Folk klipper kablet og ser videre i UHD

Det kan undre at vi her i landet stadig har et par absolut dominerende broadcastere, der må være pænt tonedøve.

Som eksempel kan man andetsteds læse at TV2 – og deres distributører – er enige om at prisen på hovedkanalen er for lav.

Jamen så tjek da markedet.

De fleste kigger med på 200 tommer tykke OLED TV, der kan vise 8K, uden at kløjs i computeren.

Og TV stationerne producerer og sender stadig 1/16 del af den opløsning.

Igen.

Broadcasterne overser forbrugernes ønsker og behov for højere opløsning end HD

Der findes stadig seere, der kigger med på et billedrørs TV (redaktionen kender mindst en familie der gør det ), så hvorfor følge trenden, når det er muligt at lade være.

Når det er på plads, blev der i 2018 solgt 221 millioner TV.

Heldigvis var det “kun” 99 millioner af disse der er UHD TV, hvorfor det er svært at se andet – i markedet – end at forbrugerne godt vil have nogle flotte billeder på deres enorme TV.

Eventuelt i UHD.

Bevares.

Det får de også herhjemme.

Både X Factor og VMD er jo flotte shows, der bliver sendt i fin HD.

Desværre er der ingen der har tænkt på at gå op i UHD, med – for eksempel – disse shows, som forbrugerne så kunne betale lidt mere for at se i denne kvalitet, der er tilpasset deres nye TV.

Læs også  Streaming tager til og udvikles lokalt

Detaljen er nemlig at 63 procent af de der UHD TV der blev solgt i 2018, strøg til Europa.

Broadcasterne overser forbrugernes ønsker og behov for højere opløsning end HD

Og nu hvor “de eneste” der tilbyder 4K til forbrugerne er Amazon Prime og Netflix, har de fleste broadcastere sikkert gættet årsagen til seerflugten.

Det er fordi at deres kunder dropper deres TV kanaler, til fordel for aktører, der rent faktisk følger med i hvad forbrugerne vil have.

Nemlig en højere “lækkerhed” gerne i 4K.

I forhold til salget af 4K skærme, er det interesant at vi her i Europa – sidste år – købte tæt på dobbelt så mange UHD TV, som amerikanerne.

Skulle man i den forbindelse kigge på 8K, der jo bliver til virkelighed til sommer, blev der blot solgt 18.600 8K TV i 2018.

Disse gik – stort set uden undtagelse – til markedet i Asien, hvor der bliver sendt i 8K – som test idag – som broadcast signal i 2020.

Og ja, det er en 16 gange højere opløsning end den forbrugerne kan købe her i landet, hos de broadcastere der ofte går og undrer sig over “hvor seerne bliver af”.

Skulle man i den forbindelse diskutere teknik ( det er for dyrt at producere og for dyrt at distribuere ), kunne TV2 og DR jo blot sende deres 4K produktioner som stream og lade forbrugerne “betale” da det jo så vil være dem, der bruger båndbredden, og ikke broadcasteren.

Læs også  De sikre seere er på vej tilbage

Paul Gray, research director, IHS Markit, der har kigget på TV salget i 2018 siger:

 -The launch of an 8K channel by Japan’s broadcasting corporation, NHK, was an important landmark last year, which led to an acceleration in 8K TV shipments in Japan during the fourth quarter of 2018, starter han og fortsætter om “størrelsen”.

 -Average new TV screen sizes are still growing at least one inch per year, fortsætter han.

 -Western Europe and Latin America, in particular, exceed this benchmark in 2018. With falling LCD panel prices, consumers clearly care more about trading-up in size than about spending less money. Even in Japan, where consumers have been resistant to buying large TVs, the average screen size increased year over year, slutter han.

Skulle broadcasterne i den forbindelse være i tvivl forbrugernes holdning til at de ikke kan få 4K hos deres TV stationer, viser nye tal at seerne har et stadig mere kontant svar til dette.

I hvert fald i USA.

Her valgte op imod 3 millioner husstande ( konkret 2.875.000 ) i følge Leichtman Research Group, at droppe pay TV i 2018. ( tallet dækker over tab og vinding af kunder fordelt på forskellige former for distribution, red. )

Sammenlignet med 2017, er det mange.

Der var nemlig kun 1.510.000 husstande der klippede kablerne i 2017.

Læs også  DR vil streamer før de sender

Bruce Leichtman, president and principal analyst for Leichtman Research Group, Inc forklarer:

 -The pay-TV market saw net losses increase in 2018. Overall, the top pay-TV providers lost 3.1 per cent of subscribers in 2018 compared to a loss of 1.6 per cent in 2017, starter han og fortsætter.

 -Since the industry’s peak in 1Q 2012, pay-TV subscribers for the top providers have declined by about 6.000.000. This reflects a decline of about 10.000.000 subscribers for traditional services, offset by the addition of about 4.000.000 subscribers for the publicly reporting vMVPD ( Multichannel video programming distributor) services, slutter han.