Netflix løber med 50pct af omsætningen

Det kan godt være at de store stream tjenester, er globale og i udtalt grad producerer film i Indien og i Sydamerika.

Det er bare ikke der de tjener deres penge.

Sidste nyt, er således at Netflix tjener hele 52 procent af omsætningen i Europa, hvilket er et vink om at “det” fortsat kommer til at gå ud over os.

Netflix løber fortsat med hovedparten af omsætningen blandt streamerne

Altså at de godt vil tjene nogle penge, ved at producere og streame fede serier og film.

Det er med andre ord Europa der er vækstmotoren i Netflix, hvilket – vel sagtens – også er årsagen til at Netflix og Amazon – begge netop har etableret studie faciliteter i Spanien, der – måske – er den “smarte vej” ind på det Latin-amerikanske marked.

Det er i den forbindelse – ganske morsomt – netop “nummer to” der også har etableret studier i Madrid, nemlig Amazon, der henter omkring 21 procent af stream-omsætningen i Europa.

Globale størrelser som HBO, der – ganske som både Netflix og Amazon  – er kæmpe store i USA, er “næsten” ikke til stede i Europa, hvilket – bestemt ikke kan siges om størrelserne i Norden, hvor netop HBO ( Nordic ) er pænt store.

De har – du har gættet det – også netop åbnet op i Spanien, hvor det – som vi husker det –  er gratis at tage HBO Spain med, hvis du skifter til et ( eller flere ?) telefon selskaber i 12 måneder.

Læs også  Første måling af DisneyPlus
Netflix løber fortsat med hovedparten af omsætningen blandt streamerne

Lidt af et tilbud.

Kigger vi nord på, er specielt Sky faktisk “ret store” i England. Formodentligt fordi de allerede i 2012 begyndte at streame seriøst.

I Frankrig er det fortsat Canal+ der med deres Canalplay er størst.

Italien har TIMVision.

I den forbindelse er det ganske morsomt at tænke på at de her store streamtjenester er vokset nærmest eksplosivt de sidste fem år.

Noget de sikkert også kommer til at gøre de næste mange år.

Detaljen er blot at de nu er netop så markedsledende at man kunne forledes til at tro at det hele – snart – går i stå.

Det ser som bekendt ikke ud til at være tilfældet, med tjenester fra Apple og senere i år fra Disney på vej, mod Europa også.

Kigger vi lidt på tallene, er der – endnu en rapport ude, denne gang fra Kagan ( en del af S&P Global Market Intelligence ) – der fortæller at streaming i Europa er en 6 milliarder ( ?) dollar forretning.

Og nu hvor de store har taget 89 procent af markedet har du gættet det.

Med mindst to nye tjenester i år, er det oplagt at markedet vokser, og at de to nye må formodes at være parate til at gøre endog meget for at for at få fingre i en del af den omsætning.

Læs også  Disney+ spiser Netflix indhold

Som pointeret løber Netflix fortsat med 52 procent af omsætningen.

Og med Amazon på en 2. plads, der henter andre 21 procent, er der virkeligt tale om at par størrelser, der løber fra alt og alle andre.

Viaplay og HBO er begge nede på 3 procent af omsætningen, der – omvendt – kun/primært hentes i Norden ( HBO er relaativt nye i Spanien ) og “resten” af streamtjenesterne henter tilsammen blot 16 procent af omsætningen.

Kagan analytiker Michail Chandakas siger:

 -Over the past few years, online video services in Europe have experienced rapid growth, particularly those that follow the subscription revenue model. Global players such as Netflix Inc., Amazon.com Inc. and HBO went direct-to-consumer, disrupting the previous long-term relationship between subscribers and multichannel operators, starter han og fortsætter.

 -Soon after Netflix began showing signs of success in North America and Western Europe, pan-European satellite operator Sky ICT PCL launched its own stand-alone online video service in the United Kingdom, combining on-demand content with live streaming TV networks in 2012. Others followed, such as CANAL+ Group with Canalplay in France and Telecom Italia SpA with TIMVision in Italy, slutter han.