De store forklarer IP og SDI

En gang om året inviterer størrelsen SVG Europe til en slags topmøde.
Her er de helt store OB flåder, de store broadcastere og enkelte mindre.

Fænomenet er – primært – og mest, et Engelsk tiltag, der dog – plejer – at dryppe ned på fastlandet.
Arrangementet hedder “FutureSPORT 2018”, og da dette netop er blevet afholdt prøver vi at opsummere specielt to detaljer fra “topmødet”.

Den ene er – sådan set – oplagt nok, nemlig at “high dynamic range” går i “nye retninger”.
Som du har gættet kan du selv indsætte “vi skal spare penge” ind hvor det passer dig bedst.
HDR bliver nemlig ikke – forleøbigt – til meget mere end HLG.

SVG Europe Contributing Editor and session chair Will Strauss forklarer:
-HDR isn’t about black and white, it is about blacker blacks and whiter whites and the ability to provide more detailed information in areas of the picture where people want it, starter han og fortsætter.
-High dynamic range (HDR) and live sport is a grey area where sports broadcasters still face technical, logistical and commercial obstacles. However the session, featuring broadcasters who have been leading the move to HDR, certainly revealed a lot of detail about what works live, slutter han.

Som de fleste er klar over, kan en række af de tekniske problemer klares ved at HDR ( 1080p) , eller UHD HDR (2160P) bliver et slags supplement til enten/og Ultra HD (SDR, standard dynamic range ) og/eller ( HD SDR ).

Og lad os slå en ting fast.
Der bliver ikke tjente specielt mange flere penge end der blev tjent året før, eller årene før det.
Så – som Shane Warden, ATP Media’s Director of Broadcast and Technology – forklarer det, så giver HDR ( i UHD ) “the biggest bang for our buck”, og da han tror at HDR er det som får flere til at se ( mere ) tennis, der er hans område, satser han på HDR i UHD.

Eller rettere.
Sidste nyt er jo at the Next Gen ATP Finals, samt the ATP World Tour, delvist er blevet spillet og at den blev produceret ( transmitteret og produceret ?) i 1080P HDR.

Dermed valgte ATP altså “to signaler” ( et i SDR og et i HDR ) baseret på den samme produktion.
Svært med ikke umuligt, åbenabart.

De tunge herrer der sad og snakkede lidt på “FutureSPORT 2018”, var sammen også enige om en anden ting.
Nemlig at “målt på pixels” er den bedste investering at investere i den “optimale kvalitet”, fra starten af.
Der bliver simpelthen tjent flere penge på en UHD HDR produktion end på en 1080 SDR produktion ( både live TV og til arkiv, med det forbehold at “FutureSPORT 2018” mest handler om sport )

Shane Warden, forklarer videre:
-We can achieve this in the sports and OB world to help us over some of the hurdles we face, fortsætter han.
-Which for tennis includes having to travel around the world to 24 different venues, so it needs something that is highly portable and easy to set up, while also controlling costs and overcoming the distribution challenges it faces in each country, which would be far greater in UHD.

Han fortsætter:
-The premise is quite simple. Look after the pixels and work in a way that we can acquire in high resolution at the front end, using 4K sensors and cameras, but immediately bring it down into a 1080p 50 world, working in Log all the way through, delivering either in 1080i SDR or 1080p 50 HDR for broadcasters to take and upscale to UHD if they want, slutter han.

Læs også  Aja ude med DIT julegaven

Et andet område hvor behovet for en “højere billeddynamik” presser på, er på fodbold, vurderer Shane Warden videre:
-The other thing I wanted to crack was the editorial side. Although there’s been some fantastic work done at the Football World Cup and Wimbledon in UHD, the replay channels have still been 1080p 50, and a lot of the ones I’ve seen have been in SDR, even though the main live chain was in HDR, slutter han.

Problemerne her, ser ud til at være at EVS’er er så hundedyre at “gamle” HD SDR maskiner først skal forrentes før der investeres i UHD ( måske HDR) Slow Motion maskiner.
Der er dog flere af de store OB flåder der har investeret i UHD HDR EVS løsninger som du kan se på billedet, købte GearHouse som eksempel en større UHD HDR EVS løsning på IBC2018.

