Det der SoMe

Der er helt sikkert et par læsere der ofte bliver spurgt indtil om i ikke lige kan lave en SoMe kampagne også.
Noget man må forestille sig at i ofte siger jo tak til.

Det store spørgsmål i denne sammenhæng er dog som ofte om det virker, hvor mange der ser med, og hvorfor den ene eller den anden kampagne endte med at “gå viral”.

I den forbindelse ser det ud til at en venlig lektor fra SDU, Filip Wallberg‏ kigget på hvilke DR og TV2 ( i realiteten alle PBS stationerne og en lille smule mere ) historier der er gået virale/blevet set mest.

Og selv om at det ikke kan overraske, overrasker det alligevel at det er netop de forvente mest generiske og potentielt mest lavpandede videoer og kommentarer de kærer læsere går efter.

Med til historien hører dog at antallet af interaktioner og kig er hentet med CrowTangle, og at det kun drejer sig om hvad der sker på FaceBook.

Som du – ydermere – kan se er det “kun” fra janaur til og med november, der er med, så der er sikkert et par stupide jule kampagner der ikke er med.
Igen.
De bliver sikkert talt senere, og så kan du jo selv holde det hele op imod hinanden.
Lettere overraskende klarer medier som Nordic Parenting, Newsner og selveste IdeNyt sig relativt godt på listen.

Læs også  TV2 lover folke og boldfest

I den forbindelse stikker det totalt af at Newsner rent faktisk er langt bedre end både DR og TV2 til at få fat i øjne og ører via SoMo.
Det er således deres “Renere strande” der er det mest sociale indslag der er er gået mest viralt på FaceBook i år.
Og med 1.851.596 visninger, 251 kommentarer, 3700 likes og 55.000 delinger er det åbenbart noget mange går op i. ( renere strande )

Det næstmest populære/virale er en konkurrence for en robot plæneklipper.
Det er er Idenyt der ( igen ) giver DR og TV2 totalt baghjul, med 37000 likes ( de oplyser ikke hvor mange der har set den ) 18.000 kommentarer )( den vil jeg da godt vinde ) og bare 2000 delinger.

På 3. er så endelig en TV station, eller kanal.
DR2 har fået 1,9 mio. visninger af hvad der bedst kan beskrives som en promo for programmet “180 dage på plejehjem”, der blev belønnet med flotte 268.000 seere til premieren der lynhurtigt ( vi gætter efter denne video kom på Facebook ) til 362.000 seere, der dog faldt til 276.000 ugen efter.
I uge 20 var formatet nede på 221.000, hvilket altså ser ud til at understrege at selv velfungerende virale hits, ikke holder i mere end en uges tid. ( det er omvendt ikke engang sikkert at det var årets 3. mest delte og sete video på Facebook ( blandt PBS medier, og lidt til ) der var årsagen til det spike på næsten 100.000 seere.
Et gæt er dog at det er tilfældet (?).

Læs også  Sig hej til Paramount Network

Det fjerde mest populære indslag på FaceBook var en morgen radio ting med Pilou Asbæk, der blandt andet fortæller historien om “hans glemte sin bror” direkte på P3. Det indslag fik 19 tusind kommentarer 6247 delinger og er blevet set mere end 3 millioner gange.
Indslaget fik 38.000 likes.

Mest populære TV2 indslag, kommer ind på en 5. plads.
Og selv om at det – delvist – er fra TV2, står der altså Nord efter, hvilket understreger at landets regionale TV stationer er blevet – endog rigtigt dygtige – til at skabe virale SoMe indslag, der storhitter.

Dette der handler om Lola Jensen, kigger på hendes måde at håndtere børn på.
Og nu hvor hendes metode er lettere alternativ, storhittede indslaget med 3,4 milllioner visninger, 3,3 tusind kommentarer og 40.446 delinger.

Herefter kommer P3 ind på 6, 7, 8, 9 pladserne, med indslag der alle ser ud til at være målrettet ( og som fungerer ) med P3 lytterne, der må være kommet godt op i årene, efterhånden.

Første indsalg på det Virale marked, fra en “hovedkanal”, er fra DR1.
De har med en 10. plads kæmpet sig ind på en liste, der ellers er styret og overtaget af unge hurtige medier, der producerer direkte og – åbenbart – særdeles effektivt til den målgruppe de “ved” har mod på at følge med i ( deres ) medie, blandt andet via FaceBook.

Læs også  Seerne er altså derude

DR1s indslag der er et klip fra en ældre dansk børneserie, fik 17 tusind kommentarer blev delt 18.098 gange og er blevet set 4,2 millioner gange.

Slutteligt mangler vi så bare TV2.
Og bare rolig.
De er skam også med på listen.
De optræder dog først på en 15. plads hvor de har en promo for en af deres udsendelser, i Nyhederne.
Dette SoMo indslag er der så 888.000 der har set.
7000 har kommentarer mens indholdet er blevet delt 2211 gange.

Du finder den fulde liste her
Vær opmærksom på at den tager lidt tid om at loade, og hvis du klikker løs ( som vi gjorde det ) reagerer den, blot lettere forsinket, så du nærmest kan få det hele til at blinke og beepe i det uendelige.
Som pointeret på siden.. giv den et par sekunder, og du kan se det hele.
Det er Filip Wallberg, @fiwa, der kalder sig selv for Journalistisk lektor på SDU.
Så det skal nok passe.

Her link til hans Tweets
Herunder et par af de mest succesrige SoMo kampagner her i landet.