Fomo giver dårlig samvittighed


Det var så idag at DRs medieforskere slap deres Medieudviklingen 2018, der uden at være alt for negativ er en pæn tynd kop te.

Overskrifter som at “effektiviserede vores medieforbrug i 2018”, der problemfrit kunne omskrives til at “borgere under 35 ikke længere bruger DR”, eller at “det danske indhold er truet”, der igen kunne omskrives til at hovedparten af befolkningen bare ikke finder det indhold ( DR ) tilbyder relevant.

Igen.

De unge under 40 år har helt droppet at bruger de daglige nyheder på DR

Det er et retrospektivt kig tilbage, og det er helt sikkert korrekt at “Danskerne idag bruger 7 timer og 16 minutter på medier, dagligt” i 2018 mod ( cirka ) 7 timer og 46 minutter året før.

Blandt årsagerne til det, er – i følge samme forskning – at de unge, der nu er dm under 40 år, “har lysten til at læse nyheder” ( altså dem der er på DRs platforme ), men at de desværre ikke har tid til det.

Og da det i følge DR giver dem under 40 “dårlig samvittighed”, går hovedparten af “de unge” altså rundt med permanent dårlig samvittighed, nu hvor deres FOMO tvinger dem til at ignorere DR 110 procent.

Igen.,

DR ser ud til at håbe på at de med deres forskning kan få gang i lidt FOBO (Fear Of Better Options)  suppleret med lidt  FOJI ( Fear Of Joining In) ser det ud til.

Læs også  Debatredaktør på finans har fået en spareide
De unge under 40 år har helt droppet at bruger de daglige nyheder på DR

Lige meget ser det ud til at hjælpe.

Den del af befolkningen der er under 40 år, bruger fortsat masser af tid på “mobilen”.

Det er bare ikke der de læser nyheder.

I hvert fald ikke fra DR, i følge deres egen forskning.

DR forklarer videre – helt og absolut uden at være præcise ( vi kender jo godt tallet der er 98-100 procent ) – at “befolkningen under 40 år har skruet ned for forbruget af flow-TV og flow-radio for i stedet at bruge tid på andre medietilbud på nettet”.

Heldigvis betyder det så at DR ikke længere behøves at satse på denne den af befolkningen, hvilket – formodentligt – vil blive væsentligt mere udtalt her i 2019, hvor DR starter på en heftig omgang besparelser, der oplagt nok også vil påvirke programfladen.

DR vurderer dog fortsat at “mange under 40 år” har dårlig samvittighed over at “de ikke har tid nok til nyheder”.

Medieforskerne Tina Skov Gretlund og Lene Heiselberg er i “Medieudviklingen 2018” nået frem til at dem under 40 er meget kede af ikke at bruge DR overhovedet, og vel sagtens at de ingen planer har om at begynde på det, før engang efter de er fyldt 40 år.

De unge under 40 år har helt droppet at bruger de daglige nyheder på DR

Hvis de stadig kan huske at der er noget der hedder DR, der 20 år efter at de ophørte med at bruge størrelsen.

Læs også  TV distributørerne dropper snart TV

Tina Skov Gretlund og Lene Heiselberg konkluderer i “Medieudviklingen 2018” 

 -Konkurrencen nyhedsmedierne imellem opleves hård, men når danskerne selv skal beskrive konkurrencesituationen, er nyhederne pludselig også i hård konkurrence med tilbud, som intet har med nyheder at gøre. Så er de i stedet i direkte konkurrence med for eksempel Instagram, Forældreintra og bold.dk. Den konkurrencesituation opstår dels, fordi de under 40-årige har travlt, og dels fordi mobilen efterhånden løser alle hverdagens opgaver, starter de to medieforskere og fortsætter.

 -De vil gerne følge mere med, end de gør. De vil gerne være klædt bedre på som samfundsborgere og vælgere i et demokratisk samfund, men det er svært, når man har travlt, og er nødt til at tage sig af det vigtigste først, hvilket sjældent er nyheder. Flere har fortalt os, at de har svært ved at gennemskue, hvordan tingene virkelig hænger sammen i den enorme mængde af nyheder, de bliver eksponeret for. Den dårlige samvittighed opstår, fordi de så føler, det er svært at begå sig socialt, når de ikke er orienteret om, hvad der er det store samtaleemne lige nu, slutter de.

Alt sammen noget du kan læse mere om i “Medieudviklingen 2018” som du finder som PDF her.

Vil du læse om hvad de unge så ellers bruger mindst to timer på dagligt, kan du læse videre herunder

Læs også  DR gør rent bord