Tilbage til de “konventionelle” HDR udfordringer ser ud til at være at det ender med at blive sport og kun sport der kommer til at trække læsset.
Der er – ofte – lidt snak om at globale koncert “tours” kan betyde lidt.
Igen.
Dem er der ikke mange af, og de er som regel tilfredse med 1080P SDR, da det kun er “sjældent” at der skal optages i UHD Blu Ray.

“FutureSPORT 2018”, kunne også byde på hardware og software nyt fra Grass Valley, Sony og Adobe, der alle var inde over 1080 HDR produktionen i Milano i November. ( der er et klip nederst )
Og selv om at der blev produceret i 1080P HDR blev det hele altså sendt ( også til de sociale platforme ) i 1080i SDR.

Hvilket – ser ud til – at hænge sammen med at der – ganske enkelt ikke rigtigt findes 1080P sende systemer ude i verden, ganske som de fleste kunder/seere – åbenbart – fortsat ikke er parat til at betale mere for adgang til HDR.
Det er dog interessant og potentielt relevant at produktionen i Milano “forlod” det klassiske “hvid balance” look og helt overgik til Log “baseret” materiale.
Blandt årsagerne til dette er at der – naturligvis – også produceres en masse som ENG.
Og for at få alt til at ligne “live HDR output”, valgte produktionen altså at “overgå” til at basere hele produktionen på “log” i stedet for på at stille hvid og håbe på at ( specielt ) tint passer til hinanden, på trods af forskllige optage miljøet.
Noget der i stedet blev klaret med “log baserede billeder” ( preset på et SD kort ?)

Som du sikkert er klar over, ser BBC fortsat ud til at “gå en anden vej”.
De satser i stedet på Hybrid Log-Gamma for HDR ( HLG) der – kort fortalt – betyder at det er muligt at sende en slags SDR TV indhold til de seere der stadig har “almindelige TV paneler”, og noget der “minder om HDR” til dem der har opgraderet.

Læs også  Ny firmware til din Cantar

En nyligt afholdt royalt bryllup, blev således optaget/produceret i HLG, hvilket “allowed us to trial all the workflows we used in the other events”, forklarer Andrew Cotton, Principal Technologist, BBC Research & Development.
Han er desuden co-inventor af HLG formatet.

Han fortsætter:
-That was a co-production between the BBC and Sky, and even though neither of us was able to transmit the programme in UHD HDR we wanted to capture the event for the archive in the highest quality. We were fortunate that all 76 of the BBC cameras, including the radio cameras, were able to operate in HLG HDR. Sky was to take that UHD feed and it needed to be converted to SDR so that they could intercut with their own SDR cameras, fortsætter hamn og understreger dermed at selv banale detaljer som kameraer der ikke kan håndtere HLG, kan give – store udfordringer – i en produktion, der i princippet har et ubegrænset budget.

Andre husker måske at The World Cup, der netop er blevet spillet i og omkring moskva.
Her var det HBS ( Host Broadcast Services ) der producerede.
Og da det skete i S-Log3, modsat BBCs HLG produktion begynder der altså at danne sig en trend om at skylde i LOG.
Enten S-Log3, der ydermere giver den fordel at de kameraer der brugers “pludseligt” er 3200 ISO kameraer.

Den produktion havde dog det problem at “replays” ( EVS problemet ) var produceret/gemt i HD Rec.709, hvilket jo på ingen måde lignede det HDR output, der – godt nok – stadig blev konverteret før det blev distribueret.

Et andet emne der også var op og vende på “FutureSPORT 2018” var det nu snart klassiske “SDI vs IP”.

Og det store problem ser fortsat ud til at være at SDI – stadig – er smart simpelt og gennemprøvet, mens “IP” er pænt uforståeligt for de fleste.
Som de kunne konstatere på arrangementet så er “The sports broadcasting industry” på vej over på IP, med en slags afventende hastighed, hvor SDI – derfor – fortsat får lov til at “betyde” en masse.

