DR skal nå flere unge

En del af DRs planer for 2019 ser ud til at være at nå flere unge.

Derfor har Maria, Emil og Christoffer netop været forbi DR for at give DR “et digitalt kick”, der – som du forstår på sprogbruget – er en meget ung måde at sige at DR skal op i omdrejninger.

Altså hvis de skal nå de unge.

Til formålet har de her tre unge så ellers været igennem et “tre måneders innovationsforløb hos DR Lab”, hvor de – vist nok – har lært at lave TV.

De tre, der lidt mere formelt hedder Maria Louise Hansen, Emil Pahl og Christoffer Karne, er dog ikke færdige endnu.

De er nemlig ved at færdiggøre “en video”, som man må gætte bliver til en TV udsendelse, når den bliver sendt, der hedder “Kæreste med en Game of Thrones-fan”.

ikke meget lyd i den boom - men pyt det er ungt

Og nu hvor den “er til Facebook”, er det altså “bare en video” og ikke en TV udsendelse.

Til gengæld er denne video den sidste af hele fem videoer de unge har produceret til DR i forløbet, der ser ud til at have varet i 10 uger i DR Lab.

Ideen med perioden har ydermere været at lære de unge at “idéudvikle”, “forberede”, “optage”, “redigere” og endelig “publicere”.

Noget der så ellers er blevet afsat to uger til.

Altså til hver del af forløbet.

Emil Pahl, der er ved at afslutte uddannelsen Multiplatform, Storytelling & Production på VIA University College i Aarhus, er glad.

Han siger:

 -Det har være fedt. Vi har været tvunget til at rykke hurtigt med tingene. Og man kan se en stor forskel på den første video, vi lavede, og den sidste. Vi er blevet bedre til at rykke hurtigt og optimere, og det er cool at komme ind i DR-maskinen, der spiller sammen på kryds og tværs – det er mega tjekket, slutter han.

Læs også  PGA Touren op på næste niveau

Christoffer Karne, der er “selvlært videoproducent” fra Egedal Gymnasium i Stenløse, synes også at forløbet har været spændende.

Han siger:

 -Det har været sindssygt spændende, og vi har lært, hvordan man laver videoer på en mere professionel måde, slutter han.

Maria Louise Hansen, der studerer Game Design på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, supplerer.

Hun siger:

 -For mig har det været en helt ny ting at filme, og det har været fedt og lærerigt at prøve det. Jeg har lært mere og mere undervejs, og vi har lært at forstå hinanden og arbejde sammen, slutter hun.

Bag det hele finder vi DR Lab, der sammen med DR Medieproduktion og DR Kultur Digital forsøger at “knytte unge mennesker med en anden baggrund tættere til en redaktion i længere tid”.

Frederick S.K. Larsen fra DR Kultur Digital forklarer:

 -Vi vil gerne prøve at få en anderledes tankegang tættere på vores redaktion. De her unge får mulighed for selv at udføre nogle af deres tanker, og de kommer med kritiske indspark til, hvad vi kan gøre anderledes for at ramme en yngre målgruppe på 15-25-årige. De er med til at holde os på tæerne, og når vi skal være noget for alle, så er det godt, at der også er nogle fra den her målgruppe, der laver noget af indholdet. Til gengæld giver vi dem mentorskab undervejs, starter han og bliver suppleret af Sarah Cederberg fra DR Medieproduktion. 

Læs også  DR2 kigger på kvinder der smadrer hinanden

Hun siger:

 -Vi vil gerne lave et talentprogram for dem, der er bag skærmen. De kan måske noget af det, man skal kunne i fremtiden, når det kommer til indholdsproduktion. Det er ikke et mål i sig selv, at de skal ansættes hos os bagefter, men de er en del af den målgruppe, vi gerne vil lave noget til, og de udfordrer den måde, vi gør tingene på, slutter hun.

Frederick S. K. Larsen ser ud til at være enig og supplerer:

 -De er enormt alsidige; de filmer selv, de klipper selv, de har en holistisk tilgang til at lave produktioner, og det er spændende. De åbner vores øjne for, hvordan fremtidens medieproduktionsarbejder kan se ud. Og det passer godt på en digital afdeling som DR Kultur Digital, hvor man skal være klar til at tage flere hatte på, slutter han uden at nævne at de – vel sagtens – heller ikke får en eneste krone for deres engagement.

Til gengæld ser det ud til at de unge, ved hvad de ( andre ) unge vil have.

En produktion der hedder “Kæreste med en CS-GO-fan”, har således fået 621.000 visninger på Facebook, mens “Kæreste med en Harry Potter-fan” fik 956.000 visninger.

Flotte tal i følge Frederick S K Larsen, der fortsætter.

Læs også  Ny dansk Crime serie

 -Det er faktisk nogle af de videoer hos DR Kultur Digital, der er gået allerbedst på sociale medier. Vi har turdet give os i kast med at lave noget sjovt, og med Maria Louise, Emil og Christoffer havde vi repræsentanter med fra den målgruppe, som vi gerne ville ramme. De kunne sikre, at vi ikke blev en sjov onkel. Vi fik afspejlet en fankultur og blandt andet vækket en nysgerrighed for gamerkulturen, slutter han.

Selve forløbet har i følge Maria Louise Hansen også været “fedt” for de unge selv.

Hun forklarer:

 -Jeg har fået masser af erfaring, gode kontakter og minder. Jeg har lært om workflow, at vinkle og holde retning på det, man laver, når man først går i gang. Jeg er blevet bedre til at rykke hurtigt, starter hun og bliver suppleret af Emil Pahl.

Han siger:

 -Det var superfedt med Harry Potter-videoen, hvor der var venner, der kommenterede den over for mig, uden de vidste, at jeg var med til at lave den. Da fik jeg lige fem minutters fame, starter han og bliver suppleret af Christoffer Karne.

Han siger:

 -Jeg har også fået en masse selvtillid. Vi er lykkedes med det her, så hvorfor ikke også lykkes andre steder.

Som vi forstår det, er forløbet med Maria Louise Hansen, Emil Pahl og Christoffer Karne det andet forløb, som DR Lab kører. 

De tre unge er med efter at de gennemførte DR Sommerskole, sidste sommer.