Polar looket – forklaret

Nu kan det godt være at “nordic Noir” har været lig med et Alexa og en masse efterarbejde, i en længere årrække.

Sådan er det sikkert på visse radiofonier, fortsat.

Det er bare ikke den vej Pär M. Ekberg gik da han skulle “oversætte” Polar fra “tegneserie” til “et moderne Nordic Noir look”.

Polar blev optaget på et VariCam Pure der gav det look DoP ønskede

Han valgte i stedet at optage på et – eller flere  – VariCam Pure kameraer, der blandt andet har den indbyggede fordel at det er et “native” 5000 ISO kamera.

Enkelte kan i den forbindelse – måske huske – at den samlede anmelderflok her i landet nedsablede produktionen som værende en stor reklamefilm, fuld af fede billeder, men helt uden “substans” ( underforstået som de lokale drama produktioner ).

Og noget er det sikkert om snakken.

Pär M. Ekberg har nemlig – før “Polar” fotograferet lidt musik med artister som Beyoncé, Pink, Lady Gaga, Taylor Swift, Katy Perry, U2 og andre.

Instruktøren på produktionen, Jonas Åkerlund, har i den forbindelse arbejdet sammen med Pär M. Ekberg, i mere end 30 år, som han forklarer det:

 -Pär and I have a very long relationship – we have worked together for over 30 years, starter han og fortsætter.

Polar blev optaget på et VariCam Pure der gav det look DoP ønskede

 -We’re very old school in how we light and in how we work. We try to do as much as we can in-camera and we work mostly on location. We try to work with as much practical light as we can. To me, all these things together give a rawness and a realness that I like in my movies. And Pär is very much on board with this, slutter han.

Læs også  BBC viser igen vejen

Optagelserne stod derfor på i 40 dage, på en række locations uden for Toronto, der for uindviede er der hvor stort set alt bliver skudt idag. ( lige nu er der gang i 21 multimillion dollars serier og spillefilm i området )

Ekberg, supplerer:

 -There were many challenges – shooting in multiple locations, dealing with snow storms, and intense action scenes involving both fighting and shooting, starter han og fortsætter.

 -For me, the biggest challenge was finding a visual balance between Duncan’s two worlds, forklarer han videre.

Polar blev optaget på et VariCam Pure der gav det look DoP ønskede

 -The weird colorful, violent world that he tries to leave behind, and the new more toned down, realistic one that he tries to set his new life up in. To convey that and still keep the elements of the graphic novel was a big challenge, slutter han og forklarer dermed de “to visuelle verdener” filmen ser ud til at bestå af.

Ekberg kendte ikke på forhånd Santos tegneserien ( “Polar” ), som han forklarer det:

 -We knew early on that we didn’t want to make it seem silly or stylized in the wrong way, but we still wanted to put elements of the graphic novel into the film, starter han og fortsætter.

 -We tried to find that balance with different references, as well as a lot of discussions and tests. If you look at these graphic novels, images are graphically presented in colors and composition but also through collages on each page where you might go from an extreme close-up of a face to a wide landscape. That kind of storytelling where it’s pieced together with different, dramatic sizes of scope. I think that was the big inspiration I received from reading the novel, slutter han.

Læs også  Det oversete Panasonic VariCam kan altså godt
Polar blev optaget på et VariCam Pure der gav det look DoP ønskede

Og nu hvor historien kommer fra Panasonic kan vi videre fortælle at “Ekberg testede the VariCam Pure” og sammenlignede dette med tilsvarende løsninger fra Arri, Sony og RED.

Ekberg blev mest imponeret af “Pure”, hvorfor produktionen endte på et Panasonic kamera:

 -The Pure gave me the opportunity to shoot high-speed 4K without cropping, starter han og fortsætter.

 -There was also the Dual ISO capability that I took advantage of frequently. The Pure’s color has a sharp but silky texture to it that I really enjoy, and it really fits my frame of reference, slutter han.

Polar er derfor skudt i 4K DCI i V-Raw, i alt fra 24 fps til 120 fps.

Udstyret er lejet i Toronto, hvilket understreger at der sker en masse på VariCam i Toronto.

Specielt nu hvor Ekberg endte med at tage hele 3 huse med på produktionen.

Husene blev så ellers ( som du allerede kan se i promo nederst ) monteret på alt fra dollyer, droner, Steadicams og brugt håndholdt.

Glas endte med at blive en kombination af Zeiss Ultra primes og Zeiss Super Speeds.

Fotografen forklarer:

 -The Ultra Primes were my workhorse lenses, starter han og fortsætter.

 -I am a big fan of that glass. It has very nice color and nice texture. It just fits me because it’s very straightforward and clean. I know exactly what they’re doing, and I like the kind of image they deliver, slutter han.

I forhold til “look” er filmen skudt “lidt mørkt”.

 -This film was shot just slightly stopped down, forklarer han videre.

Læs også  DR skal have ny dramachef

– So I would say most of this film landed somewhere at around a T-4. It gives you just a little bit of edge and you still get shallow focus to tell the story that way, slutter han.

På trods af VariCam’ets evne til at kunne arbejde i 5000 ISO, blev det meste af filmen skudt i Native 800 ISO.

Den er dog skudt i en periode hvor lyset falder “tidligt”, hvorfor de 5000 ISO dog blev brugt en del gange.

Ofte (?) trukket ned i 3200, som han forklarer det:

 -It gave me two more stops without adding any annoying noise, or weird artifacts or color, starter han.

 -There were no visible downsides to it. If we ran out of time, or light, whatever the reason was, I had an extra gear to put in whenever needed. It looks beautiful and it works really well, slutter han.

Produktionen blev postet i Dolby Vision så den kunne distribueres i HDR.

Og det er faktisk et problem, forklarer fotografen:

 -Although it did not change my approach, it certainly changed my view on post-production and what HDR actually does, starter han.

 -After watching HDR on a proper monitor at the post facility, it was very hard to go back and look at SDR. The only problem I had was compromising to make the SDR look OK. HDR is highly addictive. The fact that I will get such richness in the low register and especially the highlights is amazing, slutter han.

Her promo for filmen, der stadig burde være til at finde på Netflix.