DR storhitter hos de unge

DR har idag sluppet nyheden om at stort set alle de 15-31-årige bruger DR det meste af tiden.

Nye tal fra DR Medieforskning viser som eksempel at mange flere unge i denne aldersgruppe nu igen er faste brugere DRs TV kanaler, der – på en eller andet måde – jo også virker meget “unge i det”, for tiden.

DR er dog fortsat marginalt udfordret – altså kun en lille smule – på flowTV, hvor de unge bruger DR en lille smule mindre, end DR ellers gerne så det.

DR har til gengæld fået langt bedre fat i de unge, over de sidste par år, i følge DR.

DR har målt sig frem til at de storhitter hos de unge

Der var således i 2018 hele 89 procent af de 15-31-årige, der brugte “DR i løbet af en uge”. ( vi gætter på at medieforskerne medregner alle DR platforme, red. )

Tallet før var nede  på 87 procent, året før.

Og nu hvor podcast monsterhitter, er der fremgang på alle fronter for DR.

Faktisk er der fremgang på – næsten – alle fronter for DR.

Deres TV kanaler går frem, deres streams, deres radiokanaler, det meste af DR-web og alle deres apps, er i vælten hos de unge.

Igen.

Det eneste sted hvor der ikke er fremgang er som pointeret på flow fjernsyn, hvilket overhovedet ikke er et problem, nu hvor det er hele befolkningen der ser mindre (DR) flow TV.

Læs også  Betalings TV har et problem

Dennis Christensen, der er chef for DR Medieforskning siger:

 -Der har altid været dommedagsprofetier om, at DR ikke har fat i de unge. Tallene taler deres eget tydelige sprog: DR har faktisk rigtig godt fat i de unge, og det går ikke tilbage i disse år. Tværtimod har DR samlet set haft lidt bedre fat i målgruppen i 2018 end i 2017, slutter han og henviser – måske – til den flotte fremgang på hele 2 procent “hele DR” oplever.

Han fortsætter:

 -Vi skal se på tværs, og dér ser vi, at DR’s indhold rammer bredt set. Radio, TV, web og apps komplementerer hinanden godt og effektivt, starter han og fortsætter.

 -Det er rigtigt, at færre unge ser flow-TV, men til gengæld er væksten på streaming større end tabet på flow. Så faktisk har de unge skruet op for deres samlede TV-forbrug, ligesom de har gjort det med radio, web, apps, sociale medier med mere. Der er ganske enkelt fremgang over hele linjen, slutter han.

Her de flotte tal DR og deres medieforskning har fundet frem:


Så mange af de 15-31-årige har “benyttet DR inden for den seneste uge”

2017: 87 procent – 2018: 89 procent


Så mange af de 15-31-årige har benyttet DR’s TV-kanaler på flow inden for den seneste uge

Læs også  TV2 kunder kan nu stemme via login

2017: 63 procent – 2018: 59 procent ( en lille tilbagegang )


Så mange af de 15-31-årige har benyttet DR’s TV-kanaler på stream inden for den seneste uge

2017: 35 procent – 2018: 42 procent

Så mange af de 15-31-årige har benyttet DR’s radio inden for den seneste uge

2017: 59 procent – 2018: 62 procent

Så mange af de 15-31-årige har benyttet dr.dk og apps inden for den seneste uge

2017: 49 procent – 2018: 54 procent

Det går med andre ord frem på alle parametre for DR, selv om at de er gået igang med at spare 720 millioner kroner om året på indholdsproduktion.