Streaming overhaler TV i Sverige

En af de måder man rent faktisk kan måle streaming i forhold til TV på, er på de udgifter befolkningen har til den ene eller den anden “platform”.

Og nu hvor en del tyder på at forbruget af TV ( omkostninger til TV kanaler, typisk i form af abo til kabel TV dykker, samtidig med at udgifterne til streaming stiger, kunne en del altså tyde på at – i det mindste svenskerne – nu prioriterer streaming væsentligt højere end flowTV.

Sidste nyt fra Mediavision, er at den generelle udgift til “medier” nu er oppe på 450 svenske kroner i Sverige om måneden.

Tallet dækker hele befolkningen.

Forbrugerne køber adgang til stadig mere streaming

Og nu hvor alle tal står “helt stille bortset fra streaming”, tyder en del på at forbrugerne nu køber 20 procent mere streaming end de gjorde året før, mens udgifterne til TV kanaler og andet, er stillestående, eller svagt faldende.

Mediavision har analyseret sig frem til at 2/3 dele af forbrugernes udgifter til levende billeder nu går til SVoD og betalings TV.

Betalings TV står dog stille ( TV kanaler ) mens tilkøb af Netflix, Viaplay, HBO Nordic og andet er steget med voldsomme 44 producent siden ( starten af ) 2017.

I kroner og ører bruger alle husstande i Sverige nu 30 svenske kroner mere end i 2017 på streaming.

Læs også  Seerne elsker at bage

Og da der fortsat er pænt mange der ikke streamer, er der sikkert en masse husstande, der nu bruger 60 eller 90 kroner mere end før.

Forbrugerne køber adgang til stadig mere streaming

Natalia Borelius fra Mediavision, forklarer:

 -Svenskar lägger allt mer pengar på medieabonnemang – i synnerhet inom det digitala området. De redan höga nivåerna inom rörlig bild fortsätter att tillta. Det här är ett tydligt tecken på att vi nu är inne i en mycket snabb omdaningsfas. Det är de prenumerationsbaserade videostreamingtjänsterna som står för den största ökningen. Men även tjänster inom ljud når höga nivåer, t ex ljudbok- och musikstreaming-tjänster. Vi förväntar oss att även 2019 blir ett spännande år, speciellt eftersom många nya tjänster redan aviserats, slutter hun..

Sverige plejer at være et af de bedste lande at sammenligne Danmark med, når det handler om forbrugervaner.

Og nu hvor Mediavision, endnu engan har talt med op imod 3000 15 til 74 årige, burde tallene være pænt dækkende, ganske som at de – formodentligt – også er pænt identiske her i landet.

Du kan læse mere om Mediavision her.