Vi stream stacker som aldrig før

Svenske Mediavision har endnu engang været ude og tale med en masse forbrugere om, deres vaner i forhold til streaming.

Og selv om at det ikke burde overraske, så tyder en del på at stadig flere af os streamer stadig mere.

Igen.

Der er en række fundamentale forskelle på “streaming”.

Streaming er således ikke når “man ser TV på telefonen”, ganske som det heller ikke er at se et klip på computeren, fordi du er på en af de store broadcasteres sites.

Det minder om det, men er – i princippet – bare “en video”, eller “broadcast” der bliver kigget på.

Noget Mediavision er så indforstået med, at de end ikke nævner det i deres mange analyser.

Definationen på streaming er derimod at der er tale om “VoD” eller “SVoD”

, der kan defineres som at “du betaler for adgang til indhold”.

Enten som ( “S” hvilket er kort for subscriber” ), eller at du ser video “On Demand”, hvilket er her mange bliver forvirret.

Det er jo den enkelte bruger der “bestemmer” hvor hun eller han vil se live TV.

Bestemt.

Det er bare ikke den enkelte der bestemmer indholdet.

Derfor bliver YouTube og andre sociale tjenester hvor der er mange videoer i princippet betegnet som VoD.

Læs også  Gang i Medieskolerne

Det er dog svært at mene at et tidsforskudt klip set 10 minutter efter at det er blevet sendt på TV er “streaming”, selv om at vore lokale broadcastere, og forbløffende mange TelCoer ogspå gerne ser at det er sådan vi definerer streaming.

Tilbage i Sverige, er streaming dog “kun eller primært” VoD og SVoD, hvilket uanset hvad er et område der er inde i en nærmest eksplosiv udvikling.

Der er således cirka 5,3 millioner husstande der køber adgang til mindst en SVoD tjeneste.

Flere ( og det er her området virkeligt vokser ) er begyndt at “stacke”.

“Stacking”, er – som du har gættet det – husstande der køber adgang til mere end en tjeneste for på den måde at have adgang til visse serier og film på den ene tjeneste og andre på en anden tjeneste.

Og det er her vi er helt fremme i skoene her i landet.

Det er konkret allerede sådan idag at op imod 48 procent af husstandende i Norden køber adgang til mindst en streamtjeneste.

Og nu hvor dette marked er vokset med vilde 850.000 husstande siden for et år siden, har du gættet det.

Det nordiske folk elsker at streame.

Det er så her at “SVOD stacking” kommer ind i billedet.

Læs også  Alt Discovery sport bliver nu Eurosport

Der er nemlig blevet solgt langt flere end 850.000 nye abonnementer til alverdens streamtjenester.

Derfor har Mediavision regnet sig frem til at mange husstande nu “stacker” deres streamtjenester.

Der er således “mange” husstande der har 3 eller flere streamtjenester.

Norge skulle føre.

Her er der ( omkring ) 280.000 husstande der har mere end tre tjenester.

Sverige og Danmark er dog ikke langt bagefter.

De mange husstande med flere SVOD tjenester betyder således at det generelle antal tjenester i de enkelte husstande, målt på nationer er vokset voldsomt.

Marie Nilsson, VD på Mediavision siger:

 -Nordiska konsumenter har både stor aptit och utrymme i hushållsbudgeten för streamingtjänster. Och än ser vi ingen avmattning. 2019 talar det mesta för fortsatt stark tillväxt i hela Norden. De nya EU-reglerna som kräver mer nordiskt innehåll lär driva på efterfrågan ytterligare. Med all sannolikhet växer fenomenet SVOD-stacking slutter hun.

I forhold til 2019, har Amazon Prime netop foræret alle vodafone kunder – i Spanien – et års gratis adgang til deres tjeneste.

Så du har gættet det.

Streaming er ikke blot kommet for at blive, det er her allerede, og broadcasterne har stadig ikke fundet på et alternativ.

Og nej, det er altså ikke et alternativ at du kan se eller se forskudt, hvad der sker på TV.

Læs også  Netflix brugervaner overrasker

Det er jo ikke eksklusivt indhold som på streamtjenesterne.

Mediavision fortæller at deres tal baserer sig på 3000 respondenter mellem 15-74 år. Vi gætter på at de er fordelt på Norden, da tallene jo er det.