Apple ude i USA til april

Nu skulle den være god nok.

Apple, der længe har lovet at de er på vej med en streamtjeneste i 2019, skulle nu efter sigende have lagt sig fast på hvornår denne kommer.

Og det bliver – formodentligt – midten af april.

Indtil videre er datoen ikke præcis og historien stammer blot fra et enkelt medie “The Information“, der omvendt er endog særdeles fokuseret på netop streaming markedet.

Igen.

Streaming ser ud til at være i global  vækst - flowTV ser ud til at sove videre

Det hele er – indtil videre – pænt hemmeligt som altid med Apple.

Det skulle dog være til fældet at de løfter sløret for hvad der kommer til at ske et par uger før deres tjeneste går i luften.

Som vi forstår det, bliver tjenesten – indtil videre – kun tilgængelig i USA, med en “udrulning” til resten af verden i løbet af 2019.

Dermed kunne en del tyde på at vi i 2019 vil se en eller flere tjenester enten gå ned og helt lukke, eller – i det mindste – blive kraftigt påvirket af at andre og nye tjenester enten opprioriterer deres fokus på markedet, eller – som i Amazons tilfælde – rent faktisk – allerede før Apple ankommer – skruer lidt ned for deres Amazon Prime ( flow TV ) del.

Streaming ser ud til at være i global  vækst - flowTV ser ud til at sove videre

3Vision, der er et analyse firma, der netop kigger på streaming vurderer uanset at det er “inevitable that 2019 will see some SVoD and direct-to-consumer casualties”.

Læs også  Det er cool hvis det er gratis

Med andre ord er det forventeligt nu hvor Apple, og – senere – Disney+ kommer, at mindre tjenester vil miste kunder, og at selv store tjenester vil bliver prioriteret fra, da der jo er grænser for hvor mange streamtjenester den enkelte husstand er parat til at betale for.

Den helt store taber er – naturligvis – fortsat flow TV, der må formodes at blive valgt endnu mere fra i 2019 af den unge del af klodens befolkning.

3Vision kan således fortælle at 86 procent af dem de har talt med, forventer at droppe deres “pay-TV operator”, hvis der ikke er en eller flere “SVoD players” ( i princippet streamtjenester ) med i pakken.

Streaming ser ud til at være i global  vækst - flowTV ser ud til at sove videre

Analysevirksomheden forventer derfor at der her i 2019 kommer en masse “virtual pay-TV” pakker, der – i princippet – tilbyder betalings TV kanaler – suppleret med SVoD – som en tjeneste, der købes som SVoD.

Forventningen er ydermere at 68 procent af dem 3Vision har talt med vælger at købe en eller flere D2C service i år, hvilket betyder at de i stedet for at handle hos en distributør, som – for eksempel – YouSee, i stedet “køber ind” hos Disney, Netflix eller Apple.

En anden analyse, ligeledes fra denne uge er fra Conviva.

De vurderer at streaming stiger med 165 procent i år.

Læs også  I sidste uge var det Sony

I USA.

Det er et voldsomt tal.

I følge deres rapport “The Annual State of the Streaming TV Industry report”, er forventningen efter en moderat vækst på bare 89 procent i 2018, at det hele bliver lidt vildt i 2019.

En vækst på 165 procent er voldsomt.

Streaming ser ud til at være i global  vækst - flowTV ser ud til at sove videre

Og forresten en vækst der allerede kunne måles i Q4 i 2018, hvorfor væksten sagtens kunne blive endnu større i år.

Conviva’s fokus er fortsat – primært – amerika, hvor de vurderer at tjenester som Hulu, Sling, PlayStation Vue, og DirecTV Now er de tjenester der driver væksten.

Rapporten kan oplagt nok løfte sløret for et stadig voldsommere forbrug af “Internet”, der giver helt nye dynamikker i “TV landskabet”, hvor netop TV får det stadig sværere.

Streaming ser ud til at være i global  vækst - flowTV ser ud til at sove videre

Tilbage i Europa, er der så ugens 3. rapport.

Den kan fortælle at engelske børn nu er mere online, end de ser TV.

Sådan helt generelt.

Ofcom kan således fortælle at børn i England nu er “online” mere end to timer om dagen, og derfor bruger – mindst – 20 minutter mere i døgnet end de bruger foran et TV nu.

Tallene der stammer fra “Ofcom’s annual study of their media use“, kan ydermere fortælle at børn og unge nu forbruger væsentligt mindre TV end de gjorde året før.

Læs også  Hvad er det så Apple vil ?
Streaming ser ud til at være i global  vækst - flowTV ser ud til at sove videre

Forrige år brugte de således 2 timer og 11 minutter dagligt på at se TV.

Det forbrug er – mål på alle – faldet til 1 time og 52 minutter. ( fra 131 minutter til 112 minutter, et fald på 15 procent på 12 måneder )