Det virtuelle overtager virkeligheden

Vi er sikkert stadig mange der ikke kender G1 serien.

Men nu hvor det er  ( endnu et ) Israelsk start up, der har fået en ( forbandet ) god ide, går der sikkert ikke længe før vi alle taler om netop G1.

Den korte version af historien er at Formel 1 er “kedelig”, da seerne er “for langt væk” fra kørerne og de millioner af Euro det koster at være “bedst”.

De ræser løs i G1 serien - 33 sensorer sørger for at du kan køre med virtuelt

Forventningen var – og den er da også delvist blevet indfriet – at Liberty Media ville gøre noget for at udvikle denne sport, da de købte skidtet sidste år.

Det er bare ikke nok, vurderer Gilad Agam, chief technology officer fra Griiipm, der er det start up der har opfundet G1 Series.

Hvad er det G1 Series så for en størrelse, tænker du sikkert allerede.

Det er såmænd en ny form for racerløb.

Løb hvor der kører en masse G1 biler, der – cirka – er nogle små racerbiler, der “bare” er udstyret med nogle små motorer.

Disse, der dog ikke er mindre end at det er Aprilla der leverer nogle af deres motorcykel motorer, der så ellers er tunes som ind i H.

De ræser løs i G1 serien - 33 sensorer sørger for at du kan køre med virtuelt

Det er i den forbindelse ikke den detalje der er spændende.

Det er derimod de data det hele handler om, i følge Griiip.

Gilad Agam forklarer:

 -The problem with F1 and all motorsport is that coverage suffers from a lack of engagement and intimacy. Viewer’s don’t want dry data. They want the story and the juice, starter han og fortsætter.

 -We are creating the first smart connected race car to deliver enhanced content to fans and the first budget broadcast motorsport series, slutter han.

Læs også  Adobe købte Allegorithmic

Griiip har således både udviklet konceptet, bilerne og er også dem der samler dataen, så det er muligt at spille ( som computerspil ) de enkelte “rigtige” ræs på din egen computer.

Og nu hvor Griiip – i princippet – er etableret til at udvikle “entry-level racing biler”, er det jo oplagt at de jo også samlede lidt data op, i den forbindelse.

De ræser løs i G1 serien - 33 sensorer sørger for at du kan køre med virtuelt

Nu ser det bare ud til at dataen er ved at overtage forretningen.

Selve løbet, der tillader 14 kørere på banen, køres i den forbindelse i Italien fra april til november, på forskellige “tracks” rundt om i landet ( mest oppe nordpå ).

Gilad Agam fortsætter:

 -Northern Italy is the hub of world motorsport, starter han og fortsætter.

 -Motorsport culture is very active here. Its roots go way back and we think it’s the perfect place to start a series in Europe, slutter han.

Og nu hvor hver eneste bil er udstyret med 33 sensorer, der kan bruges i de “spil” der følger efter, ganske som det – i princippet – er muligt at genskabe de enkelte ræs og de enkelte biler under dette ræs, alene baseret på de data der er “optaget” under løbet, sker der pludselig ting og sager.

Gilad Agam forklarer:

 -We are trying to tell the story of the race to the average viewer so that they can experience motorsport like a pro, starter han og fortsætter.

 -We’ve developed the data analysis and graphical tools so that a viewer is able to understand, from one glimpse of the screen, what is going on in the race and understand the context of the action. We generate a driver specific graphics layer so when you switch the video you switch the data. So, if you the director chooses to show driver number 1 you will see that driver’s telemetry, and switching to driver number 2 will automatically sync driver 2’s data charts, slutter han.

Læs også  Fuld CCU på et EVA1

G1 Series melder sig dermed ind i rækken af virtuelle “ræs”.

Forskellen er bare at ( som eksempel ) Formula-E fortsat “kun” er et “esports event”, der “kun” bliver afholdt op til selve løbet, mens G1 løb kan køres “head to head” i en simulator, som – helt almindelige mennesker – kan spille lige som de vil. ( og hvor de vil ) 

Gilad Agam fortsætter:

 -We’ve modelled the G1 car for course simulations and are continuing to fine-tune its behaviour to exactly match the real car. This is the first step toward a more open approach between fans and the sport, slutter han.

Som vi forstår det, er der allerede en “virtual G1 series”, der kan spilles online.

Det er dog – stadig/som vi forstår det – ikke til almindelige mennesker, men derimod til dem der kører løbene, da der – formodentligt – er alt for meget data at holde øje med, for almindelige mennesker.

Planerne er ikke overraskende at G1 også skal være et spil for “almindelige fans”.

 -There is a whole world of gamers playing race simulators but until now it’s been quite disconnected from real racing. The stars of virtual have never driven a real car and vice versa, starter Gilad Agam og fortsætter.

 -We’re taking this community of really good simulator racing drivers and trying to create a community in which real and virtual drivers are the same, slutter han.

Ikke overraskende har Griiipm allieret sig med LiveU, der har udstyret alle biler med en LU200 udstyret med en GoPro.

Læs også  EVS går amok på NAB2018

Dette bliver så ellers suppleret med ( en del ) LU600’ere, der hver er udstyret med et kamera og en operatør der bruges ved løbene, så der kan komme noget “TV” ud i den anden ende.

Planen er at alt det materiale der optages – igen – bliver lagt på en server, så den enkelte fan, selv kan “redigere” eventet sammen, og – på den måde – (?) køre løbet i hendes eller hans egen verden.

Griiip har i den forbindelse netop underskrevet deres første “broadcast deal”.

Denne, der er til en Israelsk sports kanal, er en slags VOD aftale til web, mobil og TV.

Der skulle ydermere være en interesseret amerikansk, en engelsk og endelig en broadcaster i Rusland der har vist interesser i konceptet, der – i princippet – både kan “transmitteres” live, som grafik ( animation baseret på data ) eller i en bunke andre forme.

Vi har fundet en promo for G1, der – hvis du er bange for at de kører for langsomt – er baseret på en 400 kilo tung bil der er udstyret med 200 HK.

Det er desværre “for meget” ( af det gode ) til FIA, der siger at bilen skal være 100 kilo tungere og have 50 HK mindre.

Det gider de ikke, hvorfor de ikke er en del af FIA.

Gilad Agam forklarer:

 -Our advantage is that we can compete roughly in price with carting per season ( 20-40K Euro ) for an experience that is better than F4, forklarer han videre:

 -Our vision is to be a very good alternative to the standard ladder of the FIA.

Du kan læse mere om koncepterne her.

Her promoen

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.