Flere klipper kablerne i USA

Sidste nye tal fra den amerikanske afdeling af Nielsen, ser ud til at understrege at den efterhånden udtalte tendens med at “klikke kabel TV”, konkret droppe de mange tilbud der er der, og – typisk – blot nøjes med FTA kanalerne, er vokset heftigt de sidste par år.

I konkreter havde 16 millioner husstande i USA således i 2018 valgt at droppe kabel TV.

Det er i omegnen af 14 procent af alle amerikanske husstande, der har droppet denne form for distribution af TV kanaler.

Amerikanerne klipper deres kabel TV ledninger i stigende grad

Bevares.

Udviklingen er ikke voldsom, da der til bage i Q2 i 2010 allerede var 11 millioner der havde droppet kabel TV.

Igen, der er 50 procent mere end i 2010 der nu er uden de mange TV pakker, kabel TV ellers tilbyder.

Udviklingen der “burde” handle om at de enkelte forbrugere i stedet så ender med streaming, ser ikke ud til at gå den vej.

Amerikanerne klipper deres kabel TV ledninger i stigende grad

Nærmest tværtimod.

Nielsen kan således konstatere at stadig flere forbrugere i stedet vælger “OTA” “over-the-air”, der – i princippet – både dækker FTA og satellit.

Det er dog primært FTA kanaler der handler om.

Og motivationen er at disse er gratis at modtage.

Forbrugerne er med andre ord ikke længere parate til at betale for adgang til TV, som de var engang.

Læs også  Discovery strammer EMEA op

I hvert fald i USA.

Og selv om at det måske “bare” er en trend, kan der vel ingen tvivl herske om at vi reelt også oplever den her i landet.

De fleste tal, som eksempel dem DR kommer med i næste uge, viser at “medieforbruget” ( det vi plejer at måle ) er faldet.

Amerikanerne klipper deres kabel TV ledninger i stigende grad

Konkret med noget der ligner 30 minutter om dagen.

Andre tal viser at specielt de unge, nu helt har droppet TV, som eksempel.

Fælles for tallene både her i landet, og i USA, ser dog uanset hvad, ud til at være at TV forbruget er dalende, og at det nu primært er de ældre seere der trækker medieforbruget op.

Nielsen har dog målt på – i USA – om dem der så vælger at klippe ledningen til kabel TV i stedet vælger at streame.

Og her er tendensen også til at forstå.

Der er i realiteten to typer “kabel klippere”.

Den ene type er ganske rigtigt dem der vælger kun at have adgang til FTA kanalerne og så supplere op med en eller flere SVOD tjenester.

Disse der typisk vil være en streamtjeneste som Netflix, Hulu eller Amazon Prime Video.

De andre “”No SVOD” forbrugerne, der typisk er ældre, dropper stort set det hele og har blot adgang til hvad der nu er af FTA kanaler.

Læs også  Streamerne har gyldne tider

De husstande der klipper kablerne, og som tilkøber streamtjenester er omvendt i den unge ende, den såkaldt “device-connected” del af forbrugerne.

Udviklingen fra 10 millioner ( tidligere kabel TV )kunder der ikke længere har kabel TV i 2010 til 16 millioner kabel TV kunder der også har klippet ledningen er så heftig en udvikling at den nu ligner en vækst på 50 procent på otte år.

En vækst der forventes at vokse.

Med til den her historie ser ud til at høre at de i USA måler kabel TV både via “kabler” ( Wired ) og via satellit.

Og at motivationen for at droppe kabel TV er at spare penge.