OTT overtager box office

En af de konsekvenser de mange streamtjenester, ser ud til at have, er at der i 2019 sker en dramatisk udvikling.

Nemlig at der bliver omsat for mere på OTT i 2019, end der bliver omsat i biograferne.

Måske ikke vigtigt i produktionsmiljøet i første omgang.

Og så alligevel.

Når pengene “forlader biograferne”, skal de jo et andet sted hen.

Og nu hvor OTT, eller SVoD, eller hvad det ender med at komme til at hedde i 2019, begynder at ligne en 46 milliarder dollar stor forretning, alene i abo. kan der vel ingen tvivl herske om hvilket vej alt fra finansiering til distributions platform.

Er det så for sent at være med, i 2019?

Helt sikkert ikke.

Her i landet er vi som eksempel stadig blot nået til film eller serie nummer 2-3 stykker, der er blevet produceret til “stream” eller OTT:

Størrelser som Nordisk Film og selv YouSee er dog på vej med tiltag, tjenester og egentligt output, der tyder på at miljøet udvikler sig.

Nordisk med en – eller flere – streamtjenester, mens YouSee i 2019 står bag egen kanal og egen indholdsproduktion, målrettet unge.

Tilbage på den globale OTT arena.

Biograferne spås til at ende på en omsætning på omkring 40 milliarder dollars i følge Ampere Analysis, i 2019.

Læs også  Fortsat masser af gratis streaming

Og da det altså er op imod 6 milliarder dollars i mindre omsætning end OTT, sker der ting og sager i 2019.

Faldet i omsætning er ydermere størst i Nord Amerika og i Europa, der – samtidig – er stor forbrugere af netop OTT, typisk i form af SVoD.

SVoD vokser i den forbindelse heftigt i disse ( og stort set alle andre ) regioner.

I USA er OTT i den forbindelse allerede større end biograferne.

Det samme forventes at være tilfældet i England her i 2018, mens det skulle ske i kæmpestore Kina i løbet af 2019. 

Problemerne begynder med andre ord at hobe sig op for “biografen”.

Hvordan skal denne størrelse kunne leve nu hvor OTT eller SVoD tager en stadig større del af markedet.

Lidt mere lokalt.

Hvordan skal den danske filmbranche kunne overleve, hvis biograferne omsætter for stadig mindre.

Og hvorfor går DFI ikke forrest, gerne med alternativer der – eventuelt – både tilgodeser biografer og producenter af indhold.

I konkreter har Ampere målt i Q3 på udviklingen i biograferne.

Og det helt store problem, ser ud til at være at jo dyrere en (entre)billet er, relativt, jo færre går i biografen.

Det er i den forbindelse billigst at gå i biografen i Mexico og absolut dyrest i Skandinavien, der i følge analysen betaler over 13 dollars for at se den samme film som i Mexico, hvor kunderne betaler 2,5 dollar.

Læs også  Seerne elsker bold

Hele ni markeder er nu dyrere for en enkelt entre i biografen, end en hel måned med en vilkårlig SVoD tjeneste.

Det til trods vurderer Ampere Analysis ikke at “SVoD has killed cinema”.

I “alle de markeder” der er analyseret er netop SVoD kunderne de mest aktive biografgængere.

Der er dog en tendens, da de dyreste lande der er analyseret er – skal vi sige ansporet af prisen – mindre tilbøjelige til at gå i biografen.

Herunder Skandinavien, hvor en tur i biffen nu snart er to måneders SVoD abo.

Toby Holleran, der er Senior Analyst at Ampere Analysis siger:

 -Our analysis of consumers in 15 markets reveals that although there are differences in the cost of cinema attendance by country, there’s clearly an appetite for content amongst some consumers whether that be on the big screen, or a smaller one, starter han og fortsætter.

 -The key for cinema is to understand that while SVoD subscribers are more avid cinema goers, this may not always be the case. Therefore, the shared experience of watching a film on the big screen must remain an enticing — and realistically-priced-one, slutter han.

Vi forestiller os at det er muligt at købe adgang til de konkrete tal hos Ampere her

Læs også  Flere klipper kablerne i USA