Sony lover 4K i 120fps på Venice

Er du den heldige ejer af et par Sony Venice, er her godt nyt.

Den kommende Firmware Version 4.0 introducerer nemlig en ny “optional HFR license”, der giver kunderne hastigheder på op til 120fps i 4K ved 2.39:1, og 60fps i 6K 3:2.

Det er dog ikke det eneste nye der er i denne pænt voldsomme opdatering af Sony Venice.

Sony Venice FW4 kommer til juni der er meget at glæde sig til

Pludselig er der også support for “avanceret remote-control”, samt Cooke/i3 og Zeiss extended metadata support.

Tilbage til den “avancerede remote-control”, ser det ud til at betyde at fremtiden Venicer nu kan bruges som enkelte brugte F55’erne, nemlig som studiekameraer i en multikamera opsætning.

Og så er et Sony Venice jo et modulært system, hvilket betyder at det – ligeledes kommende – “Extension System”, faktisk kan konvertere et hvert Venice til et “CBK-3610XS”, med det forbehold at det ikke kan konverteres tilbage. ( lidt kig på billederne ser ud til at vise at du køber et CBK-3610XS og så ellers tager kameraer med på et job som “original camcorder” eller som et CBK-3610XS, red. ) det er – igen – uklart om det er muligt for almindelige dødelige selv at konvertere til et CBK-3610XS. ( her på redaktionen har vi set et Venice indeni, og mener at det burde være muligt, bedst understreget af at kameraet jo netop er født med muligheden for at få udskiftet CMOS blok på et tidspunkt ( læs til 8K DCI )

Læs også  Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Som vi forstår det.

Du har altså enten et kamera ( en camcorder ), eller et modulært “James C” system.

Der er således en del CBK-3610XS’ere på settet ( et par Avatar film ) hos James Cameron, der har udviklet CBK-3610XS konceptet sammen med Sony.

Og nu hvor vi er ved de nye ting, ser det såmænd også ud til at du kan skyde 17:9 i 4K på et Venice.

Og hvis vi ikke husker forkert er det jo netop DCI 4K, hvilket pludselig gør det pænt interessant at kameraet – efter at det bliver opdateret til FW4 kan skyde i 110fps.

Er du til 4K i 4:3, der – som du har gættet det er – anamorphic mode, kan der “kun” optages i 75fps, hvilket – omvendt – kunne tænkes at hænge sammen med at du næsten bruger den samme mængde pixels som i 6K 3:2, og dermed – på et Venice – ( formodentligt ) har verdens højeste opløsning når du skyder anamorfisk.

Det er naturligvis muligt at skyde i 50/60p i 6K.

Alle “High Frame Rates” kan optages i X-OCN samt i X-OCN XT, der kom FW V3.0.

Skyder du i XAVC 4K eller ProRes kan der optages op til 60fps suppinternt, som vi læser det.

Sebastian Leske, Product Marketing Manager, Cinematography, Sony Professional Solutions Europe, forklarer:

Læs også  Mindre kameraer kræver mindre batterier

 -At Sony, we pride ourselves on working closely with our customers and partners to create solutions that enable modern filmmakers to bring their vision to reality just the way they intend to. In fact, High Frame Rate shooting was a feature that was frequently requested by our customers. We listened to their feedback and are excited to now offer this feature to all new and existing Venice users, starter han og fortsætter.

 -Last year at Cine Gear Expo, we announced that Version 4.0 will include 120fps in 2K. However, we are excited to announced today that, as a result of the hard work of our engineering team, Version 4.0 will now include 120fps in 4K. With firmware Version 4.0, our state-of-the-art Venice will become even more powerful, fortifying its position as the go-to solution for cinematographers who want to create stunning imagery and capture emotion in every frame, slutter han.

Sony Venice FW4 kommer til juni der er meget at glæde sig til

For de specielt tekniske kommer der nu en “700 Protocol” i Sony’s Venice kameraer.

Det betyder – ganske rigtigt – at du nu vil kunne styre alt i et Venice med alt fra en RM-B750 til en RM-B170, suppleret med en RCP-1500.

Firmware Version 4.0 betyder med andre ord at du nu vil kunne behandle 4-10 Venice i et studie, ved et modeshow eller – potentielt mere realistisk – ved den næste U2 koncert, som studie kameraer, og at du rent faktisk kan styre blænde ( kræver bestemte optikker ) og andet, løbende under produktionen.

Læs også  Er du til lys er BSC et must

Du kan uanset få alle kameraer til at “stå ens”, så der kan sendes live fra en Venice “kæde” fra FW4.

Sony Venice FW4 kommer til juni der er meget at glæde sig til

Konkret skulle Sony åbne op for paint control, iris control, recording start/stop, clip control, og mere.

Slutteligt er der nu support for Progressive HD-SDI output i alt fra 25p til 29p. ( aka du kan rent faktisk fjerne ( det meste ) “rul” på grund af sære frekvenser i projektorer og andet. ( det er lidt uklart om det er ud af EVF eller kamera )

Sony Venice FW4 kommer til juni der er meget at glæde sig til

Eneste super kedelige detalje er at du først kan få fingre i opdateringen engang til juni.

Igen

Har du ikke allerede investeret, kan du nå at spare op inde da.

Som vi forstår det, viste Sony et delvist færdig FW4.0 ( beta ) frem på BSC Expo 2019 i weekenden