Promo ude på Fanget af mørket

Folk der ser TV serier, altså andre end dem der bliver sendt på DR1, har et om muligt næsten hysterisk behov for at se promoer for netop “deres serie”.

En udvikling der gennem årene, har betydet at det lige siden “The Sopranos” har været muligt at – fænomenale “værker” – der på de mest begavede måder har været tænkt som hardcore reklame for netop den TV serie, du måske vil se.

Promoerne eller trailerne, har med andre ord 20-30 år på bagen, som den ultimative reklame for en TV serie, der – som eksempel – skal konkurrere med 4-500 andre serier i et marked der er ude i så heftig en udvikling, at seerne nærmest ikke har tid til at se de omtalte promoer.

Konflikten i den forbindelse er at fortsat findes broadcastere der er så “hemmelige” om deres produktioner, at det eneste du kan gøre er at se deres TV serier som flow TV hos den broadcaster der sender disse hemmelige serier.

Som de fleste er klar over det, har “forbrugerne” overhovedet ikke tid til den slags.

Derfor, da vi idag ledte efter en promo for “bedrag 3” var vi nødt til at vælge mellem en hollandsk eller en engelsk.

Og nu hvor den hollandske var den eneste der havde original tale, valgte vi denne.

Læs også  Discovery vinder seere med bold

Desværre er der end ikke en promo ude for sæson 3, så vi endte med at “markedsføre” sæson 2.

Tilbage til promoerne, så er forbrugerne – igen – lodret ligeglade med om radiofonierne er tunge bagi.

De kopierer løs og smider hele episoder eller sæsoner op på YouTube eller andre steder.

Om det så er en egentlig modreaktion til at – for eksempel – DR konsekvent bare ikke vil have at markedsførings materiale for deres produktioner kan findes på YouTube, skal vi lade være usagt.

Heldigvis har andre – lokale – broadcastere ikke det problem.

Viasat eller Viaplay, der er en del af Nent Group, har absolut ingen problemer med at markedsføre deres TV serier.

Og bevares.

Det er der da også en god grund til.

De vil jo gerne have at de unge ser med, og nu hvor denne seergruppe elsker levende billeder, har Viaplay, der jo – forresten – er på vej med 20 serier om året, hvilket svarer ( cirka ) til en TV serie episode hver dag, året rundt, netop sluppet promoen for deres “Den Som Dræber – Fanget af Mørket”.

Og som du har gættet det.

Det er en fed “Teaser”, som de ovenikøbet kalder for “1”, hvilket plejer at betyde at der er en plan med vildskaben, og dermed – potentielt – en trailer 2 og måske enddda 3, eventuelt suppleret op med små portrætter af de ledende roller.

Læs også  Viaplay nået til Finland

Alt sammen noget der får de unge til at se med, og måske vælge denne serie, i stedet for de 4-500 andre serier, der alene kommer fra USA.

Dem der ikke er promoer ude for, ser de oplagt nok overhovedet ikke.

Åh ja.

Og så har Viaplay lige ændret premieredatoen.

Så hvis du gik og troede at den havde premiere den 27. februar, er det ikke længere tilfældet.

Seriens premiere er i stedet flyttet til den 1. marts, hvor det igen bliver tid til “en rejse ind i de mørkeste afkroge af det menneskelige sind i en nervepirrende fortælling”. ( vi ved ikke om de slipper hele sæson med det samme eller reelt har flyttet ugedag for serien, red. ) 

Ganske morsomt var serien oprindeligt en TV2 serie, der blev sendt for en hulens masse år siden.

Som du kan se i promoen, er der lidt homage til TV2 serien.

Og så skal vi ellers videre.

Se med til marts.

Her promoen.