Det der EVA1 der

Der er sikkert fortsat ret mange der stadig ikke kender det der Panasonic EVA1.

“klubben” af ejere – på Facebook er i hvert fald stadig pænt lille og der er ikke specielt meget buzz om dette lille “vidunderlige” kamera, derude.

Det kan ellers stadig mere, og ligner – i det mindste på papiret – et “sub 10K kamera” der kan væsentligt mere end identisk prissatte kameraer.

Rygter ude om en snarlig FW v3 der giver 10bit intern 4K DCI 50P

Bedst af alt er det – nu snart 14-16 måneder gamle kamera fortsat på den absolutte forkant, med teknologi, ganske som at der hele tiden bliver tilført nye features til kameraet.

Som eksempel sprang der lidt af en bombe i foråret sidste år.

Pludseligt blev det muligt at optage “RAW” ud af dette 5,7K kamera.

Bevares, du ender ikke med et 5,7K billede.

Men da du optager og gemmer de ( omkring ) 15 millioner pixels som netop 4K, har du næsten en dobbelt så høj opløsning som “almindelige” 4K kameraer, der ikke oversampler på samme måde.

Her tidligere på ugen skete der så – igen – lidt godt nyt.

Kameraet der nu snart længe har kunne optage i RAW ( eksternt ) ( og kun på en enkelt Atomos optager type ) fik lidt kærlighed af Apple.

Rygter ude om en snarlig FW v3 der giver 10bit intern 4K DCI 50P

Der frigav “Pro Video Formats 2.1”, der giver support – på Apple platformen – til en masse nye formater som AVC-Intra 50 / 100 / 200 / 4:4:4 / LT.

Læs også  De store forklarer IP og SDI

AVC-LongG

XAVC

XF-AVC

DVCPRO HD

HDV

XDCAM EX / HD / HD422

MPEG IMX

Uncompressed 4:2:2

Og

Apple ProRes RAW og ProRes RAW HQ

Apple Intermediate Codec

Jamen tænker du så.

Jamen, skriver vi så.

Nyeste Pro Video Format pakke betyder at du på en mac, kan klikke på mellemrum efter at du har highlightet disse filtyper, hvorefter du bare afspiller dem, uden at du behøves at konvertere eller åbne software eller andet.

Det blev i denne uge – med andre ord – muligt at spille raw filer direkte i finder på Apple hardware.

Rygter ude om en snarlig FW v3 der giver 10bit intern 4K DCI 50P

Noget der i nat – forresten – blev fulgt op med at RED nu tillader at du kan optage REW RAW på Atomos.

Som vi læser det med visse forbehold.

Omvendt.

Optager du det – som eksempel – i Uncompressed 4:2:2, burde du kunne spille RED optagelser direkte på Mac, uden software.

Tilbage til det lille EVA1.

Her sent igår i Frankrig, blev der så ellers sluppet en artikel der ser ud til at vise vejen for hvordan både dette kamera – og helt sikkert også andre – vil blive udviklet.

En kommende firmware ( omtalt i en artikel der nu er taget ned ), version 3.0 kunne ende med at betyde at EVA1 kameraet begynder at kunne optage 10Bit internt. ( i H265/HEVC)

Læs også  Apple hardware rygter

Og da det både ser ud til at være i op til 4K DCI og i op til 50P, tyder en del på at dette kamera, der jo vitterligt er udstyret med teknologi der er nyere end konkurrenternes, nu for alvor begynder at vise tænder.

Der skulle desuden komme “fuld support” for HDR.

Rygter ude om en snarlig FW v3 der giver 10bit intern 4K DCI 50P

Formodentligt – kun – i 10 bit interne og eksterne optagelser.

Omvendt, betyder det så at der kan optages – ellers distribueres via 6G SDI – i HDR, der – igen – plejer at kræver væsentligt dyrere kameraer.

Den franske artikel der omtaler denne udvikling, og som også omtalter RCP’erne fra CyanView, er nu taget ned, så det – også – kan være at det heller ikke er muligt at styre flere EVA1’ere via EVA ROP, der lever på en ipad.

Det var omvendt sådan de producerede den første multi kamera TV film (téléfilm) optaget på EVA1 i Frankrig.

Der skulle ende med at komme til at hedde “Des rêves au-dessus de leur tête”, som Arnaud Sélignac producerer til France 2.