Netflix har en plan

Nye tal i følge Ampere Analysis, ser ud til at vise at Netflix – aggressivt – skruer op for de “lokale” produktioner rundt om i verden, specielt i Europa.

Motivationen skulle i den forbindelse tage sit udgangspunkt i den succes som selskabet har haft med “Dark”, der er en tysk produktion, der – åbenbart – er blevet set så mange gange både i Tyskland og ude i verden, at Netflix nu skulle tro på at det er vejen frem, for nye produktioner.

Som vi tidligere har været inde på det, er både Netflix og Amazon jo også ved at etablere sig i blandt andet Spanien, der – i princippet – er bagvejen ind til hele det Latin Amerikanske marked, samt til selv Spanien, der – som med de fleste andre Europæiske markeder – er såkaldte vækstmarkeder, hvor kunderne nærmest falder ned fra træerne.

Netflix har i hvert fald en “impressive growth” på de her ( europæiske og enkelte asiatiske markeder ), hvor der er blevet hente 8-9 millioner nye kunder, alene i 2018.

Kigges der i den forbindelse på hvad der så rent faktisk skete i Europa, blev der annonceret hele 24 nye serier, alene i Q4 i Europa.

Det er reelt mere end der blev indkøbt i hele 2017.

I konkrete tal repræsenterer de kommende 24 serier 22 procent af hvad der kommer fra Netflix i “hele verden” i den nærmeste fremtid.

Læs også  VR og AR studier er det nye sort

Netflix lover ydermere at 2019 byder på en væld af andre nye Europæiske serier. ( og film ) 

En anden “årsag” til at Netflix nu satser så heftigt på Europa, er såmænd fordi de jo får smadret alle lokale tiltag der minder om deres koncept.

Alt såkaldt “domestic competition”, burde jo give op, i det sekund de medregner Netflix som en af konkurrenterne.

Og så er der endnu et aspekt, nemlig at seerne – ser ud til – at være blevet parate til at se film med andre etniske udgangpunkter, end deres eget.

En udvikling der ydermere virker lokalt, hvor tyske seere, kan se produktioner hvor der bliver talt det lokale sprog.

Forventningen fra Ampere Analysis er således at Netflix kataloget over deres produktioner er på vej til at udvikle sig til at op imod 46 procent af deres nye produktioner ( der er ikke rigtigt defineret en periode ) vil være “non-English” og komme fra “outside the US and Canada”.

Som vi forstår det, er der – “i øjeblikket” – 133 titler i produktioner der bliver produceret uden for Nord Amerika.

Og da disse produktioner er fordelt på 25 lande, er det oplagt at Netflix virkeligt er “ude i markedet”.

Selv i Afrika bliver der nu produceret spillefilm til Netflix.

Læs også  Flertal uden magt vil et eller andet

Og selv om at vi måske har lidt svært ved at forholde os til det, er det største marked for Netflix på vej til at blive Indien, der nu står for produktionen af 32 procent af Netflix internationale produktioner.

England er på samme måde vokset heftigt i 2018.

Alene i Q4, blev der startet 10 serier op i UK, mens der “kun” blev startet otte serier op i Indien.

Tyskland kunne notere at der starter seks nye serier der, mens Japan og Spanien begge kan glæde sig over 5 serier hver.

Og nu hvor hver serie – tit er 13 episoder af 42 minutter, er 5 serier altså det samme som 2730 færdige TV minutter.

Central og Sydamerka er i den forbindelse ikke vækstmarkeder.

Dette område repræsenterer “kun” 9 procent af hele den “upcoming Netflix slate”.

Endnu værre ser det ud i Q4, hvor området er nede på 5 procent.

Fred Black, Analyst at Ampere Analysis siger:

 -Locally produced, local language content is key to Netflix’s current and continued success, and these figures underline how important that strategy will remain in 2019. But there are other issues too. Netflix is pushing hard to comply with incoming European Commission quotas that would set a minimum of 30 per cent of streaming content to be European in origin, and European titles make up 29 per cent of Netflix’s announcements this quarter. There is a possibility that we’ll see something similar in Latin America if Mexico introduces similar quotas as it has mooted. That may signal a change in production strategy, slutter han.

Læs også  Refugium skudt på Canon C700 FF

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.