Citizen Dane vinder pris i USA for GN Store Nord film

( Opdateret med endnu en pris se nederst )
Vi var sikkert et par stykker der ikke vidste at GN Store Nord er en virksomhed med 150 års historie.

Det er de.

Og nu hvor du og jeg ikke var klar over det, ser det ud til at være tilfældet at GN Store Nord havde det på samme måde.

Der må være en masse internt i denne globale virksomhed, der heller ikke er klar over det.

Citizen Dane vinder pris for Best Commercial Branded video i USA

Derfor hyrede de Citizen Dane til at “filmatisere” virksomhedens 150 årige historie.

Noget der er lykkedes så godt at den første film i serien netop har vundet prisen som “Best Commercial/Branded video”, på The Global Film Festival i USA.

Steen Frentz Laursen, der er VP Group Communication hos GN Store Nord siger:

 -Vi er pavestolte af prisen. Vi markedsfører jo vores forskellige brands som fx Jabra og ReSound kommercielt ud mod relevante målgrupper, starter han og fortsætter.

 -Men vi har aldrig før foldet koncernens historie ud, som vi gør her, slutter han.

Citizen Dane vinder pris for Best Commercial Branded video i USA

Filmen, der hedder “Connecting the World” er skruet sammen af Marcus Mandal for Citizen Dane, er ydermere blot den første af ti film, der handler om GN Store Nords 150 års liv og jubilæum, nu med “tematiske nedslag i historien”.

Den første film, følger i den forbindelse finans- og erhvervsmand C.F. Tietgen, der såmænd var ham der startede Det Store Nordiske Telegraf-Selskab.

Læs også  Hvad koster grænsekontrollen egentligt

En anden film kigger tilbage til 60’erne og 70’erne, hvor GN havde stor succes med blandt andet Storno brandet.

Produktionen er speciel, da der jo optræder en masse sort-hvide billeder, træsnit og malerier i produktionen.

Dem har Citizen Dane så ellers fået liv i, med en speciel teknik, der tidligere var endog særdeles kompliceret.

Det er det stadig.

Computerne er blot bleve hurtigere, hvorfor det idag er realistisk at skabe de “animerede billeder” som optræder i produktionen.

Marcus Mandal forklarer om at vinde prisen:

 -Det er klart, vi er stolte. Og så synes vi, det er interessant, at vi vinder for en film, der benytter historisk materiale til at brande en virksomhed, som i dag er så langt fremme innovativt og teknologisk, starter han og løfter lidt af sløret for teknikken bag de “animerede” billeder.

 -i har vakt gamle fotos til live ved hjælp af farver, ekstra dybdelag og bevægelse. Det har tidligere været meget dyrt og vanskeligt at gøre disse ting, men vi har fundet teknikker, der gør det både nemmere og billigere.

I forhold til farverne har de også tryllet.

 -Ved at opsøge samtidige malerier. ( har de fundet de rigtige farver frem, red. ) 

Mandal fortsætter:

 -Tag fx filmscenerne med den daværende Zar af Rusland. På de gamle fotos kunne vi jo ikke se uniformens farve, men det kunne vi finde på et maleri fra samme periode. På samme måde med bygninger.

Læs også  Der skal snart synges på Kanal 5

Marcus Mandal håber oplagt nok på at de fine film giver nye kunder.

Han forklarer:

 -Der lægges mærke til vores arbejde. Mange virksomheder er jo stolte af deres historie, men har ofte svært ved at bruge den aktivt. GN-filmene er et eksempel på, hvordan de kan aktivere den historie, der måske ligger gemt rundt omkring i papkasser med sort-hvide fotos, slutter han.

Det er kun muligt at se filmen her

(opdateret ) Vi har lige fået under neglene at produktionen yderemere har vundet en “Award of Excellence” ved en anden festival, “Best Shorts“.