eSport rykker heftigt

Det siger nærmest sig selv at der hele tiden sker nyt i vores branche.

Desværre er en god del af det “nye” der sker – åbenbart – ikke specielt relevant for de lokale forbrugere her i landet, ser en række broadcastere ud til at mene.

Bevares.

De har helt sikkert en masse ansat til at vurdere udviklingen på markedet.

Og nu hvor de – ser ud til – at vurdere at der ikke rigtigt sker noget på “eSports markedet”, har vi kun oplevet dækning af enkelte arrangementer, der – som regel – blot er indkøbte – udenlandske – produktioner.

Igen.

eSport eksploderer i USA - flere seere og langt højere omsætning - bare ikke på lineært TV

Dem er der ikke det fjerneste i vejen med.

Det havde dog blot klædt branchen også at få dyrket denne nye sportsgren op, her i landet.

Tilbage i USA, hvor de er mindre bange for at kommercialisere markeder, der er friske på dette, har de målt lidt på fremtiden for eSport.

Og der ser det ud til at markedet nærmest er ved at eksplodere.

Konkret i penge, skulle markedet være på vej mod en samlet årlig omsætning på 200 millioner dollars, hvilket dermed gør netop eSport til en af de heftigst voksende “markeder”, der – som pointeret – fortsat nærmest ignoreres her i landet.

Analysen og tallene der kommer fra eMarketer understreager uanset hvad at dette marked vokser med 25 procent om året, hvilket gør dette marked til et rigtigt spændende af slagsen.

Læs også  EU Kommissionen og The DSM
eSport eksploderer i USA - flere seere og langt højere omsætning - bare ikke på lineært TV

Pengene, ser ud til at komme fra markedsførings kroner, der jo altid er sjove, sponsorships, media rettigheder og “banalt” billet salg til de venues, hvor millioner af unge køber sig adgang.

Det ser ikke ud til at streaming eller TV rettigheder ( salg af samme ) er medregnet her, hvilket jo omvendt bare gør hele øvelsen endnu mere spændende.

Og så alligevel.

Det viser sig nemlig at eSport er så stort i USA at det er broadcasterne der har kastet sig over denne sport, hvorfor forventningen er at 30,3 millioner seere kommer til at kigge med i USA i år. 

Det er en stigning på 18 procent siden året før.

En stigning der forventes at fortsætte til 46,2 millioner seere over de næste 5 år.

eMarketer principal analyst Paul Verna siger:

 -eSports was once an under-the-radar activity for enthusiasts of multiplayer online games. Just a few years later, it’s a multimillion-dollar business in the US, with implications for game developers, players, leagues, teams, live venues, streaming platforms, TV networks, audiences and marketers, starter han og fortsætter.

 -Esports fans have unique characteristics that make them more elusive but potentially more lucrative for marketers. They are typically young, TV-averse millennials who have higher-than-average disposable income. They are open to marketing messages that are embedded in the esports experience, whether those are sponsorships, branded videos, in-game integrations, influencer-driven endorsements or even traditional ads, slutter han, og løfter dermed sløret for hvorfor dette marked er super interessant.

Læs også  Upopulært TV2 salg spøger fortsat