Det der med det digitale liv

Et par af DRs medarbejdere, Katrine og Anders giver “DR TV og radioprogrammer et såkaldt digitalt liv.

Noget der lyder simpelt, men som faktisk er pænt kompliceret.

De mange TV og radio udsendelser som DR sender, bliver jo enten glemt før eller kort efter at de er blevet sendt, hvorfor det er nødvendigt – løbende – at supplere programmerne op med en masse information.

Som DR selv skriver det, handler det om at får “de bedste historier foldet ud digitalt”, så flere brugere – især yngre – overhovedet bemærker at der var en historie der.

DR markedsfører sig smart og digitalt på mange platforme

Netop de unge, lever jo i en verden,. hvor der er netop så meget information hele tiden og så igen, at de jo let kan glemme ting, hvis de ikke lige – en ekstra gang – og gerne på en sjov måde, bliver gjort opmærksom på at det enkelte radio eller TV program er der.

Alt sammen noget som blandt andet Katrine Rørby Madsen og Anders Holm Nielsen sørger for.

De er nemlig såkaldte “digitale redaktører”, der søger for at DR fortæller alle der vil høre det, om deres indhold på de platforme de unge ( specielt ) nu måtte være til at findes på.

I den forbindelse er vi her på mir.dk ofre for at Katrine Rørby Madsen og Anders Holm Nielsen, der blandt andet skriver om DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter og DR Kultur, Børn og Unge, sammen med de andre digitale redaktører, rent faktisk også får hjælp fra hvad der må siges at være en slags PR eller marketings afdeling, der såmænd har skrevet den artiklen vi her på redaktionen er blevet inspireret af.

Læs også  I sidste uge var det Sony
DR markedsfører sig smart og digitalt på mange platforme

Anders Holm Nielsen, forklarer hans arbejde således:

 -Vi skal have øje for det digitale potentiale i alle vores tv- og radioprogrammer. Hvor kan vi lave et ekstra digitalt take på en udsendelse, hvordan kan vi folde historien ud digitalt, hvordan kan vi videreudvikle den på nettet, starter han og bliver suppleret af Katrine Rørby Madsen.

Hun siger:

 -Det handler om at få de bedste historier i DR forløst digitalt. Vi laver ikke programomtale, vi arbejder med det journalistiske indhold, så det kan leve på dr.dk, hvor det typisk får et længere liv, fortsætter hun.

 -Enten laver vi indhold, der interesserer unge mennesker. Eller også formidler vi indhold, som måske ikke lige er til målgruppen, på en måde, så det rammer målgruppen. Vi skal for eksempel turde forklare lidt tungere ting på en mere let måde, slutter hun og henviser reelt til “Virkelighedens Doggystyle”, der er et herligt eksempel på hvordan DRs serie og en god omgang “markedsføring” de rigtige steder, ser ud til at have gjort serien “Doggystyle” til den mest populære serie på DR nogensinde.

I hvert fald målt på unge.

Og som du måske er klar over det, er der intet der er blevet er blevet streamet så meget som denne serie.

Læs også  DR giver sproget et eftersyn

Det såkaldte “digitale lag” er primært tiltænkt “en yngre målgruppe”.

Konkret er det de unge midt i 20erne, der altså bliver “holdt orienteret” af en række digitale redaktører, der som deres fornemste opgave har at “kommunikere” om program indhold, og “fornemme” ( for eksempel ved at holde øje med kommunikation på et socialt medie ) om de unge vil have noget mere eller en anden tilgang til et emne ( bare et par tænkte eksempler ).

Når det er på plads, så finde ud af hvordan det bliver realiseret.

De digitale redaktører har i den forbindelse oplevet sjove ting.

Som eksempel kan nævnes Per Wennicks dokumentar “Skøn, skæv og 98”. 

Katrine Rørby Madsen forklarer:

 -Her tager vi ( digitalt ) historien et andet sted hen, som gør, at den både fungerer godt for unge brugere, der ikke har set DR1-dokumentaren og dem, der har. Og det har fået 190.000 til at læse den indtil videre, starter hun og fortsætter.

 -Måske forløser vi det digitalt på en helt anden måde, end de har gjort på tv og radio, slutter hun.

Anders Holm Nielsen supplerer:

 -Det er vigtigt at sige, at det er på nettets præmisser, slutter han.

Katrine Rørby Madsen og Anders Holm Nielsen er ind imellem så tidligt inde over formater og programmer at deres arbejde reelt er med til at påvirke udviklingen af disse.

Læs også  Nent Group går på børsen

 -Nogle gange kan vi komme ind i produktionen af et TV eller radio -program så tidligt, at vi kan komme med ønsker til det digitale take – for eksempel med nogle bestemte spørgsmål til kilderne. Det betyder rigtig meget, forklarer Anders Holm Nielsen videre.

 -Vi er ikke interesseret i at bryde nogle klausuler på programmerne, men vi har en interesse i at være klædt på til, at der kommer det her program om tre måneder, så vi kan lave digitale nyhedstakes på det, slutter han.

Der er tilknyttet en “gruppe af reportere, der laver det digitale indhold”, til hver redaktør.