerne” kombinerer vi deltagelse i forskning med leg og spil og får samtidig fortalt mange vigtige historier om kunstig intelligens og teknologisk udvikling. Det virker helt naturligt at udvide med et undervisningsaspekt, som også giver de yngre målgrupper en førstehåndserfaring fra forskningens verden, slutter han.

Undervisnings materialet rammer i den forbindelse fag som fysik, samfundsfag, psykologi og matematik, og nu hvor “målet er, at eleverne ved at spille computer skal opdage en helt ny måde at lære kernepensum på, som skal øge deres engagement og kreativitet i den normale undervisning”, burde det være en hurtig beslutning for underviserne at vælge at bruge tid på DRs tiltag.

Som vi læser det, er DR Skole med i projektet, og “udgiver i forbindelse med konkurrencen undervisningsmateriale til fysik i folkeskolen”.
Her er det “Potentiel Penguin” og “Quantom Moves” der bliver diskuteret.
Det er ligeledes udviklet sammen med ScienceAtHome, der er endt som et “læringsforløb, der giver eleverne indsigt i hvordan moderne forskningsudfordringer som udviklingen af en kvantecomputer kan kobles til helt almindeligt skolepensum om en bold der ruller i en skål på en helt ny måde”.

På gymnasierne er fokus samfundsfag, hvor eleverne får lov at spille “Urbanizer”.
Her handler det om “ulighedsdefinitioner, adfærdspsykologi, tillid og spilteori”.

Folk der ikke lige går i skole, kan stadig spille et eller flere af de omtalte spil.
Et sted at lede efter disse er her.
dr.dk/superhjernen hvor det – vist nok – er muligt at spille blandt andet “Skill Lab”.

ScienceAtHome forventer at engagere 3000 danske skole- og gymnasieelever til at bidrage til ReGameCup.

Som vi forstår det er det muligt at afholde konkurrencer på regamecup.org hvor tilmelding også foregår.

Der er konkurrence start den 1. december og det hele slukker den 9.

DRs undervisnings materiale finder du her ( fra uge 50)
Fysik på folkeskoleniveau.
https://www.dr.dk/skole .
Samfundsfag på gymnasieniveau.
https://www.dr.dk/undervisning

Her en video om emnet

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.