Flere forudsigelser for 2019

Vi er sikkert et par stykker der stadig går lidt og tænker over hvad der kommer til at ske i 2019.
Og selv om at “det siger sig selv”, er der alligevel et par trends fra 2018, der kunne påvirke markedet i 2019.

Som eksempel kan der vel ikke længere herske den mindste smule tvivl om at eSport kommer til at eksplodere i 2019.
TV2 lavede som bekendt en deal med ESL og DreamHack så sent som i december.

2019 ligner et år hvor det mest kommer til at gå ud over broadcasterneAftalen der handler om 700 timers TV, hvilket dog er en del, er ydermere “sær” eller – måske netop et billede på hvordan fremtiden ser ud i broadcast – da det reelt er konkurrenten MTG ( nu Nent Group ) der sælger timerne til TV2.
Tilbage i oktober var det Zulu der prøvede i Royal Arena, med Blast Pro, der åbenbart fungerede så godt i målgruppen at de bare måtte have mere.
Hvilket i december resulterede i at koncernen købte 700 timers eSport Tv.

Andre konkurrenter som Discovery, er i den forbindelse ikke langt efter.
De købte som bekendt et eSport FIFA event, eSuperligaen der sikkert også er et vink om at denne koncern er på vej med en masse esport i 2019.

2019 ligner et år hvor det mest kommer til at gå ud over broadcasterneJamen hvad så med streaming.
Tja.
Det bliver sikkert også stort i 2019.
Specielt nu, hvor de lidt ældre har fået øjnene op for at de kan finde deres favorit film eller serie og se den når de vil.
De unge, der nu er nede på nærmest ingen TV ( de 15-29 årige ser nu – målt på alle – under 45 minutters TV om dagen ) streamer sikkert også.
En vurdering kunne være at de nu har investeret i netop så mange streamtjenester at de såmænd slet ikke har tid til at se TV.
Noget der kunne se ud til at blive understreget af at ViaPlay i følge deres aftale med Film Nation, vil til at sende 20 serier om året.
Og nu hvor – cirka – er det samme som 360 episoder, hvilket andre streamere jo også tilbyder, stryger der altså let en time om dagen hos hver streamtjeneste, hvis de unge – som eksempel – lider bare den mindste smule af FOMO.

Læs også  TV2 konstaterer at Echo virker

2019 ligner et år hvor det mest kommer til at gå ud over broadcasterneVærst af alt er 2019 jo også det år, hvor der – mindst – kommer to nye streamtjenester, nemlig Apple og Disney+.
Og – gad vide – hvornår Hulu vælger at gå global, men den enorme succes de har i USA idag.

Hvor er Netflix så henne tænker du.
Det sørgelige svar er at Netflix fortsat dominerer, men – formodentligt – er på vej til at satse på det ældre publikum.
Det er dem der er flest af, så hvorfor ikke.
Desværre for broadcasterne er det også dem de satser på.

Så broadcasterne kan forvente heftig konkurrence fra specielt Netflix i 2019.

Herhjemme står vi desuden foran en potentiel interessant oplevelse.
YouSee lancerer Xee om lidt over en uge.
Og selv om der måske – primært – er tale om en kanal som kun eksisterende kunder kan se, og det endda målrette de unge af slagsen.
Er det vel ikke så langt til at også andre TelCo’er prøver med eget eksklusivt indhold.
2019 ligner et år hvor det mest kommer til at gå ud over broadcasterneTænk nu hvis de begyndte at sende hinandens kanaler, så du skal være kabel TV kunde for at kunne se med.

Igen.
Broadcasterne kan forvente heftig konkurrence fra TelCo’erne i 2019.

Hvad så med det eneste der virker på TV for tiden, sport.
Det er – midt i et håndbold VM – jo til at tage at føle på.
Sport er kommet for at blive.
Og elite delen af denne fortsætter nok med at være populær, med det forbehold at de unge jo fortsat ikke har tid til at se med.
Så en løbende udvikling mod stadig ældre seere, vil – vel sagtens – også være trenden i 2019.
I den forbindelse er det nu absolut umuligt at finde ud af hvad alderen er på “gennemsnits seeren” er her i landet.
I gamle dage, for +10 år siden havde DR ikke problemer med at forklare at denne seer, typisk var godt oppe i 40’erne.
Spørgsmålet er om dette tal altså alderen på “gennemsnits seeren” ikke er kravlet godt op siden, og måske – på de fleste kanaler – er over 50 år nu.
Som eksempel er “gennemsnits seeren” i USA nu 56 år gammel.

Læs også  Intel og Nvidia ude i spændende skænderi

En potentiel trend i forhold til sport, kunne tænkes at være at også lokale produktioner begynder at rode mere med “cloud-baseret” produktion, mere remote produktion.
Flere droner og måske mere lys nu hvor eSport nærmest ligner et fyrværkeri hver gang det går i luften.

Industrien kunne slutteligt tænkes at overveje IP lidt mere.
Det er jo altid godt at være forberedt på 5G, der – i det mindst i princippet – burde påvirke den måde der produceres på, da det pludseligt vil være muligt at sende alle steder fra – og måske til – med et enkelt modem.

2019 ligner et år hvor det mest kommer til at gå ud over broadcasterneSom vi husker det er 2019 ikke et stort sportsår.
Derfor kunne man forestille sig at broadcasterne kaster sig over “noget andet”, der kan få seerne til at se lidt mere med.
I takt med at seerne bliver ældre kunne man forestille sig at stadig mere folkelige formater, målrettet lidt ældre seere, bliver en mere udtalt tendens i 2019.
Vi så det – som eksempel – på DR en lørdag først i december, hvor DR1 løb med tæt på 600.000 seere til “Dansktoppens 50 års fødselsdag”.

Sidst men ikke mindst bliver 2019 det første år hvor DR skal spare som ind i helvede.
Selv om at det er lidt unfair, virker det allerede som at en del af disse besparelser er slået igennem.
Programfladerne er – efterhånden – pænt tynde, og gode seertal til trods, i årets første par uger, ser det ud til at “put nogle kendte ind i et studie hvor de kan snakke” er på vej til at blive det nye sort på DR.
Bedst understreget af at Mette Vibe Utzon nu får hendes eget “Talkshow” på DR2.

Læs også  DRTV streaming er hemmelig til imorgen

DR har i den forbindelse netop inviteret interesserede til at høre mere om deres TV forår.
Og da program nyhederne ser ud til at komme til at handle om at “Birthe Kjær bliver portrætteret i bedste sendetid”, at “Mette Bluhme Rieck, bliver vært på nyt designprogram”, at “Huxi Bach, indtager DR2 i foråret”, samt at “Timm Vladimir, bliver vært på helt nyt madprogram”, kan der vel ikke længere herske den mindste smule tvivl om at det kommende forår på DR, bliver tyndt.