Christian Gobbel, head of venue engineering at Host Broadcast Services (HBS), kunne således fortælle at de mange penge som ( producenter ) af broadcast udstyr mener at der bliver sparet, ikke rigtigt er helt korrekte.
Formodentligt en diplomatisk måde at sige at IP stadig er “for dyrt” for selv de store OB flåder, hvorfor de bliver på SDI, indtil det er mere realistisk at investere.

Titlen på hans “tale”, “The IP Challenge: Moving Beyond SDI in Live Production”, sagde dog det meste.
Der er en udvikling mod IP, men det går ikke hurtigt da SDI fortsat er “lettere at have med at gøre”, og derfor “billigere”.

Christian Gobbel forklarer:
-If you have a single OB van, that does, for example, HDR and it has a contract, and does it every year, it is definitely cheaper to do it in SDI, starter han og fortsætter.
-The amount of money you spend on the ( IP ) switch is bigger than the amount you spend on an SDI router, slutter han.

The NEP Group, er det til trods gået “meget IP” i forhold til andre.
Og det er de sådan set glade for, i følge Donald Begg, der er director of technology for NEP Major Projects, der siger:

Læs også  IP på NAB2019

-The ability to start sharing resources is a big focus for us, starter han og fortsætter
-As a global company, I could tap into Australia’s ingest ports while they’re not working, for example. That is where the efficiencies are driving us to IP, slutter han.

En af de store OB flåder, Timeline Television, er i den forbindelse ved at bygge en ny OB vokgn.,
Denne bliver en ren eller “fully-IP” udstyret vogn.
Og nu hvor den hedder UHD2, gætter du rigtigt hvis du er overbevist om at den ikke optager i 720P.

Og han er også glad for IP, nu hvor vognen er bygget færdig.
-It proved that it can be done, starter han og fortsætter.
-IP brings a lot to the game. We can do a lot of things that are probably more difficult in an SDI world, especially when you’re talking about shifting large amounts of data. Ultimately, it is about what our clients want, forklarer han videre.
-If a client has a reason that they don’t want to do IP, that is absolutely fine, slutter han og understreger dermed at der er lagt en hulens masse kilometer kobber ind i den vogn også.

Blandt producenterne af hardware fandt de fremmødte blandt andet Grass Valley product marketing manager for networking, Kim Francis.

Han erkender at IP, delvist har ændret markedet.
Det såkaldte “end-to-end” workflows er ikke længere et “rigtigt end-to-end workflow”.
Dette understreget af at Grass Valley ikke længere producerer “alt udstyr” der kan bruges til at skrue en OB vogn sammen.

Det er simpelthen smartere ( som eksempel ) at investere i en IP router fra en af de producenter der er specielt gode til at producere sådanne, mens Grass Valley ovendt fortsat kan levere resten.

Som han sagde det:
-For the central core switch in most IP systems, we look to leverage the developments in the IT world. £10bn was spent on IP fabrics vs tens of millions in the broadcast and media business. There is no doubt that Belden (dem der ejer Grass Valley) has the resources to invest in these sort of things but when you look at the market, it just doesn’t stack up. We’re concentrating on the equipment around the switch and the edge devices, slutter han.

Som altid er der dermed ikke et enkelt svar på om du skal “gå IP” eller blive på SDI.
Lokale markedskræfter og forhold spiller fortsat ind.
Ganske som banale detaljer som “økonomien” jo ikke ligefrem kalder på 5-10 nye UHD OB vogne her i landet.
Skulle det eventuelt komme et behov for en enkelt, i en uge, er vi omvendt pænt sikre på at en eller flere af vores hjemlige markeds store aktører kan skaffe en, på få timer.

Her lidt promoer.

Gearhouse Broadcast’s server of choice for Columbus 4K – EVS TX4K from EVS Broadcast Equipment on Vimeo.

EVS Video from EVS Broadcast Equipment on Vimeo.

-based systems to increase efficiency and flexibility and, in certain circumstances, because its customers are demanding it, revealed