Nu hvor alle har set vores lokale dronning tale

Året der netop er blevet til et nyt et af slagsen, kan derfor se tilbage på en bunke “taler”, leveret af alt fra de royale til statsoverhoveder.

Og nu hvor – forventer vi- vores lokale Dronning, endnu engang havde op imod 2,250 millioner seere der kiggede med, kan vi konstatere at “det show” stadig ligner sig selv.

Sony Venice og Fujinon MK Premiere zooms lavede dronningen i England

Noget der – vel sagtens – også er tilfældet i England.

Her er der dog sket det at Sony har været forbi med en pose “Venice kameraer”, suppleret med en nærmest overvældende omgang Fujinon Premier HK Zooms.

Og skulle du være i tvivl, så er det altså ikke kameraerne der er “dyre” i den forbindelse.

Den “korte” Fujinon 24-180mm T2.6 Premier Zoom, der – set herfra – stjal showet er en herlig lille sag til små 90K dollars, mens den Fujinon 75-400mm T2.8-3.8 Premier Zoom, der blev brugt til det “lange billede” såmænd er endnu dyrere.

Den koster nemlig noget der minder om 100K Doallars. ( vi har ikke kunne finde priserne i EU )

Det var dog ingen af disse zooms der endte med at lave hovedbilledet i England.

Sony Venice og Fujinon MK Premiere zooms lavede dronningen i England

Det var derimod den ( garanteret ) herlige Fujinon 18-85mm T2.0.

Den er både hurtigere og så skulle den i følge ubekræftede rygter være endnu sjovere til hud end de to andre.

Læs også  James Cameron vælger Sony Venice

Planen var at producere ved T4, så den her 18-85 kunne så bruges til at skifte beskæring løbende.

Samarbejdet mellem Sony og Fuji, er i den forbindelse set før.

De her Premier HK Zooms, har Fujinon nemlig før været så venlige at låne ud til Sony. Typisk i forbindelse med andre former for “promoveringer”.

Og hvorfor da ikke.

Det er ikke særligt ofte vi får lov til at se hvordan det bedste fra Sony ser ud sammen med det bedste fra Fujinon.

Sony Venice og Fujinon MK Premiere zooms lavede dronningen i England

Neil Morris fra Sky ( TV stationen ) siger om de fine kameraer de lånte:

 -The Venice is definitely well suited to film and drama sets. Being able to access settings from both sides of the camera is a big bonus, and the clever menus offer quick access to essential setting or deeper settings via a longer button push. I found the Variable ND to be invaluable and the outputs offer maximum flexibility both for monitoring and making back up recordings on the fly. There is also a great selection of information that can be displayed independently in the VF and/or monitor outputs as well as LUTs, starter han og fortsætter.

 -We used the Fuji 24-180 & 75-400 on our static cameras and the guys were easily able to pick off the mids & close up shots they needed.

Læs også  Langhåret glas

I forhold til at der – reelt – er tale om S35mm optikker, hvilket har betydet at der ikke blev optaget i FF, er Neil Morris også tilfreds.

 -The Fuji’s held detail really well with the Iris wide open on the wider shots. It was only my cautiousness that held us back around T4. 

Han forklarer valget af den bredeste Zoom, således:

 -At Buckingham Palace, the Fuji 18-85 was our main lens on the Queen. We needed to offer a zoom as well as vary the shot size without changing lenses half way through. There was so much detail to be seen in the room and again the camera & lens combination handled it all, impressively so in UHD.

Ganske som da Sony Venice blev præsenteret valgte produktionen altså “igen” at producere i S35, og ikke i Full Frame, som ellers ville have været en mulighed.

Igen.

Når der er tale om noget nær årets mest “sete” produktion ( vi har ikke seertallene fra England ) så er det måske på sin plads ikke at eksperimentere med – for eksempel – Full Frame Cookes, eller de nye primes fra Arri, der – reelt – ikke er på markedet endnu.

Vi har fundet et klip.