Trenden er D2C

Og nu hvor de nu er nået til “disruption af pay-TV markedet” i USA, er det nok på tide at spidse ører.

Problemet for “pay-TV”, der her i landet – stort set uden undtagelse – dækker alle TV kanaler, da det jo kun er muligt at købe adgang til TV via kabel, Boxer eller bredbånd.

disruption ligner en del af udviklingen i 2019 - Futuresource Consulting vurderer at D2C er vejen

I alle tilfælde kun til kanaler, der findes i en pakke, der derfor allerede er betalt abo for, når de nydes.

Så hvad nu hvis de der TV stationer pludselig “føler” at de har lyst til at sælge deres kanaler – eller tjenester – direkte til forbrugerne.

Som eksempel er der her på redaktionen en person der gerne vil købe adgang til den nu nedlagte ( som flow TV ) TNT kanal ( han har kontaktet TNT Nordic, og de har sagt nej )

Det er nemlig ikke idag, og bliver sikkert aldrig, muligt “blot” at købe en enkelt kanal, uden at tilkøbe en hulens masse andet.

Og her har vi så problemet med D2C.

Futuresource Consulting, vurderer nemlig at det – snart – formodentligt i 2019, bliver muligt at købe enkelte kanaler.

disruption ligner en del af udviklingen i 2019 - Futuresource Consulting vurderer at D2C er vejen

I første omgang i form af “tjenester”, der omvendt problemfrit kunne udvikle sig til at de også begynder at sælge enkelte kanaler uden at forbrugeren behøves købe andet.

Vurderingen er dog – i første omgang – at forbrugerne kun vil blive tilbudt større pakker, hvor der ikke er “kanaler”, men derimod indhold nok til at dække det meste.

Læs også  MTG er nu delt i to

The Digital Media and Entertainment Team, fra Futuresource Consulting forklarer:

 -Perhaps one of the most significant movements will be the emergence of direct to consumer (D2C) services, starter de og fortsætter.

 -This will come to a head in 2019 when Disney+ launches its much-anticipated Disney++ service in the USA. This is particularly significant as it will exclusively include Disney+ movies in the first Pay-TV window, as these rights expire on Netflix, starter de og fortsætter. 

disruption ligner en del af udviklingen i 2019 - Futuresource Consulting vurderer at D2C er vejen

 -It will bring a host of key TV and movie franchises, including Star Wars and Avengers, plus Pixar, its classic animation and a wide range of other content. Disney+’s investment in its key franchises in recent years means that the service will have universal appeal, rather than just focused on children and their parents, forklarer de videre.

Og nu hvor det allerede idag er kendt at planen er at Disney+ har planer om at blive globale, nærmest fra starten af, kan forbrugerne fra engang i 2019 købe “TV” direkte fra Disney+, hvilket må formodes også at blive aktuelt med Apple, ligeledes i 2019.

Dermed er TV markedet – lidt mere – på vej mod “disruption”, da D2C jo betyder at lokale TelCoer mister deres dominans.

Bevares.

Disney+ vil blive distribueret over bredbånd, så det kan TelCoerne fortsat sælge.

De får bare stadig sværere ved at sælge TV kanal pakker, hvorfor lokale broadcastere – ligeledes – vil blive nødt til at – forsøge – at sælge deres kanaler “en af gangen”.

Læs også  HBO Max til Canada via Bell Media - Sky klarer UK

Igen

disruption ligner en del af udviklingen i 2019 - Futuresource Consulting vurderer at D2C er vejen

Broadcasterne kan naturligvis vælge kun at ville sælge kanalerne i pakker, så dem der ser nyheder betaler for sport og omvendt.

Et gæt er at forbrugerne ikke efterspørger sådanne produkter.

Nyheds freaks vil “kun” betale for nyhedskanaler og omvendt.

Disney+’s annoncerede tjeneste forventes uanset at blive den første egentligt “disruption” “kanal”, da den for det første tager alt indhold “tilbage” fra Netflix.

Samtidig med at den går direkte efter både flowTV og i særdeleshed Netflix, i alle de markeder hvor der er TV og Netflix.

 -Streaming video services, in particularly SVoD, has shaped how people are consuming video content and given rise to record levels of creative output for TV shows and movies. They ( stream tjenesterne ) have also been a major driver of in-home connected device uptake; by the end of 2019, services such as Netflix will have helped the installed base of Smart TVs to double to over 900 million in just four years.

Futuresource, vurdere ydermere af Disney+ vil betyde at andre rettighedshavere overvejer “disruption”.

Størrelser som AT&T, der ejer HBO, Warner Bros. og Turner kunne jo også tænkes at trække deres indhold tilbage.

Det ville – herhjemme – betyde at en god del af de til gengælige streamtjenester ville stå med nærmest tomme hylder.

Som eksempel sender/streamer CMore stort set ikke andet end HBO og Showtime/Warner serier.

Læs også  Højskolesang storhitter på DR2

Hvis disse serier i løbet af 2019 “bliver trukket tilbage”, er der ikke meget at sende.

Slutteligt er der TV rettighederne.

Tænk nu hvis en af de store aktører sådan lidt rutine mæssigt gav sig til at købe de internationale TV rettigheder på – for eksempel – alt “hygge onkel” crime TV fra de grønne områder i England.

Så ville størrelser som DR være nødt til at handle hos Warner i USA, eller HBO, hvis de vil genudsende mere Morse, eller hvad de nu sender for tiden.

Så 2019 kunne let ende med at byde på netop så meget “disruption”, at broadcastere og streamere bliver nødt til at sætte gang i en masse lokal produktion.

Noget vi som bekendt har oplevet at Nent Group har gjort.

De har – foreløbig – gang i 50-60 TV serier, og har lovet at de vil til at sende 20 TV serier om året.

Og da det er op imod 360 episoder, er der snart Nordisk premiere på et afsnit om dagen på deres streamtjeneste, ViaPlay.

Futuresource opsummerer:

 -D2C brands want the best of both worlds, direct control over their service and creative freedom, but also wide and targeted reach, straight into consumers living rooms, slutter de.

Og modsat den lokale udvikling, har de ingen planer om at blive en del af den forretning TelCoerne styrer.

hvorfor skulle de også blive det.