Status over 4K

Året er som bekendt ved at blive til næste år.
Derfor er det på sin plads at kigge lidt tilbage på de mange nye ting der optræder i branchen idag.
Som eksempel 4K, der i en årrække har “overtaget” 1. pladsen i stedet for 3D hjemme hos forbrugerne og i biografen, som den “højeste kvalitet” billeder kan opleves i.

Igen.
2018 bød også på HDR, hvilket både er den høje billedkvalitet nu suppleret med en bedre farve dynamik.
Ligelidt hjalp det.

Broadcastere og hovedparten af produktionsmiljøet er stadig “på 720” eller i den dyre del af miljøet på 1080P, mens reklamefilm og spillefilm – hovedsageligt – ikke er “nået længere” end til 3414×2198 pixels.
4K hører stadig til mest ude i fremtiden
De eneste der har taget 4K til sig er dermed forbrugerne, der reelt intet (?) får for de penge de investerer i stadig større og bedre opløste TV apparater.
I den forbindelse er det ganske morsomt at antallet af solgte 4K TV, der retteligt burde hedde UHD TV, der – for den uindviede – er 4x HD ( 1080 ), nærmest er eksploderet.

Her ved udgangen af 2018 har forbrugerne købt op imod 100 millioner TV apparater der står UHD på alene i år, globalt.
Tristan Veale, Market Analyst at Futuresource forklarer:
-This year, we’re expecting annual 4K TV shipments to power past 100 million units, starter han og fortsætter.
-And the market will continue to grow with double-digit CAGR throughout our forecasting period to 2022.

Han fortsætter om fremtiden med HDR.
-What’s more, high dynamic range – HDR – is beginning to make its presence felt and will be included in over half of all 4K UHD TVs sold worldwide in 2018, though consumer understanding remains limited, slutter han.
Dermed ser “2018 eksperimenterne” med 1080HDR og HLG ( i England ) ud til at være potentielt spændende, da en god del af seerne rent faktisk vil kunne se og opleve HLG eller HDR hvis broadcasterne skulle vælge at sende mere indhold i den kvalitet.
4K hører stadig til mest ude i fremtiden
Gør de ikke det, er det helt sikkert at forbrugerne vil kunne finde denne kvalitet, måske endda UHD HDR hos stadig flere SVoD “castere”.
Som eksempel har WarnerMedia, netop løftet sløret for deres “strategi” for 2019.

De er på vej med hele 3 versioner af deres ( eksisterende ) SVoD tjeneste(r) i 2019. ( forskellige versioner af HBO i USA )
Som du har gættet det, er det – pænt sikkert -at kunderne kan købe adgang til 720P, 1080P og UHD kvaliteter måske i HDR kvalitet, der dermed betyder at HBO endelig tager hul på en fremtid i “4K”.

Nyheden om disse nye tjenester, er dog stadig så ny at WarnerMedia indtil videre blot har pointeret at de er på vej med “3 forskellige versioner” af deres tjenester der blander HBO, Turner og Warner Bros. indhold, der i nogle/de fleste tilfælde kun er til at finde her i landet, som HBO Nordic.

De tre løsninger skulle blive inddelt i en “entry-level movie-focused package”, en “premium service” med “original programming” ( læs serier ) og “blockbuster movies”.
Slutteligt bliver den dyreste pakke en kombination af de to første suppleret med bagkataloget og “licensed content”. ( som bliver sendt på TV i USA )
4K hører stadig til mest ude i fremtiden
Tiltaget skulle komme ud i Q4 i 2019 ganske som Disney+ vist også gør det.

Ideen er – ikke overraskende – at konkurrere direkte med Netflix, Amazon Prime Video, Apple og hvad der ellers kommer i 2019.
Det fremgår ikke om planerne er at ophøre med at sælge indhold til Netflix, hvilket ellers ville være smart.

Tilbage på 4K, herhjemme, tyder en del på at rigtigt mange – mindre producenter – der – typisk – ikke producerer til TV, for længst er overgået til 4K/UHD.
Der bliver så produceret i denne lækre kvalitet og afleveret i 1080i/p.

Igen.
Det manglende “behov” i stort set alle “nicher” af produktionsmiljøet efter “4K” betyder jo at der ikke bliver produceret – særligt meget – i denne kvalitet, og at det hele står pænt stille indtil behovet bliver væsentligt større.

Som eksempel kunne både IBC2018 og tidligere på året, NAB2018 konstatere at de mest eftersøgte søgninger ikke længere er 4K men derimod IP, der – forresten – heller ikke udvikler sig som mange gik og troede.
Det går endog særdeles langsomt med at konvertere fra SDI til IP.
4K hører stadig til mest ude i fremtiden
Som tidligere ser det dermed ud til at blive spil producenter, streamere og de store film selskaber der trækker forbrugerne “over på 4K”.
Der bliver ydermere solgt en del UHD Blu-ray playere.
Ikke så mange som DVD afspillere, eller senere Blu Rau 1080 afspillere.

Igen.
Markedet vokser i takt med at – specielt – streamerne tilbyder stadig mere materiale i 4K HDR.

2019 kunne i den forbindelse ende med at blive året hvor både HBO Nordic og Amazon Prime enten helt overgår til at tilbyde 4K indhold eller – måske – blot tilbyder en premium tjeneste hvor alt indhold er i UHD, måske endda i HDR.

Når det sker, vil der være 2-3 tjenester der sender i en bitrate/akvalitet der er – cirka – 10 til 15 gange højere ude hos forbrugeren, end de lokale broadcastere mener forbrugerne har behov for.

Næste udvikling, der reelt først kommer i 2020 er det sommer OL der bliver afholdt dette år, der bliver produceret helt eller delvist ( og sendt ) i 8K.

One thought on “Status over 4K

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.