Streamerne er flyttet ind i stuen

Begrebet streaming dækker som bekendt over flere ting.

Her i landet, er vi for længst nået til at det også er “streaming” når den enkelte forbruger ser “TV” på en mobil eller via en app.

Det er – i princippet – ikke tilfældet.

Det er derimod “OTT”, sådan at forstå at “video via internet”, eller alle former for levende billeder som en indholdsudbyder tilbyder som et “standalone product”, der bliver leveret direkte til forbrugerne via Internet, er OTT.

Nå men bortset fra de fine begreber, er OTT forbruget nu – for alvor – på vej ind i stuerne i følge en ny amerikansk analyse.

Nye tal viser connectede TV løber med seerne

Dette undrer, da undersøgelsen her – mest – har fokus på “video on a TV”, der er et område der jo “døde” med Blockbusters farvel til virkeligheden.

Nye tal ser bare ud til at vise at netop forbruget af “video” via et connected TV, er stigende.

Og nu hvor det er første gang siden 2014, kunne man mistænke forbrugerne for at være på vej til at skifte vaner, endnu en gang.

Billy Nayden fra Parks Associates Research siger:

 -While the total number of hours consuming videos has declined, consumers are watching more internet video on the largest screen available, starter han og fortsætter.

Læs også  Alle vil lokalt - det meste er stadig fra USA

 -The number of hours consumers report watching video on a TV increased for the first time since 2014, with connected devices enabling internet video services on TV and shifting consumers away from PC and mobile viewing, slutter han.

Tallene, der kommer i en ny rapport, “360 View: Digital Media and Connected Consumers”, 

Kigger dermed på “alt andet end” egentlig streaming, altså fra tjenester som Netflix og Amazon.

Og da det jo så betyder at kampen om opmærksomheden er nået ind i stuen, hvor det – vel sagtens – nu er lige så naturligvis at surfe “YouTube kattekillinger” på husalteret, som det er at bruge fjernbetjeningen – som den var tiltænkt der i 1956 – har specielt TV stationerne endnu en udfordring.

Som de skriver det i rapporten, er “OTT facing a battle for the living room”, hvorfor dem der producerer indhold hermed er blevet udfordret til at skabe indhold som forbrugerne vil have.

Dem der hurtigt finder “formlen” for hvad seerne vil have, burde have en god chance for at fange forbrugernes opmærksomhed, som Parks Associates videre skriver det.

Eneste potentielle problem som Parks Associates Research ser i den forbindelse er den potentielle “overload” af tjenester.

De såkaldte connectede TV, har jo det indbyggede problem at det nu er muligt at hente alt fra TV kanalpakker, til tjenester fra fjerne lande.

Læs også  Distributørerne har stadig en stemme

Og at forbrugerne til sidste bliver så overbebyrdede at tjenester, at de reagerer som – det ind imellem sker – negativt, hvorefter de dropper det hele.

Spørgsmåler er – naturligvis – for hvad.

Som eksempel kunne det tænkes at blive en eller flere af de nye “freemium” eller “reklame finansierede” gratis tjenester, som – for eksempel – TV3 “streamen”, der inkluderer – om muligt – en del flere reklamer, mod at der betale lidt eller intet for indholdet.

Som vi forstår det, tilbyder TV2 idag en lignende tjeneste, hvor adgang til indhold “betales” ved at se en del flere reklamer.

Det er muligt at købe adgang til den fulde rapport her.

Vi har ingen anelse om hvad det koster at kigge med.